Gå til innhold

Kjøp av M-ATX/LAN PC. Budsjett: 4-6K.


Anbefalte innlegg

God dag,

 

Har lenge hatt en tanke om å bygge en M-ATX PC, som er liten, kjekk til LAN, ta med til venner etc. :)

 

Har nå lest en del tråder og hopper i høyet med prisguiden, sammen (prisguiden og jeg) kom vi fram til dette oppsettet: M-ATX PC

 

Så noen spørsmål og kommentarer angående mine valg:

 

Kommentarer til valg av komponenter:

1. Jeg valgte en Samsung DVD-Brenner grunnet at det var S-ATA, noe som gjør at jeg slipper de dumme IDE kablene.

 

2. Valgte en Samsung 400GB HD, grunnet god omtale, fin pris og at den har mye plass. Har planer om å ta med masse film, serier etc. til venner og LAN :)

 

3. Valget av kabinet var grunnet at det var stilig (synes nå jeg) og at det fulgte med en grei PSU.

 

4. Valget av RAM er grunnet det er billig og bra :thumbup:

 

5. Valg av CPU er grunnet med at det er en dobbel kjerne og at den er billig. Den skal jo ikke dra all verden av spill, så den behøver ikke være så kraftig.

 

6. Skjermkortet ble valgt grunnet DX10.

 

Spørsmål angåpende oppsettet:

1. Hvor mye kan jeg forvente av denne maskinen? Henger den med i spill som WC3 og SC. Og SC2 når det kommer ut?

 

2. Vil dere anbefalle å anskaffe nytt skjermkort eller er dette greit nok? Og i så fall ja, hvilke skjermkort er å anbefalle?

 

3. Er et E4300 oppsett noe bra? Eller kan et AM2 oppsett yte like mye? Sitter selv med Intel C2D E6600 på min stasjonære og den er jo knall :thumbup: Men denne pc'n skal ikke yte like mye.

 

 

Budsjettet ligger vel på 4.000 - 6.000 ,- men kan vel tøyes litt (hvis nødvendig).

 

All hjelp, anbefallinger og hjelp mottas med takk :thumbup:

 

Edit: Skrivefeil :ph34r:

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 400gb samsungen selv, strålende fornøyd. Men jeg ville heller valgt Core 2 Duo oppsett grunnet bedre ytelse til samme pris.

 

Ellers så er S-ata brenner et godt valg.

8678042[/snapback]

 

Har nå satt opp et C2D oppsett istede, ser dette greit ut?

 

Er det noe å spare penger på her?

 

All hjelp mottas med takk :thumbup:

Lenke til kommentar

Et 8600 GT holder i lange baner for WC3 og SC. SC er jo tross alt 10 år gammelt (ved mindre du snakker om Supreme Commander, i så fall blir det nok trangt). SC2 har jeg litt tvil om, derimot er ikke det et egentlig problem. Såvidt jeg vet ligger SC2 i alle fall et år fram i tid, noe som vil gi deg mulighet til å oppgradere rimelig når den tid kommer, istedenfor å punge penger på hardware du ikke trenger i nærmere fremtid. Når det er sagt er det også dumt å legge ut penger for et 8x00 hvis det bare er en LAN maskin som spiller gamle spill (gjetter at du er i en situasjon hvor dere bare spiller litt eldre spill i og med at ikke alle har datamaskiner som henger med, er en gjenganger på LAN hvor man gjerne trenger mer hardware enn man kan flytte og tar til takke med maskinen til lillesøstra osv). Ville heller anbefalt et X1950GT eller PRO (avhenger hvor budsjettet ligger) over et 8600GT. I fare for å gjenta meg selv, SC og WC3 har ingen bruk for DX10, og det kortet er egentlig litt i svakeste laget for SC2 (avhenger av hvor langt fram i tid det spillet er, er det mer enn et år vil det i alle fall begynne å bli svakt).

 

EDIT: leifemann var på besøk.

