Gå til innhold

bør jeg kjøpe sony a. 100


Anbefalte innlegg

Nuvel. Da er tiden for å svi av noen kroner øyeblikk kommet.

Har nesten bestemt meg for å kjøpe sony alpha 100.

Noen som kan gi meg råd om dette er lurt eller mindre lurt?

Alternativene er nikon d40x eller eos 400.

 

Takker for evt tips.

 

Klyts

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg på ingen måte noe fotograf mester, men gjerne litt støy ifra autofokusen. Jeg vet ikke hvor mye kan forventes av lyd fra dette men.

 

Bildekvaliteten er ganske så god. Om du ønsker, så kan jeg alltids hive opp ett bilde eller to en plass til deg, så du kan se.... Om du ønsker det da...

Lenke til kommentar
Nå er jeg på ingen måte noe fotograf mester, men gjerne litt støy ifra autofokusen. Jeg vet ikke hvor mye kan forventes av lyd fra dette men.

 

Bildekvaliteten er ganske så god. Om du ønsker, så kan jeg alltids hive opp ett bilde eller to en plass til deg, så du kan se.... Om du ønsker det da...

8669294[/snapback]

 

 

FLott. Takker og bukker. Ser gjerne noen bilder. Håper også flere som eier samme

kamera kommer på banen med sine erfaringer.

Stabilisering i huset frister...

Lenke til kommentar
Nå er jeg på ingen måte noe fotograf mester, men gjerne litt støy ifra autofokusen. Jeg vet ikke hvor mye kan forventes av lyd fra dette men.

 

Bildekvaliteten er ganske så god. Om du ønsker, så kan jeg alltids hive opp ett bilde eller to en plass til deg, så du kan se.... Om du ønsker det da...

8669294[/snapback]

 

 

FLott. Takker og bukker. Ser gjerne noen bilder. Håper også flere som eier samme

kamera kommer på banen med sine erfaringer.

Stabilisering i huset frister...

8669296[/snapback]

 

Søk på erfaringstråd for a100 her på forumet.

Lenke til kommentar
Nuvel. Da er tiden for å svi av noen kroner øyeblikk kommet.

Har nesten bestemt meg for å kjøpe sony alpha 100.

Noen som kan gi meg råd om dette er lurt eller mindre lurt?

Alternativene er nikon d40x eller eos 400.

 

Takker for evt tips.

 

Klyts

8668647[/snapback]

 

 

Dersom du har vært i butikken og prøvd kameraene og a100 var det som gav deg den beste følelsen skal du kjøpe a100.

 

Har du ikke vært i butikken og prøvd kameraene, synes jeg du skal gjøre det før du kjøper.

 

Alle alternativene gir svært gode bilder og det er tvilsomt om noen av disse kameraene noen gang vil være din begrensning mtp bildekvaliteten. Forøvrig bør du være oppmerksom på at D40x ikke har innebygd fokusmotor, dvs at det er en rekke eldre Nikkor objektiver samt objektiver fra 3.partleverandører som Sigma, Tamron og Tokina ikke vil ha autofokus ved bruk av D40x.

Lenke til kommentar
Nå er jeg på ingen måte noe fotograf mester, men gjerne litt støy ifra autofokusen. Jeg vet ikke hvor mye kan forventes av lyd fra dette men.

 

Bildekvaliteten er ganske så god. Om du ønsker, så kan jeg alltids hive opp ett bilde eller to en plass til deg, så du kan se.... Om du ønsker det da...

8669294[/snapback]

 

 

FLott. Takker og bukker. Ser gjerne noen bilder. Håper også flere som eier samme

kamera kommer på banen med sine erfaringer.

Stabilisering i huset frister...

8669296[/snapback]

 

Nå kan støy når man snakker om digitale kamera være litt mer enn lyden fra autofokusen også...

At A100 er et av de SLR kameraene med dårligest høy-ISO (støy) ytelser er velkjent og bør være noe du tar med i vurderingen. Er du en fotograf som befinner deg mye i området ISO 800-1600 (ikke alle som er 'solskinnsfotografer') bør du revurdere A100 og heller se nærmere på f.eks 400d eller D40x.

Foruten om det, er A100 uten tvil et godt kjøp, om du liker ergonomien.

Lenke til kommentar
Nuvel. Da er tiden for å svi av noen kroner øyeblikk kommet.

Har nesten bestemt meg for å kjøpe sony alpha 100.

