Gå til innhold

Kjøp av Linse til Canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny linse når skattepengene kommer inn på kontoen.

Jeg har nå standardlinsen 18mm-55mm, men ikke helt fornøyd med dette.

Kunne tenkt meg litt mere zoom, men jeg er så usikker på hva slags linse jeg evnt skal velge.

Og vet heller ikke hvilke linser som passer til mitt kamera.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

Er bare hobbyfotograf.

Tar mye bilder av ilderene mine og hunder, samt natur, så er viktig at det er rask fokus på den også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke komme med forslag i litt forskjellige prisklasser og fordeler/ulemper med de?

 

Jeg har igrunnen lyst på noe ordentlig, men siden jeg ikke bruker kameraet til noe seriøst, så vet jeg ikke helt HVOR mye penger jeg vil legge ned i det..

 

Vet ikke hva som er dyrt, og hva som er billig heller jeg da, så ;)

Lenke til kommentar
Vet ikke hva som er dyrt, og hva som er billig heller jeg da, så ;)

Under 3000 kr er "billig", 3-10000 er "moderat" og over 10k er "dyrt".

 

Alt dette er selvfølgelig relativt, men skal du ha noen vesentlig forbedring av kit-objektivet, må du over 3000 kr - hvis formålet er å erstatte den. Du kan få ganske OK teleobjektiver (i tillegg til kit-objektivet) for mindre penger, men det hjelper ikke hvis du også ønsker høyere kvalitet i normal-området, som kit-objektivet dekker.

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg ligger i katerorien "Billig" :blush:

Altså..

Er egentlig fornøyd med bildene jeg tar, men jeg har ikke nok zoom, og at jeg sliter litt med blurete bilder pga av at dyrene mine aldri sitter rolig :cool:

 

For å si det sånn da: Helt frem til Påsken, så har jeg hatt kameraet på AF hele tiden.

Ikke rørt noen innstillinger overhode, for jeg har ikke satt meg nok inn i det.

Så jeg er langt ifra en proff fotograf..

Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale deg å eksprimentere mer med kameraet først. En linse i den prisklassen vil ikke gjøre noe mer enn det utstyret du allerede har, bortsett fra å gi deg noe mer zoom-lengde (det var en mild overdrivelse men du forstår poenget). Det er mye mer å hente på å studere mulighetene med det kameraet du har en stund og så få et klarere overblikk over hva som kan gjøres i forhold til teknikk og innstillinger.

 

For all del, jeg skjønner poenget med en større zoom men vil tro at du fort oppdager at personen bak kameraet har mye mer betydning i det prisområdet vi snakker om her. Og dyrene dine sitter akkurat like urolig om linsa koster 1.000 eller 15.000. ;)

 

Mitt råd er: jobb med de innstillingsmulighetene som er i kameraet, ta maaange bilder, spar litt mer og bruk dem på noe som virkelig vil spille en rolle når du kjenner kameraet.

Lenke til kommentar

Joda, ser den :)

 

Har ei venninne av meg som snart går ut som fotograf-lærling, og hun kjøpte seg nemlig ny linje for en stund siden.

Ja, vet at hun har mer erfaring enn meg, men har prøvd meg frem jeg også nå, og har nå forstått bruken av en del funksjoner, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem med de forskjellige innstillingene for å oppnå best resultat.

 

Dette er også noe jeg kunne behøvd en god del hjelp med.

Noen plasser her på forumet hvor noen har lagt ut en god forklaring på dette kanskje?

Evnt om det finnes en link til en annen side hvor dette står godt forklart..

 

Jeg skal ha meg hund til høsten, og derfor kunne jeg godt tenkt meg en linse med bedre zoom.

Er det noen linser som er billige og som gir samme bildekvalitet som den jeg allerede har bare med mer zoom da ?

For jeg skulle så absolutt hatt mer zoom....

Lenke til kommentar
Joda, ser den :)

 

Har ei venninne av meg som snart går ut som fotograf-lærling, og hun kjøpte seg nemlig ny linje for en stund siden.

Ja, vet at hun har mer erfaring enn meg, men har prøvd meg frem jeg også nå, og har nå forstått bruken av en del funksjoner, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem med de forskjellige innstillingene for å oppnå best resultat.

 

Dette er også noe jeg kunne behøvd en god del hjelp med.

Noen plasser her på forumet hvor noen har lagt ut en god forklaring på dette kanskje?

Evnt om det finnes en link til en annen side hvor dette står godt forklart..

8672291[/snapback]

 

Forstår godt problemstillingen og alle har vel vært der at de har lyst på noe mer uten å være tålmodig nok til å lære seg alle mulighetene som finnes (meg selv inkludert). Faren er at man kjøper noe man fort blir misfornøyd med. :)

 

Angående grunnleggende tips finnes det mye på http://www.fotostart.dk

Lenke til kommentar

Jeg er igrunnen fornøyd med deg jeg har nå også..

Eneste er den fordømte zoomen.

Derfor har jeg tenkt på å kjøpe meg en "billig" linse nå sånn at jeg får opp zoomen litt, for så å spare til en bedre linse etterhvert når alt det andre er på plass.

 

Har du noen gode forslag til dette da?

Lenke til kommentar

Den vil jo gi mye mer zoom enn det jeg har nå, da jeg nå kun har 55mm på det meste.

Ta mest bilder av dyrene, så jeg trenger kanskje så forferdelig mye zoom, men jeg vil gjerne ha litt mer, og det har jeg egentlig hatt lyst på siden jeg først kjøpte kameraet.

Har hatt det i ett år nå, så :)

Lenke til kommentar

Okey...

Skal sjekke lagerstatus på nett da :)

Kan jo evnt sende dem en mail..

Får ikke penger før den 30, og jeg har vel strengt tatt ikke råd til å bruke de på "tull" :p

 

Får igjen 26 000 på skatten i slutten av Juni da, så hadde vært veldig fint om prisen holdt seg sånn en god stund til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...