Endret av dedeee
Lenke til kommentar
Et 8600 GT holder i lange baner for WC3 og SC. SC er jo tross alt 10 år gammelt (ved mindre du snakker om Supreme Commander, i så fall blir det nok trangt). SC2 har jeg litt tvil om, derimot er ikke det et egentlig problem. Såvidt jeg vet ligger SC2 i alle fall et år fram i tid, noe som vil gi deg mulighet til å oppgradere rimelig når den tid kommer, istedenfor å punge penger på hardware du ikke trenger i nærmere fremtid. Når det er sagt er det også dumt å legge ut penger for et 8x00 hvis det bare er en LAN maskin som spiller gamle spill (gjetter at du er i en situasjon hvor dere bare spiller litt eldre spill i og med at ikke alle har datamaskiner som henger med, er en gjenganger på LAN hvor man gjerne trenger mer hardware enn man kan flytte og tar til takke med maskinen til lillesøstra osv). Ville heller anbefalt et X1950GT eller PRO (avhenger hvor budsjettet ligger) over et 8600GT. I fare for å gjenta meg selv, SC og WC3 har ingen bruk for DX10, og det kortet er egentlig litt i svakeste laget for SC2 (avhenger av hvor langt fram i tid det spillet er, er det mer enn et år vil det i alle fall begynne å bli svakt).

 

EDIT: leifemann var på besøk.

8678354[/snapback]

 

Takker for et fint svar :)

 

Tenkte på StarCraft ja, spiller mest gamle spill på LAN og hos venner, hehe.

Så denne maskinen skal ikke yte all verden i skrivende stund, men hadde vært fint om den kunne oppgraderes senere :) Er det et bra oppsett som lar seg oppgradere?

 

Har en PC som henger med se, kjører et 8800 GTS, C2D E6600, 4GB RAM etc. Veldig fornøyd med den :thumbup: Men den blir altfor stor til å drasse med seg til LAN og venner :thumbdown:

 

Men ellers ser alt bra ut? Med tanke på HK og CPU?

 

Og kanskje det viktigste, vil den medfølgende PSU'n på 420W være nok til dette oppsettet?

 

EDIT: Byttet skjermkortet fra 8600 til et X1950 PRO, virket mer lønnsomt :)

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar
Har 400gb samsungen selv, strålende fornøyd. Men jeg ville heller valgt Core 2 Duo oppsett grunnet bedre ytelse til samme pris.

 

Ellers så er S-ata brenner et godt valg.

8678042[/snapback]

 

Har nå satt opp et C2D oppsett istede, ser dette greit ut?

 

Er det noe å spare penger på her?

 

All hjelp mottas med takk :thumbup:

8678077[/snapback]

Kjempe fint oppsett nå! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det følger med en 500w PSU på 16A og 18A over 2 12v rails om jeg husker rett ...

 

Men noe som blir mye billigere er å kjøpe kabinett, HK, HD og DVD så bytter du bare over CPU+CPU kjøler og skjermkrot og da har du spart en del penger ...

 

Du kan evnt. ha en Celeron M stående i den så det går ann å bruke den imens til ett eller annet ;)

 

Edit: Har selv lenge tenkt på å ha en ekstra m-ATX med samme kabinett som du linker til for å ha når jeg skal på LAN etc.

Fort gjort å bare bytte over noen komponenter og ingen skal vel bruke data'n din imens du er borte så om noen deler er borte gjør vel ikke noe ?

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Det følger med en 500w PSU på 16A og 18A over 2 12v rails om jeg husker rett ...

 

Men noe som blir mye billigere er å kjøpe kabinett, HK, HD og DVD så bytter du bare over CPU+CPU kjøler og skjermkrot og da har du spart en del penger ...

 

Du kan evnt. ha en Celeron M stående i den så det går ann å bruke den imens til ett eller annet ;)

 

Edit: Har selv lenge tenkt på å ha en ekstra m-ATX med samme kabinett som du linker til for å ha når jeg skal på LAN etc.

Fort gjort å bare bytte over noen komponenter og ingen skal vel bruke data'n din imens du er borte så om noen deler er borte gjør vel ikke noe ?

8681752[/snapback]

 

Takker for svar :thumbup:

 

Kan jo sikkert bytte de delene ja, men sitter med en Big Typhoon som CPU kjøler og et Gainward 8800 GTS 640 MB skjermkort i den stasjonære. Får dette plass da? :dontgetit:

Lenke til kommentar

8800GTS får plass, men om 8800GTX for plass er jaggu ikke sikkert ...

 

Når du for alt sammen i posten kunne du jp kanskje målt hvor bra plass det er ellers må jeg gå for et annet kabinett :(

 

Du har jo en god høyde over CPU sokel så det burdte gå ellers er det jo bare å plugge i stock kjøler imens du er på LAN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...