Gå til innhold

Leica C-Lux 2 vs Canon 850IS


Anbefalte innlegg

Har hatt Canon 850 IS i 3 mnd nå. Klarte å ødelegge det for en litt siden, men min forsikring hos JapanPhoto gjorde at jeg kunne plukke opp et nytt ett. I hylla i butikken så jeg utstilt det nye Leica C-Lux 2. Det så så fett ut at jeg betalte mellomlegget og fikk med meg dette isteden.

 

Har testa det litt og er svært misfornøyd med resultatene (i forhold til Canonen).

Har de siste 3 åra eid 5 stk forskjellige Canon digikompaktkameraer, mulig jeg er for vant med disse til at jeg har klart å innstille Leicaen helt rett.

 

Men.... Noen som har testa Leicakompaktene og har noe vettugt å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvor vettugt dette er, men lurer på hva du er misfornøyd med?

Bruken, bildekvaliteten?

 

 

Mye bildestøy selv på ISO 100. Dårlig skarphet. Blasse farger. Lysmåleren virker helt på tur, selv med kompansering for en blender opp blir bildene mørke.

 

Altså bildekvaliteten. Bruken er iogforseg grei nok, selv om brukervennligenkeltheten til Canon er uslåelig...

Lenke til kommentar
Mye bildestøy selv på ISO 100. Dårlig skarphet. Blasse farger. Lysmåleren virker helt på tur, selv med kompansering for en blender opp blir bildene mørke.

 

Usj da, det høres ikke bra ut! Hvordan er det med retur på sånt? Å ta det med til forhandleren og si at det rett og slett ikke holder mål?

 

(Vil forøvrig nevne at jeg ikke har lignende problemer med LX2'en, støy blir først småplagsomt rundt ISO 400 hvis man kikker på det i full oppløsning)

Lenke til kommentar

Leica skryter av å ha en annen firmware i sin C-Lux 2 enn Panasonic har i sin LX2 (ellers er det akkurat samme kamera). Virker underlig om Leica sin firmware er såpass dårlig, for da ville de vel heller brukt Panasonic sin.

 

Synes du bør ta med kameraet til butikken og be de sjekke om det er noe feil. Hvis ikke, bør du returnere det og kjøpe et Panasonic LX2 til en betydelig rimeligere sum. Samme kamera, men med mindre støyproblematikk om jeg har forstått ditt innlegg riktig.

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg ble blendet av utseendet og den nydelige Leicalogoen....Når d i tillegg følger med Photoshop Elements på kjøpet (hva i all verden skal jeg med det?) har jeg nok kasta mye ekstra kronasjer ut av vinduet. En kompis påpekte igår at på en Japanphotobærepose jeg hadde liggende sto det "Fornøydgaranti-100% fornøyd med varen eller alle pengene tilbake".

 

Rart de ikke nevnte den garantien da jeg ble nekta å returnere en nyinnkjøpt ipod nano for litt siden...

Lenke til kommentar
Leica skryter av å ha en annen firmware i sin C-Lux 2 enn Panasonic har i sin LX2 (ellers er det akkurat samme kamera). Virker underlig om Leica sin firmware er såpass dårlig, for da ville de vel heller brukt Panasonic sin.

 

Synes du bør ta med kameraet til butikken og be de sjekke om det er noe feil. Hvis ikke, bør du returnere det og kjøpe et Panasonic LX2 til en betydelig rimeligere sum. Samme kamera, men med mindre støyproblematikk om jeg har forstått ditt innlegg riktig.

8760560[/snapback]

 

Er det ikke D-Lux 3 som er identisk med LX2? :hmm:

Lenke til kommentar

Hmm... jo, du har rett i det. Går litt i surr for meg med de forskjellige (og veldig like) Leica-navnene da vi ikke har Leica der jeg jobber.

 

D-lux. C-lux, Digilux også 1, 2 eller 3 etter. Er det rart det går i surr for en stakkar? :)

 

Men det samme gjelder... man kan fortsatt stort sett kjøpe Panasonic-varianten en god del billigere, og eneste forskjellen er vel stort sett firmware? I skrivende stund ikke sikker på hvilken Panasonic-variant som evt. tilsvarer C-Lux 2.

Lenke til kommentar
Men det samme gjelder... man kan fortsatt stort sett kjøpe Panasonic-varianten en god del billigere, og eneste forskjellen er vel stort sett firmware? I skrivende stund ikke sikker på hvilken Panasonic-variant som evt. tilsvarer C-Lux 2.

