Gå til innhold

tips til "ungdomskamera". max 2000kr


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Driver å ser etter et kamera som ikke er alt for dyrt, maks 2000kr ink. minnekort.

 

Jeg er ingen profersjonel "kameramann", skal kun bruke det på turer og selskap.

 

Jeg er ikke mer enn 15år så jeg trenger ikke noe proffersjonelt kamera.

 

Krav:

 

- 2-2,5`` skjerm, eller større.

- Passe med pixler(Hvet ikke mye jeg trenger da jeg kun skal ha dem på PCen og se på dem, evt. på TV.)

- Bra linse som funker bra i mørke omgivelser(eller blitz som er bra)

- Helst MMC eller SD eller CF minnekort. Bare de ikke koster så mye. 1GB koster 100kr på elkjop ;)

- Ikke så veldig stort eller tungt.

- Batteri: helst AA eller AAA, men går ogå ann med innebygget, men da må det ha litt kapasitet til noen bilder før det er tomt.

- Maks 2000kr ink. minnekort.

 

 

Eneste jeg trenger nå er noen gode tips ;)

 

edit: er denne eller denne noe å satse på?

 

 

Sempron ;)

Endret av Sempron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som hvet om dette kamera er noe å satse på?

 

LINK! :)

8748573[/snapback]

 

Kameraet du linker til gjenspeiler prisen. Jeg kjøpte inn to slike kamerarer til skolen jeg jobber på, og må si det krever en del av fotograf og lysforhold for å få akseptable bilder. Batterilevetiden imponerer heller ikke. Utløserhastigheten irriterer voldsomt...

 

Jeg kjøpte inn kameraet etter å ha lest rundt og blitt rimelig sikker på at det var det beste i sin klasse. Noe som sikkert stemmer. Men du får altså ytelser etter hvilken prisklasse du legger deg på.

 

Min anbefaling er Fujifilm F30 eller den nye Fujifilm F31 fd. Kameraene har fått utrolig med skryt rundt omkring, og da særlig for skarp linse og banebrytende ytelser i mørke omgivelser. Batteriet skal være meget bra på F30, og særdeles bra på F31. Utløseren reagerer momentant.

 

Blir muligens litt dyrere enn du hadde regnet med, men prisen glemmer du fort når kameraet leverer nydelige bilder.

 

Les tester av kameraene på:

 

www.digit.no

 

www.dinside.no

 

www.dpreview.com

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

jeg ahr selv mju 725, kjempefornøyd. Det blir bra festbilder, bra turbilder, ok til snorkling og skibakken, batteriet imponerer veldig. Eneste minuset er at det ikke er annen søking enn skjermen, og det blir litt lite lys om vinteren i snøen med solbriller. Bildekvaliteten er helt OK til mine turbøker og logger, og jeg er aldri redd for at kameraet skal gå i stykker.

 

-RM

Lenke til kommentar
I en annen tråd blir det sagt at folk ser seg blind på hvor bra F30 er på høyere ISO og glemmer at kvaliteten blir så som så under vanlige lysforhold...

8750258[/snapback]

 

Det finnes vel ingen sammenheng mellom god bildekvalitet på høy ISO fører til forringet kvalitet ved bedre lysforhold?

 

Har i hvert fall ikke lest noe slik som det gjelder dette kameraet.

Endret av stiiig
Lenke til kommentar
Det finnes vel ingen sammenheng mellom god bildekvalitet på høy ISO fører til forringet kvalitet ved bedre lysforhold?

Det finnes kamera som yter mye bedre enn F30 i bra og normale lysforhold. Skjerm er heller ikke spesielt bra på F30 i forhold til mange konkurrenter. Som jeg har spurt om i en annen tråd også, hvor ofte brukte du ISO 800 når du hadde et filmbasert kamera (retorisk spørsmål, så klart :) )

 

Er skrevet både for og mot kameraet her på forumet. Men det beste inntrykket får man ved å kjøpe seg et kamera i en fotobutikk, for da får man prøvd de forskjellige modellene mot hverandre. Det er det beste tipset for å faktisk bli mest mulig fornøyd (og ikke bare passe fornøyd).

Lenke til kommentar
Er skrevet både for og mot kameraet her på forumet. Men det beste inntrykket får man ved å kjøpe seg et kamera i en fotobutikk, for da får man prøvd de forskjellige modellene mot hverandre. Det er det beste tipset for å faktisk bli mest mulig fornøyd (og ikke bare passe fornøyd).

8752236[/snapback]

 

Det beste tipset er vel kanskje å få låne kameraet en dag og ta noen bilder og sammenligne motivene du har tatt med andre kameraer ?

Lenke til kommentar
Det beste tipset er vel kanskje å få låne kameraet en dag og ta noen bilder og sammenligne motivene du har tatt med andre kameraer ?
Eller ta med eget minnekort (hvis man har SD som de fleste kamera bruker) og ta bilder med diverse kamera med dette minnekortet i, gjerne rett utenfor butikken og i en mørk krok i butikken. Da får man testet flere forskjellige forhold.

 

F30 bruker XD, men F31fd og senere Fuji kamera bruker vel SD mener jeg å huske?

Lenke til kommentar
Det beste tipset er vel kanskje å få låne kameraet en dag og ta noen bilder og sammenligne motivene du har tatt med andre kameraer ?
Eller ta med eget minnekort (hvis man har SD som de fleste kamera bruker) og ta bilder med diverse kamera med dette minnekortet i, gjerne rett utenfor butikken og i en mørk krok i butikken. Da får man testet flere forskjellige forhold.

 

F30 bruker XD, men F31fd og senere Fuji kamera bruker vel SD mener jeg å huske?

Nei, ikke F31fd, men F40 bruker også SD-kort (men alle Fujifilm-kameraene har fremdeles støtte for XD-kort, med unntak av speilreflekskameraet S5 Pro...).

 

Her er en liste over Fujifilm-kameraene med SD-støtte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...