Gå til innhold

ubuntu boot problem[Løst for lenge siden]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg mildt sagt forbanna. Har Kubuntu 7.04, og prøvde selvsagt å reboote. Samme problem her, fant tilslutt et single user console ved å trykke febrilsk på ctrl+alt+f?-kombinasjoner (tror jeg fant den på ctrl+alt+f8, trykka enter noen ganger for at den skulle komme frem).

 

Ting blir ikke akkurat noe lettere når skjermoppløsningen jeg får i text-mode er helt bort i natta på trynet på laptopen, så jeg ser kun 1/4 av skjermen ca, umulig å bruke editors.

 

Fikk retta opp fstab ved å gjøre :

cp /etc/fstab /etc/fstab.bak
cat /etc/fstab.bak | sed s/sda/hda/ > /etc/fstab

(Jeg endret det andre veien forrige gang jeg fikk en kernel-update, brukte litt lengre tid da, siden jeg ikke ante hva som foregikk)

 

Begriper ikke hvordan Ubuntu-teamet kan finne på å patche inn noe sånt i en production kernel, det er helt håpløst.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte til 2.6.20-16 her om dagen, da den reboota for å loade den nye kjerna sa X stopp.

Jeg leste litt rundt å det skulle vist være mye problemer med nvidia kort og denne kjerna.

 

Aner ikke om det er derfor det ikke funker for deg, men dette var iallefall et problem jeg hadde med 2.6.20-16

Jeg kjører kun S-ata så jeg hadde ikke det problemet med at den behandler IDE disker som SCSI.

 

EDIT: jeg tror det er IDE disk i laptopen å der kjører den helt utmerket...

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Hehe, er så lenge siden jeg brukte sed at det der var det eneste jeg kom på. Satt tross alt med en uleselig skjermoppløsning pga. at laptopen ikke takler text-mode særlig bra, så jeg måtte gjøre det hele i blinde.

 

Forandret forøvrig hele greia til å bruke UUID isteden med en gang systemet var i bootbar stand og jeg kom inn i X. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var noen som snakket (skrev) om at problemet var at man hadde et problem som gjorde at en del folk ikke fikk installert/boota ubuntu (eller linux generelt? Sto ihvertfall på ubuntu sine dev sider), så de skulle liksom fikse det, men det som da skjedde var at disse nye klarte å boote, mens mange andre plutselig ikke klarte det lenger...

 

Med andre ord må de velge hvem de skal ekskludere... eller finne på noe veldig smart!

 

Edit: BTW jeg har også 2.6.20-16 og problemet med at den henger seg under boot. Dvs. om jeg venter et par minutter fortsetter den igjen og alt er bra, men det er likevel veldig irriterende å måtte sitte og vente, særlig om du har det travelt...! (Du kan trykke ALT+F1 og ALT+F8 for å se meldingene om hva som egentlig skjer, den stopper på Loading Hardware Drivers her...)

 

Et kjent problem nå som du finner flere bug reports på osv. Så de MÅ jo nesten gjøre noe med det snart...

Endret av Decline
Lenke til kommentar

...jeg håper dere da er klar over at dere får problemer nettopp fordi dere fikler med fstab på eigahand. Dersom fstab har UUID vil den være lik uansett om det der sdX eller hdX disken(e) dukker opp som. UUID ble introdusert med Edgy, og oppgradering fra Dapper skulle ha medført konvertering av fstab. Nyinstall av Edgy< skal gi UUID i fstab.

Lenke til kommentar
...jeg håper dere da er klar over at dere får problemer nettopp fordi dere fikler med fstab på eigahand. Dersom fstab har UUID vil den være lik uansett om det der sdX eller hdX disken(e) dukker opp som. UUID ble introdusert med Edgy, og oppgradering fra Dapper skulle ha medført konvertering av fstab. Nyinstall av Edgy< skal gi UUID i fstab.

8888304[/snapback]

 

Jeg måtte endre fstab med tanke på home partisjonen, siden denne ble formatert etter at fstaben ble laget.

 

Og faktisk... UUID holdt ikke under siste bøggen! ellers hadde jeg ikke giddi eller trengt å fikse alt jeg gjorde...

 

Men hvis noen hjelper meg med å finne den nye uuid'en til home partisjonen er jeg takknemlig.. (finner ikke noe på google)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...