Gå til innhold

BSD/UnixFlere nybegynnerproblemer med Solaris


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg installerte akkurat Solaris på ekstramaskinen og har med en gang et par problemer.

 

-Eneste "nettverkstilkobling" tilgjengelig er loopback, og jeg vet ikke hvor jeg kan konfigurere nettverkskortene. I maskinen er det et Realtek 8100BL som i Suns HCL bare er listet for Solaris Express, Developer Edition 02/07, så jeg satt i et Intel Pro/1000 MT DA som er listet for Solaris 10, men selv med det kreves det nok litt mer skills enn jeg har for å få ting til å fungere.

 

En prtconf -pv gir meg

 

compatible: 'pci8086,100e.8086.2e.2' + 'pci8086,100e.8086.2e' + 'pci8086,2e' +'pci8086,100e.2' + 'pciclass,020000' + 'pciclass,0200'

model: 'Ethernet controller'

..

..

name: 'pci8086,2e'

 

compatible: 'pci10ec,8139.14c2.8100.10' + 'pci10ec,8139.14c2.8100' + 'pci14c2,8100' + 'pci10ec,8139.10' + 'pci10ec,8139' + 'pciclass,020000' + 'pciclass,0200'

model: 'Ethernet controller'

name: 'pci14c2,8100'

 

Må det installeres en driver manuelt for enhetene? Ligger disse inkludert på systemet installert fra vanlig Solaris 10 DVD?

 

Må jeg installere denne driveren?

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...38&DwnldID=6150

 

 

 

 

-Jeg greier ikke å få 1280x1024@60 Hz på skjermen. Jeg har gått gjennom /usr/X11/xorgconfig og har valgt verdier jeg mener er korrekte, og har etterpå endret i /etc/X11/xorg.conf uten at oppløsningen oppfører seg som jeg forventer.

 

xorg.conf:

HorizSync 30-64

VertRefresh 50-70

 

Section "Device"

Identifier "**Intel i810 (generic) [i810]"

Driver "i810"

VideoRam 16384

EndSection

 

Section "Screen"

Identifier "Screen 1"

Device "** Intel i810 (generic) [i810]"

Monitor "My Monitor"

DefaultDepth 24

 

Subsection "Display"

Depth 24

Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"

ViewPort 0 0

EndSubsection

EndSection

 

Dette har jeg gjort tidligere i xorg.conf før under Xubuntu uten å oppleve problemer, men her får jeg vet oppstart av X melding fra skjermen at den er OUT OF RANGE 42.5 40 kHz 40 Hz og jeg trykker CTRL-ALT-pluss for å bytte mode. Den starter da 1024x786@60 Hz som skjermen viser fint. Er det en feil i mine tall som gjør at 40 Hz blir brukt i stedet for 60?

 

--

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å få disse to slik jeg ønsker det, for uten nettverk og korrekt skjermmodus er det ikke mye jeg kan bruke systemet til. Som et lite tilleggsspørsmål lurer jeg på om det finnes et pakkesystem med public repositories for Solaris eller om jeg må kompilere software fra manuelt nedlastet kode.

 

EDIT: Nytt spørsmål. Hvordan kan jeg hoppe ut til en tty-konsoll på samme måte du bruker CTRL-ALT-Fx i GNU/Linux?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg installerte akkurat Solaris på ekstramaskinen og har med en gang et par problemer.

 

-Eneste "nettverkstilkobling" tilgjengelig er loopback, og jeg vet ikke hvor jeg kan konfigurere nettverkskortene. I maskinen er det et Realtek 8100BL som i Suns HCL bare er listet for Solaris Express, Developer Edition 02/07, så jeg satt i et Intel Pro/1000 MT DA som er listet for Solaris 10, men selv med det kreves det nok litt mer skills enn jeg har for å få ting til å fungere.

 

En prtconf -pv gir meg

 

compatible: 'pci8086,100e.8086.2e.2' + 'pci8086,100e.8086.2e' + 'pci8086,2e' +'pci8086,100e.2' + 'pciclass,020000' + 'pciclass,0200'

model: 'Ethernet controller'

..

..

name: 'pci8086,2e'

 

compatible: 'pci10ec,8139.14c2.8100.10' + 'pci10ec,8139.14c2.8100' + 'pci14c2,8100' + 'pci10ec,8139.10' + 'pci10ec,8139' + 'pciclass,020000' + 'pciclass,0200'

model: 'Ethernet controller'

name: 'pci14c2,8100'

 

Må det installeres en driver manuelt for enhetene? Ligger disse inkludert på systemet installert fra vanlig Solaris 10 DVD?

 

Må jeg installere denne driveren?

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...38&DwnldID=6150

Har du kjørt en "reconfigure" boot først? Begynn med det isåfall. Du skriver bare 'touch /reconfigure', og kjører deretter en reboot.

 

Gidder du å kjøre 'prtconf -D' og si hvilken driver som (forhåpentligvis) er tilegnet pci8086,2e eller pci14c2,8100. Så tar vi det fra der. Det følger med noen Intel-drivere til Solaris i standardinstallasjonen. Satser på at noen av disse kan brukes.

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å få disse to slik jeg ønsker det, for uten nettverk og korrekt skjermmodus er det ikke mye jeg kan bruke systemet til. Som et lite tilleggsspørsmål lurer jeg på om det finnes et pakkesystem med public repositories for Solaris eller om jeg må kompilere software fra manuelt nedlastet kode.

Blastwave.

