Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk krasj? Hva faen er det?


Anbefalte innlegg

Hehe. :D Jeg ler :!: av alle som klager over at de har fått harddisk krasj. Hvordan får de det til. Jeg har aldri hatt det. Og det på 15 år. Tro meg. Diskene har fått kjørt seg! Men igjen, hd krasj? Hva er det? :cool:

 

Har du opplevd det? Hvordan? Hvorfor? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har desverre opplevd en bråte med hdd krasj. Heller på nyere maskiner og de som er i 1-3 års fasen. Det har ofte med med at løse partikler skraper i stykker.

Spørsmålet er om du er heldig så er det ingen problem å ha hdd-er i mange år men da er det vel på tide å skifte ut de få GB sinkene ;)

Lenke til kommentar

Hvordan får man det til?

 

Jeg har hatt sikkert 20-30 disker gjennom årene. Fra 40MB (!) til 750GB. Både på bærbar, stasjonær og i RAID. På en uke har jeg hatt 290GB inn og 320GB ut på den ene uten problemer. :thumbup:

 

Jeg føler meg snytt av harddisk bransjen. Jeg har for det meste hatt Wester Digital disker på de stasjonære og Samsung Spinpoint i de bærbare. Aldri har noen krasjet.

 

Finnes det et program som kan? Jeg ler fortsatt av alle de som har hatt harddisk krasj :tease:

Lenke til kommentar
Du skal ha ros for nydelig tittel og relevant tråd...

8720307[/snapback]

 

Hehe. Føler jeg strør salt i mange sår. Men jeg føler meg også snytt etter å ha hold på så lenge uten å oppleve ett eneste krasj. :D

8720318[/snapback]

 

Hvis du føler slik kan du vel bare slå noen slag med slegga på dem . Kansje du føler deg bedre da :D Spesiellt dem 40MB diskene

Lenke til kommentar

Har ca samme erfaring som siNch. Av ca 25 disker på 15år har ingen død. De blir pensjonerte og lagt i en skuff når hastigheten og størrelsen ikke lenger holder mål.

 

Kanskje det er "murpheys lov" som gjør seg gjeldene. Hadde jeg ikke vært flink til å ta bacup, hadde sikkert noen av mine disker kræsjet også :D

Lenke til kommentar

Nå har det seg nå slik at det er 100% sikkert at en hdd før eller siden vil krasje. Jeg legger vekt på ordene _før_eller_siden_. har selv hatt disker som har dødd etter noen måneder, mens andre har holdt i snart 10 år. Desverre er det umulig å forutse en krasj, men den vil nok skje, det ligger i teknologien.

Lenke til kommentar
Nå har det seg nå slik at det er 100% sikkert at en hdd før eller siden vil krasje. Jeg legger vekt på ordene _før_eller_siden_. har selv hatt disker som har dødd etter noen måneder, mens andre har holdt i snart 10 år. Desverre er det umulig å forutse en krasj, men den vil nok skje, det ligger i teknologien.

8720486[/snapback]

 

 

Ut i fra profil bildet ditt, så er det tydelig at du gjør noe galt! :tease:

Lenke til kommentar

Hva med å holde en litt mer seriøs tone, siNch? Å si at du "ler" av alle som har hatt harddiskkrasj er vel ikke spesielt snilt? Håper en av dine snart krasjer... da ler du ikke spesielt høyt tenker jeg :) (med mindre du tar backup da, så klart...).

 

Har selv opplevd det på en harddisk, etter at den hadde kommet med "click of death" en periode. Data'ene på den forsvant, men det var heldigvis bare musikk. En annen ble ustabil før den ga helt opp, så den rakk jeg å redde data'ene fra. Begge var Western-disker. Nå tar jeg alltid backup.

 

Hvis en harddisk krasjer, så er det stort sett ikke på grunn av hard bruk. En harddisk skal tåle rimelig intensiv bruk, så om den feiler i løpet av de første 5 årene, er det stort sett på grunn av en produksjonsfeil. Da feiler den imidlertid stort sett i løpet av det første året.

 

Nå har jeg 2 interne Seagate, 1 ekstern Western og 1 ekstern Maxtor, og disse har ikke vist tegn til noen problemer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Click of what? Hehe :tease: Jeg er seriøs når jeg mobber de med harddisk krasj da. Jeg har som sagt aldri opplevd det, og dette på en periode over 15år der man har hatt i besittelse alt i fra 40MB disker til 750GB. Kjørt RAID og hele pakken uten en eneste krasj. Det må være lov til å le litt da. Det er vel tydelig at noen gjør noe galt? Hehe :tease:

Lenke til kommentar

Hvordan jeg får det til. Først legger jeg hardisken ut i regnet i et par uker til den har begynt å ruste litt, så tar jeg turen til toppen av eiffle tårnet og kaster den fra toppen av og så sender jeg den inn til komplett og sender klagebrev til produsenten :yes:

 

Hvis du har så mye experience med alle dine harddisker kan du vel kanskje si noe om hva du tror er grunnen til at du har klart å unngå hd krasj. Det er ikke sånn at jeg går inn for å få hd krasj selv om det ikke har så stor ulempe. Jeg har ikke laget noen av delene i min pc og har ikke peiling på hva alt går ut på. Derfor er det vanseklig å unngå hd krasj.

Lenke til kommentar
Click of what? Hehe  :tease:  Jeg er seriøs når jeg mobber de med harddisk krasj da. Jeg har som sagt aldri opplevd det, og dette på en periode over 15år der man har hatt i besittelse alt i fra 40MB disker til 750GB. Kjørt RAID og hele pakken uten en eneste krasj. Det må være lov til å le litt da. Det er vel tydelig at noen gjør noe galt? Hehe  :tease:

8720547[/snapback]

Ja, du er så flink at... Hvis du tror at dine harddisker har overlevd som et resultat av din suverenitet, så bør du nok ta en lang titt på ditt eget ego, og vurdere å jekke deg ned noen hakk. Det er ikke mye man kan gjøre for å "drepe" en harddisk, med mindre du slenger den i bakken eller går inn for å ødelegge den på en annen måte.

 

Drar du strikken lengre nå, så kan det være at jeg bruker sterkere midler for å be deg roe deg ned litt. Les retningslinjenes punkt 1 og 2 for eksempel.

 

Jeg har hatt, Gud vet hvor mange harddisker fra ca. 1990, og har som sagt opplevd to krasj. De opplevde jeg ganske rett etter hverandre etter å ikke ha hatt et eneste krasj på ca. 12-13 år. Strømforsyningen viste seg senere å være noe ustabil, så jeg vet ikke om det kan ha hatt innvirkning. Poenget er uansett at det kan skje når som helst, eller rett og slett aldri. Like uforutsigbart som Lotto.

 

Click of death er betegnelsen på klikkelydene en harddisk ofte lager en periode før den dør. Et tegn på at noe er galt, og at man bør lage backup av data'ene som er på den disken og bytte den ut.

Lenke til kommentar
Click of what? Hehe  :tease:  Jeg er seriøs når jeg mobber de med harddisk krasj da. Jeg har som sagt aldri opplevd det, og dette på en periode over 15år der man har hatt i besittelse alt i fra 40MB disker til 750GB. Kjørt RAID og hele pakken uten en eneste krasj. Det må være lov til å le litt da. Det er vel tydelig at noen gjør noe galt? Hehe  :tease:

8720547[/snapback]

 

Med den tonen der kan du nok ikke vente noe hjelp på forumet når DU en gang vil trende det. :no::thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...