Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Prosjekt: Die ultimate Wi-Fi parabolen


Gjest Slettet-XHLacM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM

Jeg og Stian (Stian Kolrud på forumet) besøkte en tredjeperson, Marius, som vi er god venn med. Eneste problemet er at han IKKE har bredbånd. (Ja, det finnes fremdeles noen igjen). Heldigvis har han noen naboer ganske langt vekk (bondelandet vi snakker om) som har bredbånd og en (*hold dere fast*) trådløs router. Han har fått lov til å bruke nettverket men hastigheten og signalstyrken er dog dårlig.

Jeg og Marius hadde tidliggere ekprimentert med forskjellige antenneforsterkere, uten nevneverdig resultat. Denne gangen ville vi gjøre det "ordentlig" (dvs. kunne surfe på nettet i over 60kbps). Stian tok bilder, så stor applaus til han. :w00t:

 

 

Jeg og Marius samlet sammen inn nødvendig utstyr og samlet alt i en haug på et bord. Det som ikke vises er en gamel parabol som Stian fjernet bulkene på (nok en gang applus til han).

 

 

Jeg tok meg den frihet til å gjøre et par kosmetiske inngrep på den ellers kjedelige parabolen. :yes:

 

 

Med en trent hånd gjør Marius noen siste forandringer.

 

 

Som dere kan se er den nesten ferdig.

 

 

Her kobler jeg sammen ledningene mens Marius plasserer selve motakerenheten på et allerede mekket feste.

 

 

Stian viser frem mesterverket. Som dere sikkert skjønner ut i fra bildet er vi på bondelandet. Dermed er det store avstander det er snakk om for å komme til nærmeste nabo.

 

 

Jeg og Marius begynner testingen. Vi fant fort ut at vinkelen til parabolen hadde ekstremt mye å si. Etter noen minutter med tweeking greide vi å få kontakt med verten.

 

 

Etter enda litt tweeking greide vi komme opp i hastigheter på 54mbps! Relativt ekstremt med tanke på at vi i begynnelsen ikke hadde forbindelse i det hele tatt. :D

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en morsom dag dette var!

 

Har et par bilder jeg og ;)

 

Egentlig skulle jeg ha en histore på det, som ikke var heilt riktig, men det funker ikke fant jeg ut av..

 

Den skulle være slik;

 

Jeg kom gående langs veien, så ut på et jorde, og der fikk jeg øye på to personer, en med en bærbar PC, og en annen som holdt en parabol, jeg tenkte meg om, hva kan dette være? Jeg bestemte meg for å undersøke..

 

post-66385-1180101226_thumb.jpg

 

Jeg kom nærmere, jeg fant ut at dette måtte jo være Marius å Fredrik, også kjennt som fleReK her på forumet..

 

post-66385-1180101353_thumb.jpg

 

For at Marius skulle slippe å stå på jorde hver gang han skulle surfe, lagde vi en ''komandosentral'' på loftet av låven. Vi overdrev den endel da :p

 

post-66385-1180101466_thumb.jpg

 

Har flere, om det er interesse, men de er blurry på de fleste, så er ikke så masse å samle på..

 

Må fikse en slik dag til Fredrik!

Endret av Stian Kolrud
Lenke til kommentar

Ser ut som at dere bruker bare en wifi usb dings midt inne i antennen? Noe som har vært enda bedre har vært å montert en biquad eller lignende der parabol hodet satt. Da ville dere fått mye bedre signal, dere har klart mange kilomenter med dette oppsettet. Men lovligheten har nok heller blitt tvilsom. :ph34r:

Lenke til kommentar

trur dere bruder lese litt hva "brennpunkt" på parabol er for noe, nå så bruker dere bare ca 20cm diameter av parabolen og ikke helle greia.

offset parabol er den dere har(vil si det er arm fra bunnen som stikker ut.

set parabol er hodet i senter.(veldig skjeldent.)

Lenke til kommentar

et enkelt triks som funker for og finne senter er ta litte speil og en laser(turs er og kjekt). og en tre pinne som du skrur i senter. parabolen på bakken så den ligger rett( ikke helder til en siden) legg så spilet helt ved kanten. husk speil må ikke være mer enn ca 5X5cm. så stå rett over og lys lasern rett ned. paralelt. vil lasern treffer tree pinnen i midten sett merke der den lyser. så flytter du spile på andre siden og gjøre det samme. da veit du hvor antenna skal stå. lag noe pinner som stikker ut til den avstaden. så ta vekk tree pinnen og du har perfekt senter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Nå fikk vi jo full signalstyrke og hastighet med "vår måte" så det er sikkert heller ikke dårlig. Men hvis man er avhengig av noe mer presist er din måte vel og bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...