Gå til innhold

Forsterker, subwoofer og lydkilde.


Anbefalte innlegg

Hei.. etter sommerferien blir det muligens ny reciever / for- og forsterker og sub. Jeg vil ha noe som passer sammen med mine Tannoy Mercury Mx3, og det bør heller ikke være for dyrt. >6000 helst, men kan gå litt opp.

 

En ting til jeg lurer på er hva som er den beste lydkilden.. Er det cd? Laster jo mye ned på pc, så blir det det samme om jeg brenner ut fra pc til cd, eller må jeg kjøpe for å få full kvalitet..?

 

/Jan Tore

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hører stor forskjell på brent og kjøpt cd. Jeg kjøper alltid cd'er som jeg hører ofte på, grunnet mye bedre lyd. Mp3 har jo dårligere lyd, etter det jeg har erfart. FLAC er vel det eneste som holder da.

 

Til forsterker kan du jo kansje se på en brukt nad for eksempel, evt cambridge. Spørs litt hvilken som matcher høyttalerne dine best.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke hjelpe deg med det siste der, men det er ikke dårligere kvalitet på utbrente musikk filer som på kjøpte..

8711517[/snapback]

Jo, det kan det så absolutt være!

Alle filer som er enkodet med en lossy (kvalitetstapende) kodek, slik som f.eks Mp3 og Vorbis, bygger på prinsippet å regelrett fjerne lyd for å gjøre filene så små som mulig. Det første slike kodeker som regel fjerner er de høyeste frekvensene, noe man ser fort om man gjør en spektrumanalyse av f.eks mp3-filer. Eneste bitraten hos en Mp3-enkoder som presterer å holde på hele frekvensspektret er LAMEenc 1.32, CBR 320 kbit/s, full stereo. Men selv om denne presterer å holde hele frekvensspektret, noe som er særdeles bra for en lossy kodek, så vil lydbølgen fra en slik mp3-fil avvike fra sin ukomprimerte kilde. Dermed er det flere faktorer enn frekvensspektret en lossy kodek kan gjengi som virker inn på kvaliteten. Enkelt sagt er ikke engang 320 kbit/s mp3-filer av samme lydkvalitet som en orignal CD.

 

Filer enkodet i lossless (tapsfri) kodeker derimot, eksempelvis FLAC og Monkeys Audio APE, prøver å gjøre filene så små som mulig, men samtidig være bit-perfekt (identisk) med sin kilde.

 

Dersom man laster ned en mp3-fil og brenner denne ut på en CD vil man ikke hente tilbake lydinformasjonen som er gått tapt i mp3-enkodingen. Når man brenner lyd ut på en CD er det ganske enkelt en kopi; det blir ikke bedre kvalitet enn kilden. Er kilden allerede forringet slik som en mp3-fil, vil også lyden som kopieres på CDen være forringet på samme vis, selv om formateringen er annerledes på en CD.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke hjelpe deg med det siste der, men det er ikke dårligere kvalitet på utbrente musikk filer som på kjøpte..

8711517[/snapback]

Jo, det kan det så absolutt være!

Alle filer som er enkodet med en lossy (kvalitetstapende) kodek, slik som f.eks Mp3 og Vorbis, bygger på prinsippet å regelrett fjerne lyd for å gjøre filene så små som mulig. Det første slike kodeker som regel fjerner er de høyeste frekvensene, noe man ser fort om man gjør en spektrumanalyse av f.eks mp3-filer. Eneste bitraten hos en Mp3-enkoder som presterer å holde på hele frekvensspektret er LAMEenc 1.32, CBR 320 kbit/s, full stereo. Men selv om denne presterer å holde hele frekvensspektret, noe som er særdeles bra for en lossy kodek, så vil lydbølgen fra en slik mp3-fil avvike fra sin ukomprimerte kilde. Dermed er det flere faktorer enn frekvensspektret en lossy kodek kan gjengi som virker inn på kvaliteten. Enkelt sagt er ikke engang 320 kbit/s mp3-filer av samme lydkvalitet som en orignal CD.

 

Filer enkodet i lossless (tapsfri) kodeker derimot, eksempelvis FLAC og Monkeys Audio APE, prøver å gjøre filene så små som mulig, men samtidig være bit-perfekt (identisk) med sin kilde.

 

Dersom man laster ned en mp3-fil og brenner denne ut på en CD vil man ikke hente tilbake lydinformasjonen som er gått tapt i mp3-enkodingen. Når man brenner lyd ut på en CD er det ganske enkelt en kopi; det blir ikke bedre kvalitet enn kilden. Er kilden allerede forringet slik som en mp3-fil, vil også lyden som kopieres på CDen være forringet på samme vis, selv om formateringen er annerledes på en CD.

