Gå til innhold

Ny sikkerhetsguide? *Arbeidsbok*


Anbefalte innlegg

Veldig mange rundt om spør etter gode antivirusprogrammer for vista, både 32 og 64-bit. Lurer på om det kunne være lurt med en liten endring i "den store...", slik at dette kommer godt fram og er lett å finne for alle. Hva med en egen bolk med tittel a la "Hva trenger jeg av beskyttelse?", der men forteller at man trenger både antivirus, brannmur og antispy, slik det står øverst for alle de respektives egne sider i dag? Siden mange spør etter det beste antivirus osv, kunne det kanskje vært lurt å videre ha egne bolker for "gode antivirus", gide "brannmurer" osv. Her bør det komme fram hvilke som passer for XP/vista 32 og 64-bit. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082

Klarte akkurat å slette alt jeg har jobbet med i 1 time nå, så det blir ikke noe oppdatering idag. Er ganske så forbannet nå, så får endre sikkerhetsguiden når jeg har roet meg. Frister ikke å starte på nytt nå.

Lenke til kommentar

Tenk deg om før du spør om hjelp. Prøv litt selv og ikke bli hysterisk om pcen din går litt treigt en dag. Sjekk om du har mye skrot og unødvendige programmer. Prøv gjerne en systemgjennoppretting.

 

Dette burde kanskje stå helt først i tråden, så man slipper å hjelpe de små nissene som bare har full harddisk og tror de har fått virus, men heller legge fokus på de virkelig vanskelige virusene.

 

slapp av, jeg bare tenker høyt...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Klarte akkurat å slette alt jeg har jobbet med i 1 time nå, så det blir ikke noe oppdatering idag. Er ganske så forbannet nå, så får endre sikkerhetsguiden når jeg har roet meg. Frister ikke å starte på nytt nå.

 

Fortsatt forbannet Nightblade eller ble det hele skrevet i den store, stygge glemmeboka?

:p

Endret av zonko
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Fortsatt forbannet!

 

Hehe, neida. Har vært ganske stresset i det siste så har ikke hatt mye tid til å verken endre i sikkerhetsguiden eller hjelpe folk her i sikkerhetsforumet.

 

Og siden jeg ikke har vært så oppegående i det siste, så skal jeg ta min frihet til å endre det akkurat nå. :) Eller i hvertfall gjøre så langt jeg klarer nå i kveld/natt og resten i morgen. Forhåpentlighvis. For nå har jeg litt dårlig samvittighet :(

 

Edit: Når har jeg laget kategorien "hva trenger jeg av beskyttelse?". I kategorien har jeg lagt inn anbefalinger av antivirus og brannmur, Imorgen skal jeg sette inn antispyware og anti-rootkit.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Nå har jeg gjort meg ferdig med "Hva trenger jeg av beskyttelse?".

 

Hvis det er noe mer dere vil jeg skal endre, eller noe dere ikke er fornøyde med, så si ifra. Tror jeg fikk med meg det meste :)

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Bra du er fornøyd. Nå gir det en oversikt om hvilke programmer som fungerer i Vista og med 64 bit OS. Guiden vil såklart bli oppdatert når de programmen uten Vista støtte får det. :)

 

Har også opprettet kategorien "Hva er et rootkit?" - for de som er nysgjerrig på hva det er.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-105082

Hvordan mener du? Jeg har jo en liten overskrift av anbefalinger av brannmur, antispy og antivirus. Eller mener du at jeg skal lage en enkel overskrift for alle?

 

Men skal prøve å få fikset det i løpet av kvelden :)

Lenke til kommentar

Du misforsto litt, var vel jeg som ikke beskrev det jeg mente godt nok. Når folk trykker seg inn på sikkerhetsguiden ser de der det står "hva trenger jeg av beskyttelse". Hva med en underoverskrift (anbefalte ...) like under, slik at folk ser dette med en gang de slenger et blikk på guiden? Formålet er å gjøre det lettere å finne fram til anbefalingene. Skjønte?

Endret av zonko
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Altså f.eks slik:

 

Hva trenger jeg av beskyttelse?

Anbefalte antivirus, antispyware og brannmur

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
*liste*

 

Beklager hvis du ikke mente akkurat dette, men slik som du beskriver det, så oppfatter jeg det slikt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ang. anbefalingene av programmer kan det jo også være en mulighet å si hva de faktiske forskjellene mellom f. eks. AVG og Avast!, eller eventuelt linke til en test / sammenlikning. Etter min mening, sånn som det er nå, får man et inntrykk av at "her er tre gode forslag, velg det du synes høres best ut"; i alle fall i forhold til dem med mindre datakunnskap.

 

Ellers må jeg si at guiden er helt genial. Takk. Kjører forresten AVG, AVG as og COMODO; føler meg temmelig trygg.

 

Kanskje noe også om behandling av advarsler fra programmene, når det som råd utelukkende står "godta hvis du stoler på utgiveren"?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det som er problemet med at jeg sier forskjellen mellom antiviursprogrammer, er at posten kan bli veldig lang og uoversiktlig. Det vil garantert også bli enda mer forvirrende, for de som ikke har så altfor mye datakunnskaper. Og det du sier at man får valget om å velge det man synes høres best ut, er best mener jeg. Hvis jeg skriver 'velg dette programmet, det er best', så vil det skape diskusjoner. Tro meg, jeg har opplevd en del på forumet her, om hvilke programmer som er best..

 

Men tester kan jeg linke til så klart.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Helt forståelig; tester er like greit, men hva med

 

Kanskje noe også om behandling av advarsler fra programmene, når det som råd utelukkende står "godta hvis du stoler på utgiveren"?

 

Jeg hadde i alle fall syntes det hadde vært nyttig. Kanskje under en egen "spoilertekst"?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det vil jo bli vanskelig å skrive det om hvert program, da det er en del programmer som er listet opp. Da må man jo teste hver av programmene en stund til å få god nok erfaring om programmene. Eller hva sier du?

 

Greit å høre om noen andre synes dette er nyttig?

 

Som alltid, takk for tips :) De er alltid velkommen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje det bør stå noe om spam også i guiden?

 

Man anslår vel at rundt 80 prosent av all epost er av denne karakter.

Det finnes ulike filter som man kan benytte seg av. Enten som et tilbud fra ISP'en eller som eget program. Sikkerhetspakkene (NIS m.fl) har denne funksjonen. Vet at hos NIS så opprettes det en egen mappe i f.eks. Outlook der slik mail havner.

 

Det finnes et par gratisalt. som jeg kjenner til: Bullguard (www.bullguard.com) og Spamfighter (http://www.spamfighter.com).

 

Synes forøvrig guiden din er meget bra, Uberninja (hvordan får man disse prikkene over U'en på en enkel måte?) :thumbup:

 

- Og guiden sammen med de villige supporterne gjør dette til norges beste forum for spywarebekjempelse. Stå på alle :new_woot:

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...