Gå til innhold

Valg av objektiv til fuglefotografering


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Vil ha meg nytt objektiv, og skal brukes for det meste til fuglefotografering. Stor brennvidde en selvfølgelig bra, men jeg bruker ikke stativ, så noe over 300mm er vel utelukket med mindre jeg får fatt i et objektiv med IS. Jeg har ingen maksgrense, og ved valg av et dyrt objektiv vil bare føre til mer sparing, men jeg kan leve med det. For å ha et tall å støtte seg til, kan jeg si maks 6000 kroner. Jobber en del, og tjener rundt 2000 kroner i måneden, raskt regnet. Vi snakker om gode zoom-objektiver (også gjerne brukt) til fotografering av fugler i stor fart (hegre, ørn o.l.). Som sagt har jeg aldri ork til å ta med meg stativ ut i bushen. Fastoptikk er i første omgang ikke aktuelt, men om det skulle gi usedvanlig god bildekvalitet til en lav pris, kan jeg vurdere det.

 

Jeg har lest litt fram og tilbake om ulike objektiv, men én ting må jeg si først: Selv om jeg kan kjøpe gode og dyre objektiv som et resultat av mye sparing over lange tider, betyr ikke det at jeg driter penger. Jeg vil selvfølgelig kjøpe et godt objektiv, men jo billigere det er, jo bedre er det. Pris er tross alt førsteprioritet, men jeg har ikke pengemangel..

 

Jeg ser ikke etter et billig, helt middels godt objektiv til 1000-2000 kroner, men et godt optisk og kraftig bygget objektiv fra 2000-6000. Noe Tamron 70-300mm f/4-5.6 er utelukket. Da sparer jeg heller i noen måneder til, og kjøper et ordentlig godt objektiv. Slik er ihvertfall tankegangen min. :)

 

Noen kriterier:

 

- Rask fokus er alltid et must, siden fuglene beveger seg meget fort. (USM er digg.. :love:)

- Skarphet er veldig viktig, kanskje det aller viktigste.

- Fargegjengivelse og fargemetning må være på høyde med dagens standarder.

- Vekt og størrelse er også viktig, men jeg kan klare å bære noen ekstra gram til fordel for god optisk kvalitet.

- Byggekvalitet et alltid en fordel i skogen.

 

Her er objektivene jeg har sett på:

 

Canon EF 100-300mm f4.5-5.6 USM

 

Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM

 

Canon EF 70-200mm f4.0L USM (IS-utgaven blir for tung og dyr)

 

Flere forslag?

 

Takker for all hjelp jeg kan få.. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslaget er 400mm 2.8.

Skal vi være litt realistiske kan du jo kjøpe 300mm f/4L enten med eller uten IS.

Såvidt jeg har skjønt er det vanskelig med noe mindre enn 300mm. Og når man setter 300mm på et kamera med 1.6 x crop får du 480mm.

Hvis du sier at du har tid til å spare, er det bare å spare til noe bra med en gang.

Lenke til kommentar
Bigma synes å være populær blant fuglefotografer og får gode skussmål.

 

Ca. 10k ny (http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11525), så du må spare et par måneder ekstra. :)

8726304[/snapback]

Jeg anbefaler Canon EF 400mm F5.6. Dette er RÅTT! (i forhold til pris i hvert fall!!) Utrolig kjapp autofokus og meget skarpt. 200mm blir for lite til vanlig fuglefotografering rett og slett! Jeg kjøpte mitt hos en seriøs Ebay selger.

 

Stativ er å anbefale i dårlig lys, men det gjelder ALLE teleobjektiver for "oss dødelige". (dette er ikke så tungt egentlig! går ofte tur med dette i hånden)

Lenke til kommentar
Heihei.

 

Her er objektivene jeg har sett på:

 

Canon EF 100-300mm f4.5-5.6 USM

 

Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM

 

Canon EF 70-200mm f4.0L USM (IS-utgaven blir for tung og dyr)

 

Flere forslag?

 

Takker for all hjelp jeg kan få..  :love:

8725886[/snapback]

 

Han sier selv at han ikke har råd til 70-200 f/2,8, så da har han heller ikke råd til hverken 300mm f/4L eller 400mm f/5,6 (litt synd, for disse to er utrolig skarpe og raske). Har du råd til dette så kan det være en løstning:

Sigma 135-400mm F4,5-5,6 APO DG

Vet ikke noe om dette, men det er sikkert ikke så værst...

