Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen piper om jeg restarter, og skjermene dør


Anbefalte innlegg

Dette problemet oppsto for over en måned siden, men har ikke vært noen stor plage før nå.

 

Det som skjer er at det kommer tre raske pipelyder med en gang den startes opp igjen, og alt høre normalt ut. Bortsett ifra at skjermene ikke viser oppstartsbildet.

Om jeg restarter er det kun bakgrunnen som vises. Akkurat som at skjermkortet har låst seg. Jeg må da skru maskinen av på den harde måten, altså holde knappen inne. (Etter at den har lagd pipelydene trenger jeg faktisk bare å trykke knappen inn. Ikke holde den inne).

Etter det må den være av i 5-10 sekunder før man kan skru den på igjen. Om jeg da tar en kik i BIOS under "Health Status", så ligger CPU (AMD X2 3800+, overklokket til 2500MHz) på ca 35*C.

 

Jeg vet derfor ikke om problemet er relatert til GPU (ATi Radeon X1600XT), hovedkort (ECS NFORCE4-A939) eller PSU (NorthQ 4001BX, ATX 400W).

 

Samtidig vil jeg også spørre om 400W er nok til å drive oppsettet ovenfor + 4 harddisker på 200-300GB og en på 40GB.

 

 

-Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det kan kun løses ved å kjøpe større PSU?

Hvor stor må den evt være?

8723958[/snapback]

 

Det er gjort teste på det med strømmforsyninger. Du trenger ikke mer enn 550W for å kjøre en hardcore overclocked PC med 2 grafikkort og Intel's råeste prosessor (samt 3 harddisker).

 

Så kraftigere PSU er ikke mye vits å kjøpe. 400W holder lenge.

Lenke til kommentar

hvilken strømforsyning som er kraftig nok kommer helt ann på de som lager den

noen har elendig 12v rail, andre oppgir peak values

 

peak values betyr at av og til hvis du er heldig så pumper psuen ut 400w, men til vanlig så pumper den bare 350w

 

hadde testet med en kraftigere psu, og en 550w psu kan IKKE drive en QX6700, 2*8800 GTX ultra og 3 stk hder stabilt,og du er heldig hvis det booter.. så der tar du kraftig feil

 

EDIT: leif

Endret av the_bitch
Lenke til kommentar
hvilken strømforsyning som er kraftig nok kommer helt ann på de som lager den

noen har elendig 12v rail, andre oppgir peak values

 

peak values betyr at av og til hvis du er heldig så pumper psuen ut 400w, men til vanlig så pumper den bare 350w

 

hadde testet med en kraftigere psu, og en 550w psu kan IKKE drive en QX6700, 2*8800 GTX ultra og 3 stk hdeer, så der tar du kraftig feil

8724056[/snapback]

 

Sorry, tok feil. Det var 4 harddisker.

BAre les selv: http://legionhardware.com/document.php?id=635

Lenke til kommentar

de skrev på andre side att en 250w psu er nokk til og drive ett system med intel quad og 8800 gtx, dette er UMULIG! han sier selv, de skrev jo selv i den artikkelen at den ikke trakk mer enn 250w, men de skrev på slutten at med intel quad, ett 8800gtx så ville du ikke trenge mer en 600W

og når man ser på systemer som er ganske high end / udatert så er det lite forskjell på voltforbruket..

 

en E6700 bruker ikke mye mer watt en en E6300, men alikavell så yter de ganske anderledes

selfdestructor, hvilket system kjører du?

 

prøv og kjør ett system med en E6600 og 8800gts på en 300w psu, hvis det funker skal jeg tro på deg ;)

Endret av the_bitch
Lenke til kommentar
de skrev på andre side att en 2500w psu er nokk til og drive ett system med intel quad og 8800 gtx, dette er UMULIG!

selfdestructor, hvilket system kjører du?

 

selv om den ikke trekker mer, så trnger den en kraftigere psu

8724358[/snapback]

 

2500W!? Jeg trudde 1.2 kW var det kraftikste man kunne få.

Det er sykt, ja. De har også klart å instalere XP på en PC med en 7MHz prosessor!

 

Jeg kjører et system med:

Hovedkort: MSI K8N Meo2-fx

GPU: Gainward (nVidia) BLISS 7800-GT med 512 ram.

CPU: AMd Athlon 3800+ 2.4 GHz

RAM: 2048 MB (2x1024) fra ettelerrannet firma

Lydkort: SoundBlaster Live! 5.1

Harddisk: jeg trur det er en Samgsung SpinPoint på 120Gb

OS: WinXP SP2

PSU: Apevia Chameleon Alu på 550W.

 

Hva har du?

Lenke til kommentar

Få dette inn i hodet en gang for alle

Totalt oppgitt PSU watt betyr ikke en dritt.

 

Alt effekthungrig av enheter i dagens PC drar strøm fra +12v .

 

én 350W PSU kan f.eks levere 17A sustained på +12v mens en annen kan f.eks levere 25A .

Noen opereres som sagt med paek , andre med kontinuerlig.

Noname (billig) PSUers output er også begrenset til at man ikke overstiger 20°C intern temperatur. Økes temperaturen synker disses effektivitet som en stein.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ja, hadde en q-tec 450w som jeg skulle kjøre først en 939 3700+ og ati sapphire 1600pro

dette fikk jeg masse restarts med, og når q-tecen røyk, så kjøpte jeg en hiper 400w fordi jeg ikke hadde så altfor god peiling på denne tiden, vips så var alle rendom restarts borte, så har veldig mye og si på merke som du sier :p

 

EDIT: leif :hrm:

Endret av the_bitch
Lenke til kommentar
ok, sett opp ditt system med en 300w psu

så skal jeg og tro på deg ;)

8724742[/snapback]

 

Min andre PC har:

 

Et 300W powersuply fra enellerannen fabrikat,

En AMD Athlon 1500+ 1.3 Ghz

Et XFX (nVidia) GeForce 7800GT

Et MSI KT3V hovedkort

1792 MB RAM

4 Harddisker (1 på 30GB, 2 på 120GB og 1 på 160GB)

1 USB harddisk på 100GB

2 CDrom stasjoner (en DVD spiller og en CD brenner)

Et tråløst nettverkskort fra SMC

Et AC'97 lydkort innebygd i hovedkortet

Og masse USB stæsj som bruker strømm (Xbox kontroll, USB surround headset, kortleser og webcam)

 

:tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...