Gå til innhold

Thermaltake Toughpower 850, 1000 eller 1200?


Anbefalte innlegg

Hei. Dere synest sikkert jeg er en tulling som poster dette :!: , men det jeg lurer på er om jeg skal gå for en 850. 1000 eller 1200 watts PSU fra ThermalTake? Serien er altså Toughpower. :)

 

Oppsettet: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47574

 

Det blir også kanskje oppgradert til SLI/Crossfire med tida, og Quad Core CPU når de går ned i pris. Systemet skal overklokkes. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er kun en hundrelapp som skiller 1000W og 1200W, så spørsmålet er vel 850W eller 1200W.

850W er mer enn nok nå, men den mangler 8-pins pci-e kontakt og sikring mot overtemp.

1200W har alt av krefter og tilkoblinger, men er lengre og 700,- dyrere.

Pass på at det er plass til 1200w i kabinettet ditt før du kjøper.

Ellers har jo TT toughpower viften på toppen, så det ideelle er jo å enten ha kabinett med lufting på toppen eller ha den montert i bunnen.

 

forøvrig er begge kjempebra og har fått topp karakterer i alle tester jeg har lest.

Lenke til kommentar
Ellers har jo TT toughpower viften på toppen, så det ideelle er jo å enten ha kabinett med lufting på toppen eller ha den montert i bunnen.

 

8732622[/snapback]

 

Den har da vitterlig samme orientering på vifta som alle andre? Om man ser på bildene av den, så ser det likt ut som på min egen Corsair, som har den i bunnen.

Lenke til kommentar
Dette er vel heller et luksusproblem, alle de er mer enn kraftig nok. :p Kjøp den minste og spar penger, eller kjøp den største som showoff. :)

8732685[/snapback]

 

Må nok kjøpe den største ja, så jeg får vist meg litt. :thumbup: Nei, får se hva jeg gjør, men det er det at 1000 og 1200 fra TT har 3x8pin kontakter. Og de er hendige. :)

 

Og så når man tenker på at prsifoskjellen er ca 600 kr, så er det ikke så mye å spare. På netshop, der jeg skal bestille PSU dersom det blir 850w, koster TT 850 1695kr og så er det ca 2300 for den på Amentio.no. Det er da 1200 w ThermalTake Toughpower. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Hei. Dere synest sikkert jeg er en tulling som poster dette :!: , men det jeg lurer på er om jeg skal gå for en 850. 1000 eller 1200 watts PSU fra ThermalTake? Serien er altså Toughpower. :)

 

Oppsettet: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47574

 

Det blir også kanskje oppgradert til SLI/Crossfire med tida, og Quad Core CPU når de går ned i pris. Systemet skal overklokkes. :)

8709385[/snapback]

 

 

Av de tre så ville jeg gått for 850 watteren.

Så lenge du skal ha 1 harddisk og ikke 20 så er 1200 watt overkill.

Du hadde greid deg fint med en Toughpower 750 watter, og den bråker ikke like mye som 850 watteren.

 

PC’s actual power consumption

Endret av LAEN
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er flere grunner til å velge større strømforsyninger, hvis man har råd.

Først og fremst vil en større strømforsyning belastes mindre og derfor ha lengre levetid, mindre støy (siden viften slår inn ved gitt temperatur) og lavere temp (som gir lavere temp i kabinettet).

Det har også betydning for hvor mye strøm 12v utgangene kan gi, det er jo ikke sånn at man får 1200w/12V=100A på ALLE utgangene, det er jo totalt man får det.

Den vil ofte også ha flere beskyttelser og noe kraftigere oppbygning.

Det er også sånn at en strømforsyning som belastes 50-60% normalt vil ha mer stabil spenning enn en som belastes 90-100%.

Fremover så kommer det også, og forsåvidt har kommet, skjermkort som trekker mye strøm.

Kommende pci-e 2.0 skjermkort er varslet trekker 300w hver, altså 600w i en crossfire konfigurasjon, X38 hovedkort skal ha høyere strømforbruk enn 965/975, og forøvrig så sa man vel akkurat det samme før også når man satte sammen pcer og kjørte ekstreme strømforsyninger på 150w.

Det har alltid vært resultat at ting trekker mer og mer strøm, og jeg tviler på at strømforbruket vil gå ned i fremtiden.

Dette skjermkortet trekekr for eksempel 316w, altså 632 w i crossfire

 

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/r...2900_xt/39039/4

 

En annen side er tilgangen på kontakter.

Den nye 8-pins pci-e kontakten finnes normalt kun på de største strømforsyningene.

