Gå til innhold

Videokamera - hva velger jeg ?


Anbefalte innlegg

Jeg har ødelagt videokameraet mitt. Dvs. det har egentlig ødelagt seg selv.

Uansett - jeg trenger et nytt.

 

Ettersom jeg er en ikke avansert bruker,vil jeg ha et enkelt kamera, til filme barna, båtturer og det er det på et vis... :D

 

Men - jeg tror jeg vil velge et DVD opptakskamere. Stemmer det at man da filmer rett på en DVD plate, som man kan legge rett i DVD spilleren ?

Er det forskjell på dette fra kamera til kamera ?

 

Jeg vil ikke ha et HDD kamera, da jeg ikke anser at jeg har nok kapasitet på pc fronten til å håndtere store mengder filmer osv. Eller er det noe jeg ikke har tenkt på, ser f.eks at SONY har direktebrennere for å brenne DVD er fra HDD kameraer, men dete blir en noe dyrere løsning..

 

Er det noen som har forslag til åssen jeg skal angripe saken ? Antar det blir SONY; JVC eller til nød Canon som blir valgt ( kun for å redusere antall modeller å velge mellom, har egentlig ingen spesielle preferanser... )

 

I..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, med et DVD videokamera, kan du ta platen å putte rett i spilleren. Men da må du "stenge" platen først.

 

Har du vurdert HDD kameraer? Det er snertne saker. Har et selv, og det er veldig kjekt å koble til via USB til PC-en for overføring. I tillegg er det seff kabel for visning på fjernsyn.

 

Har et Sony kamera som jeg er veldig fornøyd med. Har hatt både Canon og JVC tidligere, men liker mitt Sony SR-100 veldig godt. Bra opptak, god batterikapasitet, og 7 timers opptak i beste kvalitet.

Lenke til kommentar

ser nå at det finnes brennere som er mer eller mindre ( ? ) direkte-hook`bare på HDD kameraene.

For meg er det nesten helt sikkert ikke så veldig aktuelt å redigere i hytt / pine, men kunne jeg brenne en kopi direkte fra kameraet, var det et alternativ kanskje

 

Hva må jeg regne for en sånn direktebrenner, og hva bør jeg legge meg på minimun på kamerafronten ?

 

Liker fasongen på JVC kameraene veldig godt...

 

I...

Lenke til kommentar

Sikker på at DVD kamera er det rette for deg?

 

Skal man bare ta feriefilmer og utelukkende slenge platene i en DVD spiller uten redigering eller noen som helst form for etterbehandling er DVD kamera helt greit, bortsett fra at kvaliteten ikke er like bra som på mini-DV. Skal man derimot redigere, er DVD kamera et dårlig valg. Her er fortsatt mini-DV både mer letthåndterlig, det finnes bredere støtte for det og du beholder så bra kvalitet som mulig pr. i dag. I tillegg, om du skal brenne det ferdige resultatet på DVD i etterkant, så har videoen din gått gjennom to sterke komprimeringer, og det reduserer bildekvalitet betraktelig.

 

Vi advarer om problemene med redigering der vi selger DVD kamera, men kunder fra Elkjøp og andre større kjeder som ofte bare ønsker å selge det de tjener mest på, er ofte innom for å spørre om råd (gjengangeren er at selgeren, som Elkjøp, Lefdal eller lignende, ikke har giddet eller klart å hjelpe de). De har rett og slett store problemer med å få redigert materialet. Det problemet opplever vi meget sjelden at noen med DV kamera har.

 

Angående enkel overspilling av DVD plater, så er det ikke verre enn å ha kabelen til videokameraet fast tilkoblet en av inngangene bak på TV'n, og kanskje ha strømkabelen liggende der også. Da kobler man inn to plugger, og kan spille av like enkelt som på en DVD spiller. I tillegg så blir kvaliteten bedre også. DVD har en bitrate på 2,8GB pr time. Mini-DV har en bitrate på 13GB (!) pr. time. Det er en grunn til at mer profesjonelle og seriøse amatører fortsatt bruker mini-DV. Og på de største TV-stasjonene, brukes fortsatt kassettløsninger, som oftest en løsning som er nært beslektet med mini-DV. Riktignok, til mer tunge produksjoner brukes det langt mer profesjonelle tapeløsninger, men til vanlig reportasjebruk, er det faktisk en DV løsning som fortsatt gjelder.

 

Ellers bør du vurdere Panasonic, og heller kutte ut Canon og JVC hvis du har tenkt på et kamera i prisklassen 2 til ca. 10.000 kroner. Panasonic vinner omtrent det som er av stortester. De to siste stortestene jeg så, der det var 40-50 videokamera med, så har Panasonic kapret de tre første plassene med sine 3CCD kamera. To av kameraene, til hhv. 5000 og 8000 kroner, har til og med vunnet tester over enkelte HDV kamera til en betraktelig høyere pris.