 

Mvh

Ståle

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Han sier selv at han ikke har råd til 70-200 f/2,8, så da har han heller ikke råd til hverken 300mm f/4L eller 400mm f/5,6 (litt synd, for disse to er utrolig skarpe og raske). Har du råd til dette så kan det være en løstning:

Sigma 135-400mm F4,5-5,6 APO DG

Vet ikke noe om dette, men det er sikkert ikke så værst...

 

Mvh

Ståle

8726707[/snapback]

Ser veldig bra ut.. Erfaringer? Dessverre ikno' USM, da.. :hrm:

Lenke til kommentar
Han sier selv at han ikke har råd til 70-200 f/2,8, så da har han heller ikke råd til hverken 300mm f/4L eller 400mm f/5,6 (litt synd, for disse to er utrolig skarpe og raske). Har du råd til dette så kan det være en løstning:

Sigma 135-400mm F4,5-5,6 APO DG

Vet ikke noe om dette, men det er sikkert ikke så værst...

 

Mvh

Ståle

8726707[/snapback]

Ser veldig bra ut.. Erfaringer? Dessverre ikno' USM, da.. :hrm:

8726741[/snapback]

 

Foresten så har jeg hatt Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM og dette er alright det.

 

Tok f.eks dette med det:

b_261977.jpg

 

Er du fornøyd med EF-S 18-55mm så blir du også fornøyd med EF 70-300/4-5,6 IS USM

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Han sier selv at han ikke har råd til 70-200 f/2,8, så da har han heller ikke råd til hverken 300mm f/4L eller 400mm f/5,6 (litt synd, for disse to er utrolig skarpe og raske). Har du råd til dette så kan det være en løstning:

Sigma 135-400mm F4,5-5,6 APO DG

Vet ikke noe om dette, men det er sikkert ikke så værst...

 

Mvh

Ståle

8726707[/snapback]

Ser veldig bra ut.. Erfaringer? Dessverre ikno' USM, da.. :hrm:

8726741[/snapback]

 

200 2.8 USM. Dog, den er fast. Det er ikke poenget mitt her, men 200mm er altfor kort til fuglebilder.

Selv om den er 380mm på 20D er dette alt for kort. Om du ikke skal ta bilder av måser eller duer selvsagt. Finn deg en brukt 100-400mm. Jeg mener jeg så en til ca 8000,-. For noen dager siden men det kan jo hende den er solgt nå.

Lenke til kommentar
Du sier du kan spare hvis du vil, hvorfor sparer du ikke for å få noe skikkelig?

8726782[/snapback]

Er ikke 70-200mm f/4L USM til 6000 kroner skikkelig? Noe veldig dyrere enn det blir utelukket.

 

det ligger et Sigma 300mm F4 til salgs på foto.no til under 3000 kr!

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=75491

 

dette skal være bra...

 

Løp og kjøp eller rettere sagt ring og kjøp...

Meget bra pris..

Hvorfor står det ingenting på norsk om dette objektivet? Har letet i utallige webshopper, i prisguiden og ellers på nettet. Finner kun én artikkel om objektivet, og det er på engelsk. Hvor mye koster dette nytt?

 

Foresten så har jeg hatt Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM og dette er alright det.

Ser bra ut det.. Flere erfaringer?

 

----

 

Fint om dere kunne lagt til noen linker når dere snakker om et objektiv som ikke har blitt nevnt tidligere i tråden. Blir veldig mye søking fram og tilbake. :)

 

Ellers, tuuuusen takk for hjelp! :love:

Lenke til kommentar

Blir for dyrt over 6-7 tusen kroner..

 

Før jeg lagde denne tråden satt jeg veldig fast på 70-200mm f/4L USM. Nå har jeg fått øynene opp for mer brennvidde, og 70-300mm f/4-5.6 IS USM ser veldig bra ut.

 

Hva er forskjellen på Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM og Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS USM?

 

Snakket også med selgeren på foto.no om Sigma EF 300mm f/4 APO (HSM?), og han fortalte meg at jeg kanske måtte chippe objektivet for bruk på nyere digitale speilrefleks. Han brukte det selv på 1Ds. Vil det da fungere på 350D uten å bli chippet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...