8711664[/snapback]

Det der var nokk ikke så dumt alikevell, men gjelder det samme om du foriksempel kjøper musikk over internett? Lovlig..

Lenke til kommentar
Jeg hører stor forskjell på brent og kjøpt cd.

8711557[/snapback]

Hvis du hører forskjell på original og brent er det ikke fordi platen er brent, men fordi kvaliteten på sangene er dårlig. Brenning i seg selv er ikke noe problem hvis det er en eksakt kopi av originalen.

Lenke til kommentar
Det der var nokk ikke så dumt alikevell, men gjelder det samme om du foriksempel kjøper musikk over internett?  Lovlig..

8711705[/snapback]

Lovlig eller ulovlig spiller ingen rolle. Det er formatet som er den avgjørende faktoren hvorvidt du får en bit-perfekt kopi av en CD (f.eks FLAC og APE), eller en tilnærmet (men ikke indentisk) enkoding av CDen (f.eks Mp3 og Vorbis).

Lenke til kommentar
Det der var nokk ikke så dumt alikevell, men gjelder det samme om du foriksempel kjøper musikk over internett?  Lovlig..

8711705[/snapback]

Lovlig eller ulovlig spiller ingen rolle. Det er formatet som er den avgjørende faktoren hvorvidt du får en bit-perfekt kopi av en CD (f.eks FLAC og APE), eller en tilnærmet (men ikke indentisk) enkoding av CDen (f.eks Mp3 og Vorbis).

8711723[/snapback]

Ok, så det er ikke mulig å brenne en dc med mp3 filer og få like god kvalitet som kjøpa plater?

Lenke til kommentar
Ok, så det er ikke mulig å brenne en dc med mp3 filer og få like god kvalitet som kjøpa plater?

8711731[/snapback]

Det er korrekt. Du får ikke bedre kvalitet enn det steget som forringer dataen mest. I dette tilfellet er det mp3-enkodingen som forringer dataen.

 

Eksempel med Mp3-komprimering (lydkvalitet i forhold til orginal CD oppgitt i prosent):

 

Steg 1: Orginal CD: 100%

Steg 2: Mp3-enkoding: 75% <- forringende steg

Steg 3: Brent CD av mp3-fil: 75%

 

Eksempel med Mp3-komprimering av en CD som allerede er brent fra Mp3-filer ved 75%:

 

Steg 1: Orginal CD: 75%

Steg 2: Mp3-enkoding: 50% <- forringende steg

Steg 3: Brent CD av mp3-fil: 50%

 

Eksempel med FLAC-komprimering:

 

Steg 1: Orginal CD: 100%

Steg 2: FLAC-enkoding: 100%

Steg 3: Brent CD av FLAC-fil: 100%

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hehe, nesten litt bittert å lese sånt når man legger mye penger i dyrt utstyr. Jeg har aldri vært i tvil om at Monster er et kynisk selskap som baserer seg på å utnytte folk. Det er et vitenskapelig faktum at kabelkvaliteten har effekt på signalendringer (som det skal være så lite som mulig av), bl.a. kapasitans og motstand, men man skal ganske langt ned i pris før disse endringene blir hørbare spør du meg. Kjøper man dyre høyttalere så er det selvfølgelig greit å ha kabler som står i stil, og de dyre ser jo ofte veldig tøffe ut med netting og gullforgylninger her og der, men bananplugger til 100kr paret? Hallo. En bananplugg er en bananplugg. Om den er dekt med gullspray så redder ikke det lyden i "dette siste kritiske punktet på vei inn til forsterkeren". Tara Labs har noen stilige kabler, og ikke alle koster 3.000kr meteren. Dette er litt offtopic, men se på det som et svar til veggiss. Menneskeøret er ikke så perfekt som et oscilloscope, og kan ikke plugge opp signalendringer i nærheten av samme grad.

 

Og hva med disse "strømrenserne" som koster flerfoldige tusen kroner? En vanlig strømfordeler med av/på-knapp og en stikkontakt dedikert til hver enkel komponent i anlegget. Så lenge ikke du kobler anlegget til samme kurs som en annen strømsluker (les: hvitevarer) så er det vel ikke så mye å rense?

 

Følte bare for å kommentere dette når en blindtest avslører at øret ikke kan høre forskjell på noe som er satt så stor fokus på i HiFi-verdenen.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar

Jeg hører hvertfall god forskjell på mp3 og vanlig cd.

Men over til komponentene som det ser litt ut som har blitt glemt i den evige diksjonen om man hører forskjell på mp3 og vanlig cd.

 

Litt tips er

CAMBRIDGE 540A

sammen med Tannoy MX sub 10

 

Den forsterkeren har ikke pre-out så da må du tappe signalet fra høyttaler terminalene.

 

evt så kan du sjekke denne å høre hvor mye han skal ha for sub + h\k forsterkeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...