Gå til innhold

5.1 lyd i Vista?


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Fikk nettopp nytt hovedkort (Asus P5B-E Plus). Kortet skilter med integrert 8.1 HD Audio. Har koblet dette til mitt Logitech z5500 via de vanlige analoge svart/orange/grønn kablene. Når jeg skal teste 5.1 lyd i Vista's egenskaper for lyd får jeg bare lyd fra left or right, ikke rear-l og rear-r, eller sub og senter for den sags skyld. Har prøvd med coaxial og optisk kabel også, men likevel får jeg bare lyd i front-l og front-r.

 

Any ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey!

 

Fikk nettopp nytt hovedkort (Asus P5B-E Plus). Kortet skilter med integrert 8.1 HD Audio. Har koblet dette til mitt Logitech z5500 via de vanlige analoge svart/orange/grønn kablene. Når jeg skal teste 5.1 lyd i Vista's egenskaper for lyd får jeg bare lyd fra left or right, ikke rear-l og rear-r, eller sub og senter for den sags skyld. Har prøvd med coaxial og optisk kabel også, men likevel får jeg bare lyd i front-l og front-r.

 

Any ideas?

8716561[/snapback]

Optisk eller coax kabel støtter maks 2.1 ved ukomprimerte kilder, so mmusikk og i spill. (da trenger du komprimering som f. eks Dolby-digital, eller DTS)

 

Men med analoge kabler så skal det gå ja.

Du har husket å aktivere 5.1 i driveren til det integrerte lydkortet?

Lenke til kommentar
Men med analoge kabler så skal det gå ja.

Du har husket å aktivere 5.1 i driveren til det integrerte lydkortet?

8716605[/snapback]

Av de driverne jeg lastet ned fra asus sin side, får jeg ikke noe eget kontrollpanel hvor jeg kan endre diverse instillinger.

 

Analog Devices; SoundMax integrert lydkort. kodenavn azelia elns...

 

Bruker SoundMAX ADI Audio Driver v6.10.1.6110 for 32bit Windows Vista nå. Merkelige greier...

Lenke til kommentar

Regner med at du har vært inne på lydinnstillingene, høyreklikket på speakers og så tatt den wizarden for å velge antall høytalere og sånt? Er det her du ikke får 5.1?

 

Har selv P5B og 5.1 fungerer fint i den testen, men ikke i spill o.l. Tror ikke dette er noe du vil klare å få til. Det er nok driverene.

 

Skal handle nytt lydkort kun pga dette selv.

Lenke til kommentar
Regner med at du har vært inne på lydinnstillingene, høyreklikket på speakers og så tatt den wizarden for å velge antall høytalere og sånt? Er det her du ikke får 5.1?

Det er nettopp i denne testen jeg ikke får lyd fra bak, senter eller sub'en. Velger såklart 5.1 oppsett, men altså ingen lyd i annet enn front left og right.

 

Noen som ville anbefalt å kjøpe et x-fi kort da? Stor forskjell mellom det innebygde jeg har på mitt p5b-e plus (192/24bit sampling, HD sound ++ på dette) og et dedikert lydkort? :roll:

 

edit: Btw, nahojdat, den siden du linket til er langt over ett år gammel. Ting har forandret seg ;)

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Mitt oppsett er ganske likt ditt. Jeg kjører på P5B DLX WIFI koblet rett opp mot Z-5500 selv, og jeg har full surround i alle spill og filmer. har koblet opp med en toslink kabel og that's it. har ikke endret noe på oppsett eller valgt noenting, for det stod der som standard når jeg var ferdig med vista installasjonen..

 

kanskje jeg bare var heldig? Men jeg vil uansett anbefale deg å legge et par hundre kroner i en god optisk kabel så du slipper unna med "litt" bedre signal.

Lenke til kommentar
Regner med at du har vært inne på lydinnstillingene, høyreklikket på speakers og så tatt den wizarden for å velge antall høytalere og sånt? Er det her du ikke får 5.1?

Det er nettopp i denne testen jeg ikke får lyd fra bak, senter eller sub'en. Velger såklart 5.1 oppsett, men altså ingen lyd i annet enn front left og right.

 

Noen som ville anbefalt å kjøpe et x-fi kort da? Stor forskjell mellom det innebygde jeg har på mitt p5b-e plus (192/24bit sampling, HD sound ++ på dette) og et dedikert lydkort? :roll:

 

edit: Btw, nahojdat, den siden du linket til er langt over ett år gammel. Ting har forandret seg ;)

8734447[/snapback]

Dersom du har planer om å kjøre vista så ikke finn på å kjøpe Creative. Les litt rundt på forumet her, og spesielt på Creative sitt forum.

Lenke til kommentar
Mitt oppsett er ganske likt ditt. Jeg kjører på P5B DLX WIFI koblet rett opp mot Z-5500 selv, og jeg har full surround i alle spill og filmer. har koblet opp med en toslink kabel og that's it. har ikke endret noe på oppsett eller valgt noenting, for det stod der som standard når jeg var ferdig med vista installasjonen..

 

kanskje jeg bare var heldig? Men jeg vil uansett anbefale deg å legge et par hundre kroner i en god optisk kabel så du slipper unna med "litt" bedre signal.

8735062[/snapback]

Skjønner ikke dette jeg...

Jeg har prøvd med coaxial, optisk og brukt den kabelen som skal overføre front, rear og sub/center, men uten å få lyd i noe annet enn front left og right :hmm:

 

Og det lydkortet som ble postet over, koster jo f*** meg 1000 kr ink. frakt :S

Har bedre ting å bruke penga på ;)

Lenke til kommentar

Det var da merkelig.. Uansett hvordan du kobler får du bare stereo i front? Har du en annen lydkilde i huset som du kan prøve det på? (dvd, stereo, mp3) ett eller annet som har en lydutgang ihvertfall. selv om du kjører fra en liten ipod skal du jo kunne få høre etter om du får lyd bak. om du får lyd bak og i senter på de forskjellige instillingene fra andre kilder kan du si deg sikker på at det er i datamaskinen din problemet ligger. Enten det være seg instillinger eller kanskje også en defekt plugg bak på hovedkortet (av de tre du bruker til lyd per i dag)..

 

prøv på en annen lydkilde og se om du får noe lyd først?

 

virker det ikke har du alltids formatering og en ren installasjon av alt på nytt.

 

Vet ikke om du rensket maskinen for gamle drivere til lyd før de nye ble kjørt inn der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...