Gå til innhold

Styrketrening:Trenger tips til kosthold og øvelser


Anbefalte innlegg

Hei, jeg begynte å trene for første gang i livet (Så å si, fotball når jeg var 8-10 år) i januar på SATS. Jeg trener for tiden styrke 3 ganger i uka, og har nå valgt å øke til 4 ganger i uka.

 

Alder: 17 år (snart 18)

Vekt: 73-75kg

Høyde: 1.78½

 

Jeg har ikke lagt merke til noen særlig forskjell på kroppen min sånn når jeg står forran speilet. Jeg har litt høy fettprosent, har litt ekstra på brystet og mageregion jeg vil bli kvitt. Selv om jeg ikke kan se særlig forskjell i speilet har jeg lagt merke til at jeg har gått ned 1 størrelse i klær (Fra large til medium i genser/tskjorter) og at jeg har fått "mye" større biceps enn når jeg starta i Januar.

 

For tiden tar jeg 1 kosttilskudd etter trening, drikker 400ml med 100% whey proteiner etter hver eneste trening. Jeg har også planer om å begynne med kreatin og kanskje noe som heter Cellmax.

 

Matvanene mine er Frokost, lunsj på skolen, middag når jeg kommer hjem og kveldsmat. Jeg spiser som oftest brødskiver med vanlig pålegg, men har begynt å spise mer proteinholdig mat som kylling og egg.

 

Jeg er ute etter tips til både kosthold og øvelser jeg burde ta for å få trent musklene best. Isolerte eller Uisolerte øvelser?

 

Har også lyst til å få bort det ekstra fettet jeg har på kroppen, hva er den beste treningsmeteoden for å bli kvitt det? Jeg spiser så og si sunt, litt sjokolade og pizza i helgene, men ellers spiser jeg aldri potetgull eller drikker brus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du trener på SATS er det nesten bemerkelsesverdig at du ikke har utnyttet goder som _gratis_ treningsveiledning.

 

tips til kosthold

 

frokost - havregryn + egg f. eks

 

mellommåltid Eple

 

lunsj - salat /m tunfisk evt kylling

 

mellommåltid kesam

 

middag ytrefilet indrefilet roastbeef /m tilbehør og annet, taco /m kylling og grove lefser +agurk tomater avokado+++

 

kvelds havregryn

 

et eksempel på ok kosthold.

Endret av brutti
Lenke til kommentar

1. Kreatin kan du bruke hele året så lenge du ikke skal gå ned i vekt.

2. Hvilket program bruker du? Baserøvelser som markløft,knebøy og benk er tingen, kutt ut alle jalla kabeløvelser for bryst og masse bisepc-curl isolasjonsøvelser og fokuser på baseøvelser dvs de øvelsene som aktiviserer flere muskelgrupper. Isolasjonsøvelser bruker man fra 0-2 av etter spessielle målsettinger og da med en reduksjon i baseøvelsene.

3. Beregn kroppsvekten din med 40 så får du kaloriene du burde få i deg

4.Som nybegynner vil du miste fett og bygge muskler samtidig men over sommeren nå vil du merke at du må gjøre en ting om gangen, bygge muskler så redusere fettprosenten med 2 forskjellige perioder.

5. Proteinen burde ligge på 2gram pr kg kroppsvekt og fordelt på alle måltidene+ trening og ikke bare etter tening.

6.Husk at om du vil opp eller ned i vekt så trener man det samme programmet men spiser mindre. Så resultatene vil bare komme om kostholdet er i orden.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kan summere opp treningsprogrammet mitt: Er trener 4 ganger i uka.

 

Mandag: Ben og skulder. Pleier å bruke benpress maskinen, også til lår så bruker jeg et apparat jeg presser oppover med leggene så jeg trener lårene. Når jeg trener skulder bruker jeg et apparat der jeg presser oppover så jeg får trent skuldern på den måten.

 

Onsdag: Biceps/Rygg. Her trener jeg med nedtrekk apparatet, vanlige manualer, bicepcurl isolert og et apparat der jeg trener biceps ved å trekke "håndtaket" mot meg.

 

Torsdag: Bryst/Triceps. Her trener jeg med vanlig benkpress, skråbenk og sånn klemme sammen apparat. Triceps trener jeg med nedtrekk og presse-ned apparat :p

 

Lørdag: All over igjen med ben.

 

 

Trener ganske mye med isolerte apparater når jeg tenker meg om..

Lenke til kommentar

Hiv inn knebøy & legcurl ta bort Leg Extension og Benpress

 

Når det gjelder skuldre ville jeg kjørt skulderpress eller militærpress. Selv har jeg samme øvelse for skuldre som du kjører, men dette er kun fordi jeg har skadet min venstre rotator cuff så gjør at dette faktisk er den eneste øvelsen jeg klarer uten at jeg merker noe til dette.

 

Onsdag: Hvordan gjør du nedtrekk? Foran / Bak smalt og bredt grep?

 

Torsdag: Fint nok-

 

Du kunne skrevet litt mer detaljert :)

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Hiv inn knebøy & legcurl ta bort Leg Extension og Benpress

8702163[/snapback]

Legge inn legcurl fremfor strake mark? :O Legcurl er kjip, den isolerer bakside lår så man går glipp av en god porsjon rumpetrening.

 

 

Sittende roing er nok ikke så ueffent :)

8703209[/snapback]

Stangroing, T-barroing og denslags er enda mindre ueffent :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...