Gå til innhold

Lagmasker i Elements


Anbefalte innlegg

ser i en guide jeg har lest at man har en egen "knapp" for å legge til lagmasker i cs2.

 

finnes det noe tilsvarende? Med lagmaske tenker jeg da på det firkantede vinduet som kommer tilsyne ved siden av det aktuelle laget. hvor man da kan male frem de aktuelle endringene med pensel.

 

Eneste måte jeg får lagmasker i elements er når jeg bruker justeringslag, men skulle gjerne fått til dette uansett hvilken effekt jeg bruker.

 

Noen måter å opprette lagmasker på i elements på en enkel måte, uavhengig av justeringen/effekten jeg bruker??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker Elements 5. Lagt "layer mask" mappen i "special affects" mappen som anvist.. Men finner ingen ting om layer mask under special effekts under "artworks and effects".. Hvilket jeg synes er rart...

8697398[/snapback]

Du har husket å restarte Elements etter du la inn filene?

Testet det på min Elements 5, fungerer kjempebra...

Du må huske å jobbe på et layer, ellers får du feilmelding.

Dupliser bakgrunnen, legg på en effekt, eks blur, legg på Layer Mask, så kan du "male" på der du vil ha effekten...

Slik ser det ut når den er i bruk:

post-104121-1180084864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vil dette fungere i elements 2.0, tror du?

8697762[/snapback]

Dette er vel bare for 4 og 5. Anbefaler kraftig å oppgradere til 5, mye snacks her, og den er ikke dyr. Mange bra bøker på Amazon, spesielt "The PhotoShop Elements 5 book" av Scott Kelby, da kan du gjøre mye spennende, meget bra beskrevet, inspirerende og morsom bok!!

Lenke til kommentar
Bruker Elements 5. Lagt "layer mask" mappen i "special affects" mappen som anvist.. Men finner ingen ting om layer mask under special effekts under "artworks and effects".. Hvilket jeg synes er rart...

8697398[/snapback]

Du har husket å restarte Elements etter du la inn filene?

Testet det på min Elements 5, fungerer kjempebra...

Du må huske å jobbe på et layer, ellers får du feilmelding.

Dupliser bakgrunnen, legg på en effekt, eks blur, legg på Layer Mask, så kan du "male" på der du vil ha effekten...

Slik ser det ut når den er i bruk:

post-104121-1180084864_thumb.jpg

8697591[/snapback]

 

 

Slik ser det ut hos meg. Prøver å vise hvor alt ligger på dette bildet. "Hidden power" mappen er fra en cd i bladet digital foto, og txt dokumentet er opprettet for å vise filbanen. Mener da at "layer mask" mappen ligger riktig. Likevel har jeg ingen layer mask funksjon i elements.

 

Noen som finner noen feil her??

post-37073-1180101263_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ved ettertanke burde jo kanskje da også "hidden power" funksjonen også vises under special effects i elements? Det blir de jo ikke.. Noe må jo være gæærnt her

8699567[/snapback]

Hmm. Du hadde mange andre, sikkert fra den CD'en.. Er ikke den andre lenger ned i lista? Jeg har kun Layer Mask ikonet...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt denn layermask'en det linkes til i andre post siden jeg kjøpte Elements 5...

Men jeg har en annen versjon av layermasks som jeg bruker i stede...

En pakke som inneholder flere verktøy man ikke får i elements, men jeg husker ikke hvor jeg fant den... :hmm:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...