 

Les litt om Panasonic her på forumet, så skjønner du nok hvorfor det som oftest er det beste valget. Kvalitet (på grunn av 3CCD, gode sensorer, signalbehandling og optikk) og driftsikkerhet er overlegen de andre merkene.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke dette begynne å bli en tråd hvor vi snakker nedlatende om andre kjeder, men heller en tråd om videokamera diskusjon.

 

Kan anbefale HDRHC5 som selges til ca. 8000 rundt om. Dette gir utrolig mye for penga.

 

evt.

 

Hvis du har litt større råd kjøp de nyeste HDCSD1 - som er et sinnsykt bra videokamera fra Panasonic, ligger på ca 10000. Som nevnt tidligere av afseth så vinner panasonic veldig mange tester nå om dagen, leveres med bildestabilisator og leica optikk.

 

eller hvis du ønsker å ta den helt ut så har du et fra JVC som er det eneste kameraet på markedet med full HD 1080p, men da må du gjerne ha en TV som klarer å vise dette formatet:-) Ligger på ca. 15000

Endret av coban
Lenke til kommentar

hadde håpet å klare meg med mye mindre enn 8K, da kameraet brukes veldig lite.

Men - jeg tar signalene om dette med DV vs DVD teknologi. Gjelder dette for HDD kameraer også ?

 

Som sagt har jeg eid kameraet mitt i 3 år, og har enda ikke redigert en eneste film. Ikke har jeg umiddelbare planer om å begynne heller, selv om ting selvsagt KAN endre seg. Mener likevel det er best å kjøpe kamera utifra behovet jeg har IDAG, ikke et tenkt framtidig behov som kanskje aldri blir noe av. Er likevel takknemlig for råd og tips, samt advarsler om at jeg kan støte på problemer med den teknologiplattformen jeg satser på..

 

 

Dog - fler tips mottas gjerne.

Lenke til kommentar
Nå skal ikke dette begynne å bli en tråd hvor vi snakker nedlatende om andre kjeder, men heller en tråd om videokamera diskusjon.
Tar påstanden fra kunder som ikke har fått hjelp da de var innom Elkjøp/Lefdal butikker. Er selvsagt forskjell fra butikk til butikk og fra kundebehandler til kundebehandler.

 

Men - jeg tar signalene om dette med DV vs DVD teknologi. Gjelder dette for HDD kameraer også ?
DVD og HDD bruker samme teknologi for å komprimere video, og du vil derfor møte de samme problemene. HDD har imidlertid flere ulemper.

 

DVD og HDD er egentlig bare en slags "mellomstasjon" på veien fra mini-DV til flash-baserte kamera. Så fort flash-minne blir stort nok og billig nok (er nok nærmere enn vi tror), så vil det bli vanskelig å få tak i DVD'er til disse kameraene. Og de som sitter med HDD har ulempene man ikke ville fått med et flash-kamera. Mini-DV vil det være betydelig lettere å få tak i i fremtiden, da det har blitt så utrolig utbredt etter å ha vært på markedet i såpass lang tid.

 

Til under 8k får du ikke bedre kamera enn Panasonic NV-GS500 om du vil vurdere et mini-DV kamera. Står skrevet masse om det her på forumet. De billigere modellene, GS320 og GS230 er også meget gode. Mulig du får tak i et HDV kamera til under 8k, men da vil jeg ikke uten videre stole på at optikk, sensor, signalbehandling og driftsikkerheten er den samme som i GS500. Og det er jo ikke bare oppløsningen som bestemmer bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Til under 8k får du ikke bedre kamera enn Panasonic NV-GS500 om du vil vurdere et mini-DV kamera. Står skrevet masse om det her på forumet. De billigere modellene, GS320 og GS230 er også meget gode. Mulig du får tak i et HDV kamera til under 8k, men da vil jeg ikke uten videre stole på at optikk, sensor, signalbehandling og driftsikkerheten er den samme som i GS500. Og det er jo ikke bare oppløsningen som bestemmer bildekvaliteten.

8771094[/snapback]

Føyer meg til denne. Hadde veldig lyst på GS500 selv, men den ble litt for dyr. Valget falt i stedet på en GS280 som har 3CCD og optisk biledstabilistator. Jeg ble mildt sagt positivt overrasket over billedkvaliteten på dette kameraet, og GS500 skal visstnok være enda bedre. GS280 fikk jeg for 6000 hos nærmeste elkjede for ett år siden.

Kjøpte forresten her om dagen et Samsung-kamera på Expert til min mor i gave, og billedkvaliteten er milevis forskjell i Panasonics favør. Vel og merke er prisklassen en annen også, men så stor forskjell hadde jeg ikke ventet. 3CCD er nok mer enn bare et "salgstriks" tror jeg.

Lenke til kommentar

 

eller hvis du ønsker å ta den helt ut så har du et fra JVC som er det eneste kameraet på markedet med full HD 1080p, men da må du gjerne ha en TV som klarer å vise dette formatet:-) Ligger på ca. 15000

8770266[/snapback]

 

Har du en link til det kameraet? Har bare sett kameraer som tar opp i 1080i til den prisen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...