Gå til innhold

kynisk sjef (tvungen ferie HVER helligdag)


Anbefalte innlegg

Jobber i et vekterfirma med 100% stilling, hvor jeg har en sjef som sitter og er ekstremt kynisk. Har jobba her siden 1.januar, og hver gang siden da det har vært hellig dag har han sendt oss ut i tvungen ferie de dagene,uten lønn. Nå sender han oss ut i tvungen ferie 27. og 28. også. Dette begynner å irriterer meg sinnsykt. Dette er 6. og 7. dagene siden nyttår han gjør dette. Har prøvd lest litt i ferieloven, men finner ikke noe som omtaler dette. Kan noen hjelpe meg? Kan han sende oss på ferie hver gang det er hellig- dag hele året uten å gi oss lønn?!?!

 

mvh sjokkert arbeidstaker.. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer sånn rent juridisk, men hadde det vært lovlig ser jeg for meg at de aller fleste arbeidsgivere ville gjort det samme. Jeg og alle mine arbeidende venner får iallefall lønn på bevegelige helligdager.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
mvh sjokkert  arbeidstaker.. :no:

8696286[/snapback]

 

:roll:

 

Jeg får heller ingen lønn når jeg ikke jobber, skal jeg liksom føre opp timer når jeg sitter hjemme, nei trokke det.

8698288[/snapback]

Dersom du er satt opp til å arbeide på en bevegelig helligdag,så skal du ha betaling selv om du "sitter hjemme"....

8699343[/snapback]

Å hærregud! Poenget er at han har lyst til å jobbe på helligdag

Lenke til kommentar
mvh sjokkert  arbeidstaker.. :no:

8696286[/snapback]

 

:roll:

 

Jeg får heller ingen lønn når jeg ikke jobber, skal jeg liksom føre opp timer når jeg sitter hjemme, nei trokke det.

8698288[/snapback]

Dersom du er satt opp til å arbeide på en bevegelig helligdag,så skal du ha betaling selv om du "sitter hjemme"....

8699343[/snapback]

Å hærregud! Poenget er at han har lyst til å jobbe på helligdag

8699364[/snapback]

Jeg vet jo det,jeg har lest posten..har du ? Jeg kommenterte Abits innlegg...som heller ikke har skjønt/lest posten....

Lenke til kommentar

Nja, det kan tolkes slik, men jeg vil tro at de fleste tolker det som at arbeidsgiver gir sine ansatte "ferie" istedet for å ta helligdagene som de er, nemlig betalte fridager (ergo arbeidsgiver snyter de ansatte for lønn disse dagene).

 

edit: og nei, jeg er rimelig sikker på at det ikke er lovlig, ellers hadde samtlige bedrifter i norge praktisert det og/eller det hadde blitt slutt på helligdager...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Nja, det kan tolkes slik, men jeg vil tro at de fleste tolker det som at arbeidsgiver gir sine ansatte "ferie" istedet for å ta helligdagene som de er, nemlig betalte fridager (ergo arbeidsgiver snyter de ansatte for lønn disse dagene).

8699411[/snapback]

Takk,akkurat det jeg mente (og formulerte litt dårlig ) :-)

Lenke til kommentar

Dersom man jobber dagen før oh etter en hellig dag, har en vel krav på lønn denne dagen, slik har det i hvertfall vært praktisert de stedene jeg har vært, men enkelte steder må en skrive dete i timelista om man skal ha det med. Dette høres mer ut som en permitering,da er det vel visse regler som gjelder? Mulig jeg er på bærtur, men i hvertfall slik jeg har opplevd det. Disse helligdagene skal ikke trekkes av feriekvoten.

Lenke til kommentar

Man kan anta at trådstarter snakker om bevegelige helligdager da han nevner 27. og 28. mai. Nå vet jeg ikke hvordan det regnes med søndager, men mandag er en bevegelig helligdag. Dersom du i utgangspunktet hadde fastsatt skift/vakt denne dagen skal du ikke lide av at det faller en helligdag da. Jeg kan med rimelig sikkerhet si at du har krav på lønn for mandagen iallefall (som sagt. vet ikke med søndager, men ville tro at dersom du i utgangspunktet skulle jobbet søndag også har du krav på lønn der og).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...