Gå til innhold

Kjøp på ebay - selger vil ha personnummer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Du kan vel ikke dele personnr ditt med meg også? Trenger ny bil ser du og da kan jeg jo like greit sette betalinga på kontoen jeg lager med ditt navn :)

 

Legitimasjon kan en skaffe seg når en veit personnr, navn og adresse.

8743557[/snapback]

Så du tror det eneste jeg trenger å gjøre for å kjøpe bil i ditt navn er å sjekke telefonkatalogen og så ringe folkeregisteret? En skal ikke tro alt en leser, særlig ikke når tabloidene overforenkler hvor lett det er å svindle.

Lenke til kommentar
Holder dette til å endre postadressen min? Eller må man vise legitimasjon da? Om han kan endre postadressen er det jo krise!

8743463[/snapback]

Han kan endre postadressen din, og så bestille en 8-10 forskjellige kredittkort til seg selv (deg). Så kan han opprette en konto i en bank der du ikke har konto fra før, og få bankkort med bilde. Vips så er han deg. Deretter bestiller han nytt pass osv.

 

 

Dingy: personnummeret gjør det uytrolig enkelt å ta over identiteten din

 

Men trådstarter: slapp av. Sannsynligheten for at selger gjør dette er nok liten. Men, personnummeret mitt er ikke noe jeg oppgir til fremmede folk, for å si det sånn.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Holder dette til å endre postadressen min? Eller må man vise legitimasjon da? Om han kan endre postadressen er det jo krise!

8743463[/snapback]

Han kan endre postadressen din, og så bestille en 8-10 forskjellige kredittkort til seg selv (deg). Så kan han opprette en konto i en bank der du ikke har konto fra før, og få bankkort med bilde. Vips så er han deg. Deretter bestiller han nytt pass osv.

 

 

Dingy: personnummeret gjør det uytrolig enkelt å ta over identiteten din

 

Men trådstarter: slapp av. Sannsynligheten for at selger gjør dette er nok liten. Men, personnummeret mitt er ikke noe jeg oppgir til fremmede folk, for å si det sånn.

8743680[/snapback]

 

Så man kan sende flyttemelding til posten via mail da eller? Telefon?

Lenke til kommentar
Så man kan sende flyttemelding til posten via mail da eller? Telefon?

8743744[/snapback]

Flyttemelding hos posten kan man sende med kun personnummer, men det er kun noe man sender til kontaktene sine. (I tillegg til at man kan få dem til å ettersende post, men det er jo ikke ønskelig, da offeret i så fall lettere vil merke det) Det som er verre er at man kan endre adresse i folkeregisteret, skaffe seg ID og pass, samt i verste fall bli tiltalt og dømt i en annens navn

 

red:

siDDis, jeg quoter meg selv i fra posten over:

Han kan endre postadressen din, og så bestille en 8-10 forskjellige kredittkort til seg selv (deg). Så kan han opprette en konto i en bank der du ikke har konto fra før, og få bankkort med bilde. Vips så er han deg. Deretter bestiller han nytt pass osv.
En svindler kan lett sette deg i (stor) gjeld ved å bestille flere andre visa og kredittkort i ditt navn. I tillegg kan han jo med ID kjøpe bil og andre ting på avbetaling som deg. Mange behandler dessverre sensitiv informasjon slik de behandler elektronikkdupedittene sine: Alt for dårlig.

 

Å tro at VISA-kortnummeret ditt (inkl CV2 osv) er verre å gi bort enn personnummeret er utrolig naivt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Å tro at VISA-kortnummeret ditt (inkl CV2 osv) er verre å gi bort enn personnummeret er utrolig naivt.

8743880[/snapback]

 

Begynner å fatte omfanget av dette nå - og er enig i dette utsagnet. Skulle gladelig gitt fra meg VISA informasjonen ved en glipp i steden - klart, han kunne tappa de få tusenlappene som er der, så hadde jeg sperra kortet - case closed. Nå kan han jo terrorisere meg til evig tid - og jeg kan ikke gjøre en dritt med det.

 

På grunn av 5 tall! Er jo ikke til å tro! Hva faen skal en med sykt strenge innloggingsrutiner hos nettbankene, når alt som trengs er 5 tall, og du har uante muligheter?

 

Ikke min beste dag nei. Greit, fair sjanse at det ikke ligger noe uhederlig motiv bak - men det må jo jeg bare vente med å finne ut av. 2 dager? 2 uker 37 år?

Lenke til kommentar

En annen kjip ting en uhederlig person kan gjøre med personnummeret er å skrive feil kode på nettbanken din en del ganger, og vips kan du ikke bruke nettbank. Hvis dette gjentas hver gang du åpner kontoen igjen, så blir det meget plagsomt.

 

Så pass godt på personnummeret...

Lenke til kommentar
Ikke min beste dag nei. Greit, fair sjanse at det ikke ligger noe uhederlig motiv bak - men det må jo jeg bare vente med å finne ut av. 2 dager? 2 uker 37 år?

