Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm når maskinen starter opp!


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt og montert nytt hovedkort og ny prosessor. men når jeg skal starte maskinen skjer det allikevel ingenting. skjermen er svart!

 

hovedkortet er jo nytt og det samme er prosessoren. hva kan være feil? prøvd med 2 forskjellige skjermkort, men ingen reaksjon. :(:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan det ha noe med harddisken å gjøre?? den er rundt 3-4 år gammel og har gjennomgått mye virus o.l

 

og hva med ram-brikkene? og strømforsyninga som er på rundt 300W

 

selve maskinen er kanskje 4 år gammel, mens som sagt hovedkortet og prosessoren er ny.

Endret av taunus11
Lenke til kommentar
kan det ha noe med harddisken å gjøre?? den er rundt 3-4 år gammel og har gjennomgått mye virus o.l

 

og hva med ram-brikkene? og strømforsyninga som er på rundt 300W

 

selve maskinen er kanskje 4 år gammel, mens som sagt hovedkortet og prosessoren er ny.

8724440[/snapback]

Det kan henne at det er noe feil med sloten. (AGP eller PCIex16)

Når i oppstartsprosedyren er det dette skjer? Helt til windows starter med welcome screenen?

Lenke til kommentar

akkurat nå står maskinen hos en kompis som har satt sammen de nye delene.. han har prøvd med skjermkort i AGP-slot og et anna et i PCI-slot.

når han deretter skal starte maskinen er det helt svart skjerm. det skjer altså ikke noe mellom dataen og skjermen..

Lenke til kommentar

Forstår jeg deg riktig hvis du bruker 4 år gamle ram-brikker i et nytt hovedkort?

 

DDR og DDR2 er ikke pinnekompatibel så du må ha DDR2 fra før (eller et hk som tar DDR). Men, ram-hastigheten har økt en del de siste 4 årene. Har du mer detaljer om ram'en?

 

Det hadde hjulpet hvis du hadde gitt oss litt mer informasjon om hardware. Ny og gammel. Det virker som du har både AGP og PCI-E på hovedkortet. Det er vel bare ASRock som har denne typen kort (og de spiser vel både DDR og DDR2). Stemmer det?

 

IP

Lenke til kommentar

hovedkortet er et msi-kort : PM8M3-V heter det.

cpu: pentium 4 3.06 GHz. ( vifta som sitter på prosessoren går som bare det når jeg starter opp. det lyser også i diskett-stasjonen. men bilde på skjermen uteblir)

 

Hovedkortet : supports up to 2GB PC 3200 (DDR400) SDRAMs

Supports 2.5v DDR SDRAM

 

jeg har minnebrikker fra kingston hvor det sto 2.5v på pluss 333.

 

det er AGP-slot på den og der har jeg et skjermkort i nå. men det er jo også skjermkort på hovedkortet så det burde ikke være noe problem. det er også 3 PCI-slots.

 

den ene RAM-brikken er i hvert fall 3 år, den andre er vel ca 1 år. men jeg mener disse er PC 2700. (skal allikevel funke?! eller hva? )

harddisken er minst 3 år gammel og det er alt annet også. prosessor og hovedkort er splitter nytt og skal passe perfekt sammen :)

Lenke til kommentar

OK, om kortet (her) ditt står det:

 

- Supports Four memory banks using two 184-pin unbuffered DDR333/400 DDR DIMM.

 

Så PC2700-ram skal duge. Prosessoren du bruker forutsetter en FSB på 533 Mhz. Sjekk i bios hvilke innstillinger cpu har.

 

Prøv med kun den nyeste ram-brikken og sjekk bios-instillinger i forhold til spesifikasjonene til ram'en.

 

IP

Endret av IP
Lenke til kommentar

Om du fortsatt får blank skjerm når du starter med bare en av minnebrikkene (sjekk begge) er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å sjekke om det fungerer med en annen cpu. om du har det tilgjengelig. Fungerer det fortsatt ikke da så er det sannsynligvis hovudkortet det er problemer med. Om du kontakter butikken der du kjøpte HK og CPU og forklarer problemet så lar de deg sikkert sende begge delene tilbake så de får testet de og sender deg nye deler.

 

Om du ikke har gjort det så kan det være lurt å koble fra Harddisk, CD-rom og andre unødvendige deler når du tester maskinen. Om gamle harddisker tar kvelden kan en få mange rare symptomer, også at maskin ikke vil starte, så er alltid lurt å koble fra disse delen først for å utelukke eller bekrefte problemer med de.

Lenke til kommentar

nå har jeg prøvd å komme inn i bios ved å bruke begge RAM-brikkene og 1 og en av de.. jeg har også prøvd med 3 forskjellige skjermkort (skjermkortet på HK inkludert)

men det skjer ingenting.

hvis jeg ikke har skjermen koblet til noen ting så lyser det grønt på skjermen og det står NO SIGNAL i en info-boks som dukker opp på skjermen. men så fort jeg plugger kabelen inn i et av skjermkortene blir lyset på skjermen gult, akkurat som når skjermen går inn i "hvilemodus"

 

DVD-rom'en og CD-brenneren går ikke ann å utløse og det kommer ingen lyder fra harddisken eller DVD-rom/CD-brenner. alt som skjer er at prosessorvifta går (Da går vel også prosessoren) og det lyste i tastaturet som det vanligvis ville gjort..

Lenke til kommentar

jeg har koblet skjermen min til det integrerte og jeg har kobla det til skjermkort i PCI-port samt et skjermkort i AGP-port.

men det skjer fortsatt ikke noe og jeg greier ikke å komme inn i BIOS. mener du at jeg skal ta ut skjermkortet og bare kjøre gjennom det integrerte?? skal vel ikke spille noen rolle det?

Lenke til kommentar

men nå tok jeg vekk en av RAM-brikkene og skjermkortet. så det som står i nå er den nyeste RAM-brikka, HK,prosessor,harddisk ,DVD-rom og CD-brenner.

 

da jeg tok ut den ene RAM-brikka og satte igang maskinen til å jobbe skjedde det absolutt ingenting. men så flyttet jeg RAM-brikka til den andre porten og da startet maskinen opp igjen. men allikevel svart skjerm.

jeg begynner virkelig å lure på om det kan være harddisken..

 

men : "enmannen", opplevde du at du ikke en gang kom inn i BIOS ? bør jeg sende tilbake til komplett for å få de til å sjekke??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...