Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n dør efter 4-5 sekunders start, aldri til BIOS


Anbefalte innlegg

(Jeg har skrevet nedenstående på engelsk, i tilfelle jeg må emaile MSI, etc. om dette -- men jeg håper inderlig at noen kyndige landsmenn kan hjelpe meg med råd.)

 

I have today assembled this system (together with a buddy who picked the parts and knows hardware better than I):

 

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

MSI P965 NEO2-FI, P965

Gainward GeForce 7600GS 512MB DDR2, PCI-Express

Western Digital Raptor 150GB S-ATA

2x Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit

Thermaltake Golden Orb II CPU-cooler

Enermax 433 Watt PSU

 

Win XP SP2 installed fine, and all was well. I installed drivers and got the network, sound, etc. running. Then I used the MSI BIOS Windows updater to download the right BIOS and flash it. I did as told and saved the previous BIOS to a floppy (ugh!). The flashing goes fine, according to the updater. Then I reboot -- and all hell breaks loose! My system now boots for 4-5 seconds, but before I can even get into the BIOS with Del it resets and reboots, endlessly! The floppy with the old BIOS is of no help: I hold down Ctrl-Home, as instructed, but the damn system never reads the floppy for more than a second or two before it dies and restarts, etc. Total hell. I have reset the CMOS with the jumper, several times, and also removed the battery. To no avail: only an endless cycle of 4-5 second boots, then all goes black inside the case and, lights, power, fan, then the pitiful attempt at rebooting, etc., etc., etc. I have removed all peripherals, like SATA drive, USB drive, CD-ROM, in case they were interfering (they worked fine before the flashing).

 

I am at my wits' end regarding this. I would hate to have to deal with the hassles and the delays in returning the semi-fried mobo to the dealer -- who might even not accept the return, since the problems happened after I flashed the BIOS. Does anyone here have any ideas of what to do next?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg sier bare: Don't atemt to fix it if it ain't broken. Så vet du det til neste gang :p

 

Ut ifra det du opplyser om, så kan jeg kun anta at du har gjort noe feil. For det var ganske få opplysninger om f.ex hvor du lastet ned biosen (den spesifikke url'en som inneholder lenken til bios-fila).

 

Åja, aha, fra windows! Jeg pleier alltid å flashe fra dos (oppstarts-diskett). Mener at windows har en del sikerhetsmekanismer som skal gjøre det vanskelig å redigere bios fra brukerens side (eller virusprodusenter også for den saks skyld).

 

I did as told

Hva spesifikt ble du fortalt du skulle gjøre? Og hva gjorde du da? Noe har jo gått gæli et sted.

Lenke til kommentar

Jeg brukte MSI's software, som auto-finner BIOS oppdateringer på deres egen web som skal passe til mitt mobo. Hva kunne vel være tryggere enn dette -- sammenlignet med å fumle rundt selv og flashe fra DOS? Det er jo i MSI's egeninteresse og lage software og oppdateringsmekanismer som funker bra for brukerene.

 

Intet gikk "gæ'li" under BIOS oppdateringen -- ifølge meldingene på skjermen. Det var ved reboot at alt ble crazy.

Endret av KlausNordby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...