Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med partisjonering [Løst]


Anbefalte innlegg

Tar først det helt spesifike:

* en harddisk (320GB)

* to deler (ca 150GB hver)

 

Det er altså snakk om en fysisk disk som jeg skal partisjonere.

Partisjon C:\ bruker 60GB av den ene delen, så den er nå rundt 90GB.

 

Hva jeg ønsker:

Å opprette to partisjoner til, en på 60GB og en på ca 180GB.

 

Problemet:

De to delene vil ikke blandes.

Dvs. at dersom jeg lager en partisjon til på 60GB fra den delen C:\ er patisjonert på får jeg en del på 150GB og en på 30GB som ikke lar seg partisjonere til 180GB.

Og tar jeg fra den andre delen har jeg to ubrukte deler på 90GB, mens det er jeg vil ha er èn partisjon på 180GB.

 

Da disken var ny og jeg skulle installere XP for første gang delte jeg disken opp i to like store partisjoner. Nå skal jeg ha en partisjon til XP, en til Vista og en til lagring.

 

Det er klart jeg KAN ha to partisjoner på 90GB hver, men vil helst ha en på 180GB.

Har prøvd partisjoneringsverktøyene i XP installasjonen, Vista installasjonen og Vista, men ingen av dem lar meg opprette en partisjon "på tvers" av disse to delene på 150GB.

 

 

Er det noen som har den fjerneste anelse av hva som er problemet?

Vil helst ha svar så fort som mulig ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, det er kun èn harddisk, så jeg kan ikke sette slave\master.

 

Slik som jeg fikk det opp under installasjonen av XP hadde jeg valget mellom å opprette partisjon på ledig plass med ca 150GB, ledig plass med ca 150GB og ledig plass med 8MB.

 

Laget en partisjon på 60GB i den ene ledige delen, har ikke laget noe mer enda.

Så når jeg nå skal partisjonere videre kommer det til å være en ledig plass på ca 150GB, en på ca 90GB og en på 8MB.

Mens det burde vært èn ledig plass på ca 240GB.

 

Da disken var ny var det èn "del" jeg kunne lage partisjoner av, og da laget jeg to like store Partisjoner (ca 1510GB hver).

Hvordan den delen på 8MB oppstod vet jeg ikke, men ingen av de tre delene jeg har nå lar seg blande.

Dvs. at jeg ikke kan lage en partisjon større enn 8MB av den "delen" som er på 8MB, ikke en partisjon større enn 90GB av "delen" som er 90GB og ikke større partisjon enn 150GB av den "delen" som er 150GB.

 

Så dersom jeg lager en partisjon på f.eks. 50GB av den "delen" på 150GB vil det stå igjen en "del" som er 100GB stor.

Disse "delene" jeg snakker om er upartisjonerte deler av disken, altså lagringsplass som ikke er i bruk eller synlig i operativsystemet.

 

Henger du med?

Lenke til kommentar

Tviler på at det er en jumper til dette, kan ikke se noen på selve harddisken i hvertfall.

 

Jeg kan opprette og slette partisjoner som jeg vil, bare jeg holder meg innenfor disse to "delene". Disse partisjoenene fungerer, men det går altså ikke ann å lage en partisjon som bruker plass fra begge disse "delene".

 

Det virker nesten som om de to første partisjonene jeg lagde ikke forsvant helt, men ligger der fortsatt, og at jeg lager partisjoner av dem igjen. Det er bare det at hvis jeg sletter alt av partisjoener er disse "delene" der fortsatt, men de lar seg ikke bruke som partisjoner uten at jeg partisjonerer hele eller deler av lagringskapasiteten på dem.

 

 

EDIT: fikk hjelp i en annen tråd, men takk for at du prøvde ;)

Link

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...