Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet opp PC


Anbefalte innlegg

Hei og god dag !

 

Jeg skulle igår slå av PCn min for å ordne med strømmen til skjermkortet,etter at den klager på at den ikke får nok strøm(dette kommer ved oppstart av windows). Tror jeg hadde koblet noe feil på skjermkortet,så jeg skulle rette opp i dette.

 

Når jeg hadde åpnet pcn og satt i den andre PCI-E strømkablen og satte sammen PCn igjen,så startet PCn automatisk ved å trykke på strømbryteren. Får ikke slått den av og den starter heller ikke helt opp. Det piper ikke i rammen heller, og hverken når jeg tar dem(Det skal det jo gjøre?). Hvis jeg har i tastatur og camera (som bruker USB) så blinker det noenganger i dem,også skjer det ikke mer. Hva kan dette være??

 

Nå er jeg lei av feilene som kommer på PCene i huset våres! Jeg har kjøpt opptil 2 PSU`r og fattern har også problemer med å starte opp PCn sin. Hva skjer??

 

Litt dårlig forklart kanskje,men sitter på jobben og ville bare få litt tips fra dere! Hadde vært kjempe snilt med svar...

 

Ha en fortsatt KJEMPE(?) fin dag videre og en ny herlig arbeids/skole uke.... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye yter strømforsyningen din ?

Kan være at den ikke klarer å levere nok strøm til alt du har i maskinen din.

 

Hva annet har du i maskinen ?

Harddisker trekker gjerne litt strøm, og om hovedkortet ikke får nok strøm vil ikke maskinen starte.

 

At det lyser litt i tastatur osv når du slår på viser bare at det går strøm gjennom systemet. Ta gjerne å dobbelsjekk at du har koblet alt i, eller om det er noe som sitter løst inne i maskinen etter at du var å koblet i pci-e strømkabelen. Du kan og prøve å se om den starter om du tar bort igjen pci-e strømkabelen.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt uten skjermkortet også, alt er likt! Koblet ut RAM og alle strømkablene om på nytt,forsøkt uten harddisk og CD-rom.

PSUn er kraftig og orker mye. Husker ikke helt hvilken det var , den kosta omtrent 1000,- om ikke mer og var ganske kraftig(produsenten er kjent og bra også).

 

Er så merkelig liksom,jeg gjorde ikkno annet enn å ta ut den kablen og satte inn den riktige....

 

PCU vifta starter ikke heller alltid..det virker som PCn bare starter opp men aktiverer ikke de andre komponentene... Hvis dere skjønner!? Og som sagt så starter den rolig opp når du bare slår på bryteren... Hater dette altså.

Lenke til kommentar

Hva var det du hadde koblet feil i utgangspunktet ?

Hvis ingenting starter opp, dvs vifter på HK osv, så er det noen få ting som kan være galt, enten er det strømforsyningen som ikke leverer nok strøm eller ikke til rett sted (feilkobling), kan være HK som har tatt kvelden, eller cpu.

 

Hvis du ikke får noen POST-beep ved oppstart, selv om du kun har HK+cpu og strøm, er det en av de tingene over som er galt (med mindre du ikke har koblet til pc-speaker :p)

 

Om du har mulighet så kan du prøve en annen psu, eller annet skjermkort (gjerne et pci kort) og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg hadde koblet inn en strømkabel på skjermkortet,men vet ikke helt om den fikk riktig tildelt strøm,også kom jeg på at PSU`n hadde jo ekstra PCI-E strømkabler,så koblet jo såklart på den istedet :)

 

Men når det gjelder oppstart av PCr..er dette OFTE at det skjer hos private hjem? Liksom.. den bærbare PCn våres har problemer med oppstart,fattern sin PC har problemer med oppstart og nå min. Kan det være noe feil på huset som ikke PC tåler ? Høres kanskje tåpelig ut :p men dette begynner å bli irriterende.

 

Men så skal det sant sies at jeg har satt sammen PCn selv da,altså bygd min far`s og min egen PC ,så om det har skjedd noe under det kan det jo være. Men det er da rart at den ikke skjer med engang(kanskje ESD?). Jeg er helt uten ideer...

 

Kan skrive det kort punktlig hva som skjer her:

 

- PCn starter med engang strømbryteren slåes på

- Får ikke slått av PCn manuelt

- Det piper ikke som det normalt gjør når du starter PCn

- CPU viften har noenganger problemer med å starte

- CD-rommen kan åpnes som normalt

- USB enhetene blinker engang og ikkno mer

- Noen ganger kommer det skikkelig ULE lyder om det har blitt forsøk å starte av og på enstund

- Det blir heller ikke skjermbilde ved inntakt av skjermkabel(som forventa)

 

Dette er vel hovedsakelig hva som skjer.

 

Hva jeg har forsøkt:

 

- Remonterte strømkablene inne i PCn

- Tatt ut og prøvd gamle skjermkortet

- Tatt ut og inn RAM

- Forsøkt uten HDD og CD-rom

- Tatt ut CPU og satt på mer kjølepasta

 

Er det mer jeg kan forsøke?? Virker jo ikke sånn. Bortsett fra å forsøke med ny PSU eller CPU. Men jeg kan ikke FATTE hvorfor og hvordan en ny og dyr PSU kan ryke om det skulle være tilfellet?? Dette har skjedd opptil flere ganger! :(

Lenke til kommentar

Mer kjølepasta er en dårlig ide, mer er ikke bedre ! Når det gjelder kjølepasta, skal man ha veldig lite, den skal kun skape fylle de ujevnheter som evt skulle være i finishen til kjøleribbene.

 

Om det er et problem med mange elektriske apparater i huset kan det være dere har for høy/lav spenning inn i huset, eller at det er noe annet feil, men dette er sjelden (men jeg har hatt det et sted jeg bodde selv).

Du kan få noen til å måle spenningen i stikkontakter for å se om den er høy (skal være ~230V).

 

Og det er ikke sikkert det er psu som er ødelagt, kan være cpu eller hk. Husk at dette er ting som er følsomme for statisk elektrisitet og kan ødelegges om du er ladet når du er inne og tar på de. Du kan ha ganske høy statisk spenning og kan lett ødelegge noe om du ikke er jordet når du jobber med så følsomme deler, selv om de er lakket.

 

EDIT: Og følg DarK_RanGeR tips om å sjekke kontaktene. Er det dårlig kontakt kan de bli svidd.

Endret av [muffin]
Lenke til kommentar

Jeg er klar over hvordan ESD fungerer! Driver selv på mobilverksted,så at dette er en mulighet er det såklart :)

 

Jeg får sjekke litt videre tror jeg når det gjelder husstanden,jeg vet det hørtes veldig merkelig ut,men jeg tar ingenting forgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...