Gå til innhold

"no screens found" ved installasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjører for tiden Vista på min laptop og hadde tenkt å installere Linux Ubuntu 7.04 på en annen partisjon, men når jeg skal "start or install ubuntu" så kjører den en del, men før jeg kommer inn i X så får jeg error'en "No screens found" gjennom diagnose.

Litt rart forklart, men er det noen som skjønner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr vanligvis at skjermkort driveren du er satt opp med ikke fungerer med kortet ditt. Det er mange måter å ordne dette på, hvilket skjermkort har du?

Skrevet (endret)

x1600xt ATI :) Sendte en mail til noen NTNU folk og fikk dette svaret:

Dette er litt utenfor vårt område siden vi dessverre ikke har den

ekspertisen som skal til, men vi skal prøve å hjelpe så godt vi kan.

Denne feilen oppstår, i følge Ubuntu, på maskiner som har et nyere

ATI-skjermkort (veldig mange Dell-PCer har dette). Ubuntu kunne ikke

rette opp denne feilen før de ga ut versjon 7.04, så de har kommet med

en løsning på problemet i ettertid. Denne er imidlertid litt vrien, men

vi kan prøve likevel (legg imidlertid merke til at Vista sin

boot-loader vil bli overskrevet av Ubuntus når du installerer Ubuntu

etter Vista):

1) Boot PCen med Ubuntu-installer i tekstlig versjon

2) Fullfør installasjonen og reboot

3) Skriv "sudo apt-get update" (uten anførselstegn) og trykk ENTER

4) Skriv "sudo apt-get dist-upgrade" (uten anførselstegn) og trykk ENTER

5) Skriv "sudo apt-get install xorg-driver-fglrx" (uten anførselstegn)

og trykk ENTER

6) Skriv "sudo depmod -a" (uten anførselstegn) og trykk ENTER

7) Skriv "sudo aticonfig --initial" (uten anførselstegn) og trykk ENTER

8) Skriv "sudo aticonfig --overlay-type=Xv" (uten anførselstegn) og

trykk ENTER

9) Reboot

Håper dette løste problemet!

Så jeg tester det nå senere i dag :)

EDIT: nei... fikk samme error da jeg installerte gjennom tekstbasert :(

Endret av pessimisten
Skrevet

Hørtes ikke noe moro ut. Det er flere ting vi kan prøve på fortsatt. Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med tekstbasert. Enten brukte du "Safe Mode" fra live-CD eller så lastet du ned, og prøvde å innstalere fra alternate CD (altså ikke live CD). Det første du bør forsøke er den av de som du ikke allerede har prøvd.

Ellers lurer jeg på om du får tilgang til terminal når meldingen "no screens found" kommer, i så fall kan vi alltids få startet desktopen derfra.

Til sist kan du forsøke eldre versjoner av Ubuntu, det er fullt mulig å oppgradere til Feisty etter at du har innstalert.

Skrevet
Hørtes ikke noe moro ut. Det er flere ting vi kan prøve på fortsatt. Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med tekstbasert. Enten brukte du "Safe Mode" fra live-CD

8671505[/snapback]

Safe-mode fungerer ikke :p

eller så lastet du ned, og prøvde å innstalere fra alternate CD (altså ikke live CD). Det første du bør forsøke er den av de som du ikke allerede har prøvd.

Alternate CD? Finner bare server og Desktop. Har du en link?

Ellers lurer jeg på om du får tilgang til terminal når meldingen "no screens found" kommer, i så fall kan vi alltids få startet desktopen derfra.

Jeg kom faktisk inn i terminalen etter det ja. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men klarer det sikkert igjen :p

Til sist kan du forsøke eldre versjoner av Ubuntu, det er fullt mulig å oppgradere til Feisty etter at du har innstalert.

Som 6.10 da? Ville vel egentlig foretrekke å få 7.04 siden den har Compiz/beryl installert fra før. var et helvetes stress før å få det til med ATI

Skrevet (endret)
Alternate CD? Finner bare server og Desktop. Har du en link?

Tredje alternativ etter server her:

http://releases.ubuntu.com/7.04/

Beryl/compiz er nok noe pes å sette opp i Feisty også når du har ATI, så jeg ville heller ventet et par driverversjoner, AMD har lovet å få fart på driverutviklingen. Oppgradering fra edgy til feisty går som en lek, så lenge du lar den gjøre seg ferdig før du re-booter.

Du kan sjekke denne how-to'en for Feisty:

http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install...Feisty_with_XGL

Endret av Del
Skrevet

Og Fiesty er den nye versionen regner jeg med? :)

kan jo altids vente litt. Har skjermkortet x1600. Husker jeg fant en fungerende driver forgje gang jeg kjørte linux på den

Skrevet

Feisty er den nyeste ja. Ingen grunn til å vente med å installere Feisty, og ja, så snart du har fått installert den så får du driver til skjermkortet ditt. Du må gjerne installere Beryl/Compiz, men vent med å aktivere effektene til ATI driveren har modnet litt. Personlig bruker jeg ikke disse effektene selv om jeg har nvidia kort, det er rett og slett ikke veldig stabilt ennå.

Skrevet

Hmm. Ja mulig jeg burde vente litt med å aktivere beryl, men det kommer vel med som standard på Fiesty? ATI driverne fungerer fint med Beryl, hvertfall sist jeg testet, men det er som sakt et helvete å sette opp.

Skrevet

Tror jeg hadde nøyaktig samme probelm med min laptop med x1600... Jeg ble tvunget til å reinstallere 6.10 (da jeg først prøvde en clean install av feisty), også oppgradere via oppdateringshåndtereren. Dette gikk som smurt, og etter ca. 1 time hadde jeg feisty fawn klar på pcen...

Er ikke noe stress å sette opp compiz, eller beryl for den slags skyld, i feisty... Følger med drivere til ATI og compiz (trenger bare å aktivere)...

Skrevet
Tror jeg hadde nøyaktig samme probelm med min laptop med x1600... Jeg ble tvunget til å reinstallere 6.10 (da jeg først prøvde en clean install av feisty), også oppgradere via oppdateringshåndtereren. Dette gikk som smurt, og etter ca. 1 time hadde jeg feisty fawn klar på pcen...

Er ikke noe stress å sette opp compiz, eller beryl for den slags skyld, i feisty... Følger med drivere til ATI og compiz (trenger bare å aktivere)...

8676773[/snapback]

Du kunne ikke skrevet en liten guide? :innocent:

Skrevet

Hmm

testa å installere PCLOS2007. Når jeg starter live CD så starter den i terminalen og når jeg så prøver å starte X så får jeg samme error: "no screens found".

Det må vel bety at det ikke er linux som er feilen?

Skrevet

Har du prøvd det jeg foreslo? Alternate CD? Hvis ikke det funker kan du prøve 6.10. Grunnen til problemene dine ligger i at ATI ikke vil dele spesifikasjoner på sine skjermkort, slik at åpen kilde miljøet ikke får oppdatert sine drivere til ATI før problemer allerede har oppstått.

Skrevet (endret)

Nå har jeg oppgradert til feisty, men når jeg booter nå så skjer det det samme igjen :S

EDIT: kjørte det greiene jeg quota over. o g nå funker det :D

EDIT2: hvordan tester jeg om ATI driverne funker?

Endret av pessimisten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...