Gå til innhold

Musikk: Egenkomponert symfonisk filmmusikk


Anbefalte innlegg

Nå har jeg anskaffet meg mer utstyr og kommer til å fortsette å lage musikk. Og det blir nok filmmusikk jeg vil fortsette med. Inspirert av James Horner og Harry Gregson-Williams :)

Har lagt ut en liten snutt som jeg har laget i går.

Du finner den her: Den lange veien

Kom veldig gjerne med innspill på hva som er bra som jeg bør fortsette med, men også ting jeg kanskje bør endre på.

Endret av vegar_m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Dette må jeg si var grusomt vakkert!

 

Kunne vært litt mer trøkk i låta da, og som xaoc sier, så synes jeg også at strykerne ble litt tynne. Kunne vært litt mer intensivt om du skjønner. kanskje ikke rett ord, men..

 

Men veldig fint stykke! Veldig bra!

Lenke til kommentar

Du har mye bra på gang her, dvs et fundament (melodi og akkorder), men jeg synes det høres ut som du mangler litt erfaring med å skrive for orkester.

 

I starten savner jeg spenning mellom strykere og melodi - mye på grunn av parallellene på sterk betoning. Ja det er jo en melodidobling, og det har du vel også ment?

 

Alt i alt bruker du ikke strykeorkesterets muligheter godt nok. Det jeg i størst grad ville forandret er pianoets venstre hånd. Den kan du stryke helt bort de fleste steder. Fyll inn akkordene i strykere - bruk alle instrumentene, ja du vet hvilke instrumenter en strykeseksjon består av? Førstefiolin, andrefiolin, bratsj, cello, og kontrabass. Disse kan også skrives i "divisi", eller dobbeltgrep, for en tettere utfylling av akkordtoner. Husk at kontrabassen går veldig dypt, hvilket kan gi et stort løft. Benytt dette de stedene det trengs! Dessuten savner jeg klangvariasjon i stykket. Dette kan du oppnå ved å gi pianoet pause. Du kan med fordel da legge melodien opp en oktav (eventuellt i divisi oktavdobling i førstefiolin). Og hva med et høydepunkt?

 

Nei det var ikke meninga og "kille" deg helt. Du mangler bare endel av det håndverksmessige. Det kunsteriske er godt på vei. Bare lytt mer til orkestermusikk, og studer partiturer :)

 

edit: når det kommer til temaet rundt 0:10, så ville jeg ha lagt på septim på Bb-akkorden. Vanlig å gjøre for å få vekseldominantisk funksjon.

 

edit: liten septim altså (Ab)

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for svar!

Må vel innrømme at jeg aldri har skrevet musikk før, og er heller ikke kjent med alle begreper, etc. Jeg har bare alltid lyttet mye til musikk og føler at jeg har det litt i meg. Men trenger lang tid på å komme opp på det nivået jeg ønsker. Ja, jeg har faktisk gått rundt og tenkt på det selv. Jeg trenger mer øving i det å inkludere alle instrumenter og la de "spille" med og mot hverandre.

Allikevel vil jeg si takk for alle kommentarer, og jeg har nå enda mer pågangsmot til å fortsette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...