Gå til innhold

Tips til lett laptop til skole++ ?


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Jeg er på jakt etter laptop. Er litt i villrede på hva jeg bør velge, så det hadde vært kult med noen tips.

 

Den skal i hovedsak brukes til skolearbeid, herunder benyttes under forelesninger, på lesesal, i kollokvier. Så vekt og størrelse er viktig. Tenker maks omkring 2kg og skjerm på 12,1 som et utgangspunkt. (Men ingenting er skrevet i stein).

 

Utenom skole blir det aktuelt med DVD på reiser, Divx, musikk osv. Det er ikke aktuelt å kjøre spill, siden jeg har stasjonær til det. Det hadde derimot vært greit om den kunne kjøre vista, og da gjerne aero, siden det er behagelig når en jobber med mange vinduer, noe jeg gjør ofte på skolen.

 

Tilkoblingsmessig trenger jeg ikke alt mulig dritt. Men en god trådløs nettverkstilkobling må jeg ha. Og så hadde det vært bra med blåtann, menn dette er ikke noe must.

 

Som student så er prisen dessverre et tema. 10 - 12 K kan gå, men den bør være lavest mulig.

 

Har kikket på en del alternativer, og synes denne ser ok ut:

 

Amilio Si 1520 (CCN:NOR-110105-001)

 

Setter pris på innspill da jeg, som sagt, er litt i villrede. Kan gjerne spesifisere mer om ønskelig.

 

På forhånd takk!

Endret av Janey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en titt på denne, en veldig populær 12-tommer. Ifølge testen på maskina du linker til, er den plaget av støy, og det er ikke gunstig når den skal brukes i skolesammenheng. Legg til noe mer ram på 3205 og du får ei bra maskin ganske så fin pris.

8713457[/snapback]

 

 

Har en 3205 med 1gb ram.

Synes det er en meget bra pc.

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Hey!

 

Jeg er på jakt etter laptop. Er litt i villrede på hva jeg bør velge, så det hadde vært kult med noen tips.

 

Den skal i hovedsak brukes til skolearbeid, herunder benyttes under forelesninger, på lesesal, i kollokvier. Så vekt og størrelse er viktig. Tenker maks omkring 2kg og skjerm på 12,1 som et utgangspunkt. (Men ingenting er skrevet i stein).

 

Utenom skole blir det aktuelt med DVD på reiser, Divx, musikk osv. Det er ikke aktuelt å kjøre spill, siden jeg har stasjonær til det. Det hadde derimot vært greit om den kunne kjøre vista, og da gjerne aero, siden det er behagelig når en jobber med mange vinduer, noe jeg gjør ofte på skolen.

 

Tilkoblingsmessig trenger jeg ikke alt mulig dritt. Men en god trådløs nettverkstilkobling må jeg ha. Og så hadde det vært bra med blåtann, menn dette er ikke noe must.

 

Som student så er prisen dessverre et tema. 10 - 12 K kan gå, men den bør være lavest mulig.

 

Har kikket på en del alternativer, og synes denne ser ok ut:

 

Amilio Si 1520 (CCN:NOR-110105-001)

 

Setter pris på innspill da jeg, som sagt, er litt i villrede. Kan gjerne spesifisere mer om ønskelig.

 

På forhånd takk!

8712495[/snapback]

 

Siden du bruker ordet forelesninger, betyr det at du går på universitet? I så fall burde du kanskje vurdere en tablet pc. De er utrolig kjekke har jeg hørt på universitet. Enkle og raske og ta notater med, også har de keyboard til lengre ordentlige oppskrivninger :).

 

Om du kan tenke deg en tablet pc kan jeg se hva jeg kan grave frem. Siden ytelse ikke er noe problem for deg blir ikke det så vanskelig, men det blir mer på størrelse og vekt :ermm: .