Den kan gi dobbelt så mye effekt som 6-pins kontakten, noe som kan være avgjørende for enkelte skjermkort.

 

Man bør også, synes jeg, se på tester.

De dyreste strømforsyningene har, i alle tester jeg har lest, vært mer stabile og hatt bedre oppbygging enn de billigere med lavere effekt.

Hvis man, som nevnt i andre innlegg her, går for Thermaltake toughpower 1200w så koster den rett under 2500,- og har 5 års garanti.

Den har høyere virkningsgrad enn mange billigere strømforsyninger, så hvis man etter 5 år legger sammen pris, strømforbruk, stabilitet, støy osv så tror jeg at den vil komme veldig positivt ut.

Lenke til kommentar
Det er flere grunner til å velge større strømforsyninger, hvis man har råd.

Først og fremst vil en større strømforsyning belastes mindre og derfor ha lengre levetid, mindre støy (siden viften slår inn ved gitt temperatur) og lavere temp (som gir lavere temp i kabinettet).

 

Det har alltid vært resultat at ting trekker mer og mer strøm, og jeg tviler på at strømforbruket vil gå ned i fremtiden.

Dette skjermkortet trekekr for eksempel 316w, altså 632 w i crossfire

 

http://www.hardware.no/tester/skjermkort/r...2900_xt/39039/4

 

 

8830282[/snapback]

 

 

Å si at store strømforsyninger har mindre støy (siden viften slår inn ved gitt temperatur) er feil. Generelt bråker store strømforsyninger mer enn små. Mange av de største strømforsyningene som Thermaltake 1200W og Enermax Galaxy 1000w bråker ca like mye på lav last som høy last.

Det er også større risiko for feil, på grunn av at de største strømforsyningene er bygget opp av to strømforsyninger som er satt sammen til en.

 

Det er feil at radeon_hd_2900_xt trekker 316w, altså 632w i crossfire, da målingene på hardware.no er 316w for hele PC-en.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Stemmer at det er totalforbruk på 316, men skjermkortet er vel hovedforbrukeren her?

I de testene jeg har lest så har viften vært termostatstyrt, slik ta den slår seg på ved en gitt temperatur og øker turtallet hvis temperaturen øker.

En liten psu vil belastes mer og derfor bli varmere slik at viften vil gå oftere.

Det er jo klart at når viften først går så vil den ofte støye mer på store psuer enn små.

TT Toughpower 1200w som det er snakk om har i tester blitt beskrevet som veldig støysvak, men det er selvsagt individuelt hva som oppleves som støyende.

Men jeg antar at den store viften hjelper for å få ned støyen.

Lenke til kommentar
Stemmer at det er totalforbruk på 316, men skjermkortet er vel hovedforbrukeren her?

I de testene jeg har lest så har viften vært termostatstyrt, slik ta den slår seg på ved en gitt temperatur og øker turtallet hvis temperaturen øker.

En liten psu vil belastes mer og derfor bli varmere slik at viften vil gå oftere.

Det er jo klart at når viften først går så vil den ofte støye mer på store psuer enn små.

TT Toughpower 1200w som det er snakk om har i tester blitt beskrevet som veldig støysvak, men det er selvsagt individuelt hva som oppleves som støyende.

Men jeg antar at den store viften hjelper for å få ned støyen.

8836332[/snapback]

 

 

Radeon HD 2900 XT kan komme opp i 215 watt ved full load.

 

Så en test på en fransk side www.matbe.com der støynivået på PC-en med Thermaltake 1200W og Enermax Galaxy 850w endret seg med bare 0,6(46,2-46,8) og 0,4(46,8-47,2)db fra idel til full load med SLI og overclocking.

Det man kan si er at de støyer mere enn de fleste strømforsyninger ved lav load. Dette vil bedre seg på Høyere load, på grunn av at de ikke støyer mye mere enn på lav load.

 

 

 

Jeg stoler ikke helt på alle tester av kraftige strømforsyninger, der de opplyser at støynivået er veldig lavt.

------------------------------------------------------------------------------------------------

For 2 år siden ble jeg lurt til å kjøpe Thermaltake Silent Purepower 680W etter å ha lest tester som sa at den er veldig stille.

 

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=745&pageID=1261

http://www.systemcooling.com/thermaltake_pp_680-08.html

http://www.tech-gear.org/reviews/psu/purepower680/index.htm

http://www.legitreviews.com/article/176/2/

 

I virkeligheten støyer den omtrent like mye som et helt server rom alene.

Den støyer også like mye på alle belastninger fra idel til full load.

 

Se her https://prisguiden.no/product.php?productId=24015

------------------------------------------------------------------------------------------------

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...