automat Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Hadde toyotaen ( carina 1,6, 1997mod, 197000 km) min på EU kontroll. Den hadde Co verdi på 0.52. Dette fikk jeg en 2er på. Jeg antar at den målt verdien er på tomgang og at den lovlige grensen er på 0,5. En må jo anta at måleinstrumenet har en feilmargin. Søkte på internett og fant to utslippsmålere som hadde en feilmargin på 0.02 og 0.06 (absoluttverdi). Men er det egentlig noe galt med bilen min, er Co verdien slik at en kan konstantere at det er noe galt? I følge Høynes boka så skal verdien være mellom 0 og 0.5. Hva er en normal verdi på CO (tomgamg) på en tilsvarende bil som er i orden ? Er denne verdien nær 0.5 eller vesentlig lavere?
gxi Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 (endret) Hvis du har fått 2erfeil er det noe galt, så du må nok regne med at noe må fikses. Er nok katalysatoren som er noe galt med i.o.m at det er denne som skal forbrenne COen til CO2. Det kan også være andre ting som gir for dårlig forbrenning i sylindrene, men sansynligheten er stor for at også katalysatoren er ødelagt hvis det er tilfellet (da den skal ha en bestemt mengde uforbrent drivstoff ellers blir den ødelagt). Dersom verdien er veldig nært maksverdien kan du kanskje slippe unna denne gangen ved å kjøre motoren helt varm og evt. tilsette noen tilsetningstoffer i drivstoffet før etterkontroll. Garanterer ikke, men kanskje, om maksverdien er veldig nært. Det holder nok uansett bare for denne gangen, og ikke neste gang. Haynes-boka skal vel ha et kapittel for å gjøre en enkel kontroll av katalysatoren uten å trenge dyrt måleutstyr. Endret 26. mai 2007 av jonepet
Alastor Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)
Astra16vT Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Hvis du bare skal ha den igjennom, finnes det et triks jeg har brukt på trimma biler. Ha lite bensin på tanken å hell i et par små flasker med kondens fjerner. Senker fint CO. Men selvsagt har du en orginal bil skal det ikke være slik. Senket min fra 0.83 til 0.08 10 liter på tanken og 6 flasker med kondens fjerner. Ikke lovlig men slapp å ta ut trimkammer og chip... Han som testet bilen ble litt lang i maska...
perpyro Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Nå begynner jo E85 pumpene å dukke opp etterhvert. Noen liter av dette så går COen drastisk ned. Leste det på forumet til caprice.se. Trenger ikke ofre mye penger på kondensfjerner heller, rødsprit gjør samme nytten.
cossiemk1 Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Plugger, fordelerlokk, rotor, pluggledninger, luftfilter... Åssen er tilstanden på dette?? Bør byttes hvis det ikke er gjort på en stund... 0,52 er ikke mye, så jeg tror ikke du har noen store feil på bilen... kat eller lambda gir høyere utslag på co, om noe er feil der...
Dovrebanen Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Jeg antar at den målt verdien er på tomgang og at den lovlige grensen er på 0,5. En må jo anta at måleinstrumenet har en feilmargin. Søkte på internett og fant to utslippsmålere som hadde en feilmargin på 0.02 og 0.06 (absoluttverdi). 8707340[/snapback] Usikkerhet og feilmargin er allerede trukket fra når målingsresultatet kommer frem. Sannsynligvis slipper bilen din ut enda mer CO enn det som står på lappen.
larschroe Skrevet 28. mai 2007 Skrevet 28. mai 2007 Litt avhengig av hvordan skjøtene er, så kan man kanskje ta ut en pakning i eksosrøret, så blir det sugd inn endel ren luft med eksosen, og utslippet blir målt til å være lavt i forhold til mengden luft som kommer ut av eksosrøret. Et annet triks er å fylle alkohol med totaktsolje på tanken, men jeg vet ikke hvordan det vil slå ut på en bil med elektronisk innsprøytning.
Anbefalte innlegg