8744056[/snapback]

Har han mange gode tilbakemeldinger, og faktisk sender varen innen tiden, vil jeg si at du ikke skal bekymre deg.
Lenke til kommentar
Denne tråden er latterleg, ein har ingen fullmakt om ein har personnummeret til nokon.

 

Er det nokon som trenger ditt personnummer, namn eller adresse så får dei det enkelt til.

 

Bare ikkje gi nokon Visa kortnummeret ditt du eller passord for viktige ting ;)

8743851[/snapback]

Poenget er å gjemme seg i mengden. Så lite sikkert er jo faktisk dette systemet. Hvis du publiserer personnummeret ditt, så er det som å vifte med et flagg og si "velg meg" til svindlere.

Lenke til kommentar
Har han mange gode tilbakemeldinger, og faktisk sender varen innen tiden, vil jeg si at du ikke skal bekymre deg.

8744110[/snapback]

 

Han har 78 gode, og 1 dårlig tilbakemelding, men har bare vært aktiv siden desember 2006. Jeg kjøpte en gammel brukt tynnklient, nesten alle salgene hans er av samme tynnklient. Så jeg æ'kke sikker på'n nei... Svarer kun på meldinger sendt fra ebay's meldingstjeneste.

Lenke til kommentar
Har han mange gode tilbakemeldinger, og faktisk sender varen innen tiden, vil jeg si at du ikke skal bekymre deg.

8744110[/snapback]

 

Han har 78 gode, og 1 dårlig tilbakemelding, men har bare vært aktiv siden desember 2006. Jeg kjøpte en gammel brukt tynnklient, nesten alle salgene hans er av samme tynnklient. Så jeg æ'kke sikker på'n nei... Svarer kun på meldinger sendt fra ebay's meldingstjeneste.

8744167[/snapback]

Det høres veldig positivt ut egentlig.. Og det er jo en del fraktselskaper som krever personnummer for fortolling. Har selv måtte oppgi det et par ganger, men da var det via store seriøse firma jeg stoler på. Du bør kunne vente med å oppgi det til varen ligger for fortolling i norge, og oppgi det direkte til dem som fortoller.

Lenke til kommentar
Ditt personnummer er ikke på bare 5 siffer (fødselsdato + 5 siffer).

8744196[/snapback]

 

Ja, men de 6 første er jo meget lett å skaffe da... Men jeg ga dem ikke til selger. Uansett - man er jo ikke akkurat oppdratt til å tenke på at å nevne fødselsdagen sin til noen er å gi dem halvparten av den viktigste koden man har her i livet. Den kan jo pokker meg ikke endres heller, slik som alle andre koder kan (og anbefales gjort med jevne mellomrom). Må si det - for et ræva system!

Lenke til kommentar
herregud så paranoide enkelte er. et personnummer er ikke hemmelig, man kan faktisk få det opplyst fra folkeregisteret hvis man ønsker det.

8744296[/snapback]

Så du kan bare ringe folkeregisteret og si "Hallo, kan du gi meg personnummeret til ..."?
Lenke til kommentar

som tidligere sagt, slapp nå av.

for det første så er det ikke lenger så enkelt som beskrevet over!!

Man må f.eks. ha passordet/PIN kode fra enten selvangivelse eller rekomandert sending for å endre adresse i folkeregisteret!

 

"Skriv inn fødselsnummeret ditt og velg hvor du har fått engangskoden fra. Klikk deretter på Fortsett-knappen.

 

Fødselsnummer

Fødselsnummer må fylles ut. Fødselsnummer må bestå av 11 siffer.

Engangskode (PINkode) fra Selvangivelse 2006

Altinn

 

" - Kilde, http://www.skatteetaten.no/Templates/Skjem...&epslanguage=NO - Flyttemelding til folkeregisteret RF-1400B

 

Bare tenk hvor utrolig lett det er å få tak i person nummeret til hvem du vil, så hvor utrolig mange svindler ville det ikke vært hver dag om det var så enkelt? (det var en kjent metode for å ordne seg "fake legg" tidligere, spessielt i usa da jeg var der. (riktignok en litt annen prosess, men basert på det samme)).

og, om noen endrer adressen din hos folkeregisteret, så er du fortsatt IKKE erstatnings pliktig hvis noen misbruker det.

 

 

edit: jeg ville nå fortsatt ikke skrevet det på visitkortet mitt og spredd det utover oslo fordet, men det er ikke noen krise, du trenger ikke ligge søvnløs inatt pga. dette for å si det sånn. jeg vil kalle det en større krise å ødsle bort VISA informasjonen. (selvom du ikke er erstatningspliktig på dette heller, de må faktisk erstatte deg tapte penger så lenge du melder ifra)

ebay brukeren hadde i *tillegg* gode referanser, da er det NULL stress, kan jeg nesten garantere/love deg.

Endret av Dingy
Lenke til kommentar
Ditt personnummer er ikke på bare 5 siffer (fødselsdato + 5 siffer).

8744196[/snapback]

 

Med fare for å gå litt off topic så er faktisk personnummeret de siste fem sifferene av fødselsnummeret. Fødselsnummeret består alstå av fødselsdatoen og personnummeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...