Jeg tror det er Panasonic Lumix DMC-FX07 som er Panasonics sidestykke. Sammenlikner man spesifikasjoner med Leica C-Lux 2 er de temmelig like...

 

Forskjellene skal kun være i firmware ja, samt noen mindra kosmetiske og kanskje ørsmå ergonomiske forskjeller. Av de andre Leica-kameraene jeg har sett tester/tilbakemeldinger på, kommer de bedre ut enn tilsvarende Panasonic, bl.a. har Leica V-Lux 3 visstnok vesentlig bedre støyhåndtering enn Panasonic FZ-50. At Leicakameraene er griselekre designmessig, er selvfølgelig heller ingen stor ulempe...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Har de siste 3 åra eid 5 stk forskjellige Canon digikompaktkameraer, mulig jeg er for vant med disse til at jeg har klart å innstille Leicaen helt rett.

 

Men.... Noen som har testa Leicakompaktene og har noe vettugt å si?

Har (dessverre) ikke testet noe Leica-kamera, men det høres veldig ut som du har fått et kamera med noe feil. Ikke noe kompaktkamera fra en anerkjent produsent skal gi de resultatene du får, og de testene jeg har funnet, sier som KjerstiMoo at støyen ikke skal bli synlig før ISO400, og heller ikke da skal den være plagsom. Jeg tror du med 99% sannsynlighet kan si at Leica-kameraene er alltid like bra elller bedre enn Panasonic sin søster-modell, og i de fleste tilfellene er de nok også bedre. De har nok høyere fortjeneste enn Panasonic per kamera, men de har nok også brukt mer tid på firmware etc, og vil helt garantert ikke sette navnet sitt på noe hvor en samarbeidspartner har et bedre produkt som er praktisk talt identisk.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men det samme gjelder... man kan fortsatt stort sett kjøpe Panasonic-varianten en god del billigere, og eneste forskjellen er vel stort sett firmware? I skrivende stund ikke sikker på hvilken Panasonic-variant som evt. tilsvarer C-Lux 2.

Jeg tror det er Panasonic Lumix DMC-FX07 som er Panasonics sidestykke. Sammenlikner man spesifikasjoner med Leica C-Lux 2 er de temmelig like...

 

Forskjellene skal kun være i firmware ja, samt noen mindra kosmetiske og kanskje ørsmå ergonomiske forskjeller. Av de andre Leica-kameraene jeg har sett tester/tilbakemeldinger på, kommer de bedre ut enn tilsvarende Panasonic, bl.a. har Leica V-Lux 3 visstnok vesentlig bedre støyhåndtering enn Panasonic FZ-50. At Leicakameraene er griselekre designmessig, er selvfølgelig heller ingen stor ulempe...

8765310[/snapback]

 

det er nok fx30 som er alternativet fra panasonic, men leica har mer "europeiske" farger, dvs ikke så" sterke tegneseriefarger "som japanere/asiater ser ut til å like.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har hatt Canon 850 IS i 3 mnd nå. Klarte å ødelegge det for en litt siden, men min forsikring hos JapanPhoto gjorde at jeg kunne plukke opp et nytt ett. I hylla i butikken så jeg utstilt det nye Leica C-Lux 2. Det så så fett ut at jeg betalte mellomlegget og fikk  med meg dette isteden.

 

Har testa det litt og er svært misfornøyd med resultatene (i forhold til Canonen).

Har de siste 3 åra eid 5 stk forskjellige Canon digikompaktkameraer, mulig jeg er for vant med disse til at jeg har klart å innstille Leicaen helt rett.

 

Men.... Noen som har testa Leicakompaktene og har noe vettugt å si?

8736450[/snapback]

 

Kan bare si med en gang at det er noe feil med kameraet ditt.

jeg har nettopp kjøpt C-Lux 2, og etter mange canon ixus, nikon, fujifilm og panasonic kamera, så er dette den absolutte kongen på haugen. nydelige bilder, og kjappere enn alt annet jeg har prøvd i kompaktklassen. Nesten på høyde med dSLR i hurtighet.

 

du må få byttet inn det kameraet ditt i et eksemplar som er i orden.

Lenke til kommentar
det er nok fx30 som er alternativet fra panasonic, men leica har mer "europeiske" farger, dvs ikke så" sterke tegneseriefarger "som japanere/asiater ser ut til å like.

"Tegneseriefarger" er ikke akkurat ordet jeg vil bruke på å beskrive fargene til FX30, men det er en helt annen sak. Fargene på FX30 virker nokså moderate (men med mulighet for å oppjustere dem dersom du ønsker).

 

Stemmer nok forøvrig at det er FX30 som er Panasonic sitt sidestykke.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...