 

 

EDIT: Nytt spørsmål. Hvordan kan jeg hoppe ut til en tty-konsoll på samme måte du bruker CTRL-ALT-Fx i GNU/Linux?

Funker ikke i Solaris.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar og god link

 

Jeg kjørte nå en "reconfigure", men ser ikke helt hvilken effekt det hadde.

 

prtconf -D sier:

 

pci8086,2e, instance #0 (driver name: e1000g)

pci14c2,8100, instance #0 (driver name: rtls)

 

ifconfig -a og netstat -rn forteller at det bare er interface lo0 med loopbackadresser som er oppe.

Lenke til kommentar
prtconf -D sier:

 

pci8086,2e, instance #0 (driver name: e1000g)

pci14c2,8100, instance #0 (driver name: rtls)

 

ifconfig -a og netstat -rn forteller at det bare er interface lo0 med loopbackadresser som er oppe.

 

Prøv å kjør 'ifconfig e1000g0 plumb', og 'ifconfig rtls0 plumb'. Kjører du 'ifconfig -a' etter det, er jeg 99% sikker på at du vil få opp begge nettkortene dine.

Lenke til kommentar

Yay :)

ifconfig e1000g0 plumb

ifconfig e1000g0 down

ifconfig e1000g0 10.0.0.55 netmask 255.255.255.0

route -f

route add default 10.0.0.1

 

Så la jeg til en linje i /etc/resolv.conf

nameserver 217.13.4.24

og endret /etc/nsswitch.conf ved å legge til dns

hosts: files dns

 

Og så fungerte det. :)

Men, dersom jeg rebooter kommer det et rødt merke over nettverksikonet nede til høyre som sier:

Please contact your system administrator to resolve the following problem:

 

SIOCGIFFLAGS error: No such device or address

Og jeg må gå gjennom akkurat de samme stegene en gang til. Hva gjør jeg for å få nettverkssettingsene permanente?

 

Er det en fordel å nå gå gjennom Sun Update Manager?

Lenke til kommentar

Det letteste nå er nok om du ser på http://docs.sun.com/app/docs/doc/816-4554/6maoq01n1?a=view og blar ned til eksempel 6.2. Der ser du også en mye lettere måte å se om kortene dine er funnet av OSet :)

 

Du ser at i "hostname.kort0" skriver de ip-adressen på en egen linje, her kan du like så gjerne skrive hostnamet som du legger til i ipnodes og hosts. Skrik ut om du er ute etter DHCP-konfigurering.

Endret av jgilje
Lenke til kommentar

En reconfigure reboot er nødvendig når det skjer store endringer i systemet. Slik som hardware-endringer og sentrale oppdateringer. Dette er noe som verken GNU/Linux eller BSD har. Det gjøres for at systemendringer skal integreres på riktig måte, en sikkerhet. Hadde en Solaris-boks med et GeForce-kort, og da gjorde jeg en reconfigure-reboot for at driveren skulle installere seg på riktig måte, noe som også nVIDIA sin README for Solaris-driveren sier at man skal gjøre.

Lenke til kommentar

Noe som er gjelder for Solaris er at systemet "husker" enheter.

 

Eks.: du har to nettkort av samme produsent, nettkortene heter nge0 og nge1. Hvis du nå tar ut nge0, vil du fremdeles kunne bruke nge1 fordi systemet vet at det kortet som står igjen alltid har hatt navnet nge1 på ditt system. Hvis du nå setter tilbake det opprinnelige nettkortet i samme slot, så dukker det opp igjen som nge0.

 

Systemet slik det er i øyeblikket, finner du under /devices, under /dev finner du disse persistente enhetene, som kun er linker inn mot /devices. Det er disse linkene settes inn når du kjører en "reconfigure reboot".

 

Istedetfor den tradisjonelle reconfigure reboot, så hadde det nok vært holdt å kjøre "devfsadm", men det er sånnt jeg kommer på nå :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noe som er gjelder for Solaris er at systemet "husker" enheter.

 

Eks.: du har to nettkort av samme produsent, nettkortene heter nge0 og nge1. Hvis du nå tar ut nge0, vil du fremdeles kunne bruke nge1 fordi systemet vet at det kortet som står igjen alltid har hatt navnet nge1 på ditt system. Hvis du nå setter tilbake det opprinnelige nettkortet i samme slot, så dukker det opp igjen som nge0.

 

Systemet slik det er i øyeblikket, finner du under /devices, under /dev finner du disse persistente enhetene, som kun er linker inn mot /devices. Det er disse linkene settes inn når du kjører en "reconfigure reboot".

 

Istedetfor den tradisjonelle reconfigure reboot, så hadde det nok vært holdt å kjøre "devfsadm", men det er sånnt jeg kommer på nå :)

8741474[/snapback]

 

en boot -r (reconfigure boot) vil bygge opp device treet ditt og det er hva skal gjøre når man har satt inn/tatt ut hardware, evt installert drivere.

Det gjøres for at Solaris skal binde drivere mot devicer slik at de kan brukes.

Du kan også evt kjøre "devfsadm -C" som jeg mener skal gjøre det samme.

Men jeg har erfart at reboot -- -r er den beste måten for å få bygd alle devicene skikkelig da devfsadm innimellom ikke lager devicene skikkelig eller i det hele tatt.

 

 

Et lite tips for nettverk i Solaris 10 11/06 eller Solaris express er kommandoen "dladm"

Den vil kunne vise alle nettverksdevicer du har, uansett om de er plumbet eller ei.

"dladm show-dev" for å se devicer.

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...