 

Cheesewheese

Lenke til kommentar
Ta en titt på denne, en veldig populær 12-tommer. Ifølge testen på maskina du linker til, er den plaget av støy, og det er ikke gunstig når den skal brukes i skolesammenheng. Legg til noe mer ram på 3205 og du får ei bra maskin ganske så fin pris.

8713457[/snapback]

 

Støyen skal visst være mulig å redusere betraktelig med biosoppdatering.

Lenke til kommentar

Siden du bruker ordet forelesninger, betyr det at du går på universitet? I så fall burde du kanskje vurdere en tablet pc. De er utrolig kjekke har jeg hørt på universitet. Enkle og raske og ta notater med, også har de keyboard til lengre ordentlige oppskrivninger :).

 

Cheesewheese

8714238[/snapback]

 

Ja, jeg går på universitet. Mulig det er en god idé med tablet. Har aldri tatt i en, så jeg har ikke snøring på hva som er fordelen med de...

Lenke til kommentar
Tror ikke så mange har erfaring med den når den først er å få kjøpt i midten av juni;)

 

Men jeg har sett på den snertne saken der selv :)

8720410[/snapback]

 

:blush: Ahem... Godt poeng...

 

Er det slik å forstå at det er en Asus-maskin som produseres av multicom?

Lenke til kommentar

Nei. Det er vel en multicom som produseres av asus. Men vet at asus har annonsert denne, så det blir bare spekulasjoner fra min side ;)

 

men google z37s for å finne bilder av den. Fin sak, men den er ikke noen spill-pc da. Yter dårligere enn mitt gode, gamle GeForce go6600 128mb

Lenke til kommentar

Hvis du ska kjøpe ny laptop nå så er det viktig at du skaffer deg en med Santa Rosa crestline brikkesettet. Det er lite kult å kjøpe fjorårets model nå som Santa Rosa har komt og multicom tilbyr utrolig bra laptoper for nesten ingenting. De selger en 13" med de nye Core 2 Duo prosessorene som kom med Intels nye Santa Rosa platform, crestline hovedkortet, turbominne, geforce 8400M, 2Gb minne, batteri levetid på 5 timer. Og alt dette for bare 11-12 kroner. Og hvis det er som noen sier at de ikke blir levert før midten av juni, så vil jeg for min del si at det absolutt er verdt d å vente en halv måned for noen så syke laptoper som blir solgt her.

 

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....91%3bc%3a100559

 

En annen ting når det gjelder MacBook, så regner jeg med at Steve Jobs vil annonsere nye Mac'er den 6. juni med Santa Rosa platformen. De kan ikke drive å selge gamle laptoper nå som alle de andre firmaene har lansert Santa Rosa maskiner. Så hvis du vil ha MacBook så gjelder då å vente en måned eller to. PC kan man kjøpe nå fra multicom. :D

Endret av Almighty_Malachi
Lenke til kommentar

Det er ikke noe must med santa rosa for en maskin som ikke har ytelseskrav ;)

Jeg har selv snart kommet meg gjennom mastergrad innen informasjonssystemer, og har klart meg helt fint/om ikke bedre enn mange med større og kraftigere maskiner. Og jeg har en 1.3 celeron! Dvs at det ikke er en centrino engang ;)

 

Men jeg skal inrømme at jeg sikler etter z37 selv. Ser ut som en meget fin maskin.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe must med santa rosa for en maskin som ikke har ytelseskrav ;)

Jeg har selv snart kommet meg gjennom mastergrad innen informasjonssystemer, og har klart meg helt fint/om ikke bedre enn mange med større og kraftigere maskiner. Og jeg har en 1.3 celeron! Dvs at det ikke er en centrino engang ;)

 

Men jeg skal inrømme at jeg sikler etter z37 selv. Ser ut som en meget fin maskin.

8740274[/snapback]

 

For min del er det nok et visst avvik mellom hva jeg strengt tatt trenger og hva jeg har lyst på... Z37 har jeg definitivt lyst på! Den blir nok kjøpt i løpet av sommeren med mindre noen her inne kommer med et annet forslag som er sabla godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...