Noen som kan gi meg råd om dette er lurt eller mindre lurt?

Alternativene er nikon d40x eller eos 400.

 

Takker for evt tips.

 

Klyts

8668647[/snapback]

 

 

Dersom du har vært i butikken og prøvd kameraene og a100 var det som gav deg den beste følelsen skal du kjøpe a100.

 

Har du ikke vært i butikken og prøvd kameraene, synes jeg du skal gjøre det før du kjøper.

 

Alle alternativene gir svært gode bilder og det er tvilsomt om noen av disse kameraene noen gang vil være din begrensning mtp bildekvaliteten. Forøvrig bør du være oppmerksom på at D40x ikke har innebygd fokusmotor, dvs at det er en rekke eldre Nikkor objektiver samt objektiver fra 3.partleverandører som Sigma, Tamron og Tokina ikke vil ha autofokus ved bruk av D40x.

8669658[/snapback]

 

Det er feil å si at objektiver fra Sigma ikke har autofokus på Nikon D40x.

Alle Sigma HSM objektiver kan brukes med autofokus.

At eldre Nikkor objektiver ikke kan brukes har ingen betydning. Nikon leverer en lang rekke med AF-S objektiver til kameraet. Og flere med bildesatbilisator.

Blant annet 18-200mm/70-300mm/55-200mm. Nikon's 18-200mm er det beste objektivet med denne brennvidden på markedet.

Lenke til kommentar
At eldre Nikkor objektiver ikke kan brukes har ingen betydning. Nikon leverer en lang rekke med AF-S objektiver til kameraet.

8669859[/snapback]

Nja. Alle eksemplene du nevner er zoomobjektiver...

 

Faktum er at flere av Nikons fastobjektiver (som for eksempel 50mm f/1,8 som er en fantastisk portrettlinse) ikke har innebygget fokusmotor.

 

Og heller ikke veldig gode tredjepartsobjektiver som Tamron 17-50 f/2,8 gir autofokus på D40/D40x.

 

Det er ikke nødvendigvis en viktig begrensning, men det kan være det. For meg er den innebygde autofokusmotoren i min D80 absolutt en nødvendighet. Jeg har vel faktisk bare ett AF-S-objektiv i samlingen, og det er kitobjektivet :hmm:

Lenke til kommentar

Nå kan støy når man snakker om digitale kamera være litt mer enn lyden fra autofokusen også...

At A100 er et av de SLR kameraene med dårligest høy-ISO (støy) ytelser er velkjent og bør være noe du tar med i vurderingen. Er du en fotograf som befinner deg mye i området ISO 800-1600 (ikke alle som er 'solskinnsfotografer') bør du revurdere A100 og heller se nærmere på f.eks 400d eller D40x.

Foruten om det, er A100 uten tvil et godt kjøp, om du liker ergonomien.

8669748[/snapback]

 

 

hei, og takk for svar. Det var vel egentlig bildestøy jeg tenkte på. Hvor mye blir iso 800-1600 brukt. Med mitt gamle speilkamera brukte jeg sjelden 400 film pga mer korn.

Nå har jo denne stabilisering som burde hjelpe litt??

Lenke til kommentar
hei, og takk for svar. Det var vel egentlig bildestøy jeg tenkte på. Hvor mye blir iso 800-1600 brukt. Med mitt gamle speilkamera brukte jeg sjelden 400 film pga mer korn.

Nå har jo denne stabilisering som burde hjelpe litt??

8674419[/snapback]

 

Hvor mye høy ISO blir brukt er *høyst* individuellt. Har du optikk med høy lysstyrke kan det begrense behovet for høy ISO og stabilisator hjelper også på i noen situasjoner (hvor motivet ikke beveger seg)

Lenke til kommentar
hei, og takk for svar. Det var vel egentlig bildestøy jeg tenkte på. Hvor mye blir iso 800-1600 brukt. Med mitt gamle speilkamera brukte jeg sjelden 400 film pga mer korn.

Nå har jo denne stabilisering som burde hjelpe litt??

8674419[/snapback]

 

Hvor mye høy ISO blir brukt er *høyst* individuellt. Har du optikk med høy lysstyrke kan det begrense behovet for høy ISO og stabilisator hjelper også på i noen situasjoner (hvor motivet ikke beveger seg)

8674565[/snapback]

 

 

HAr stabilisering kun effekt ved stillestående motiv?

Lenke til kommentar
hei, og takk for svar. Det var vel egentlig bildestøy jeg tenkte på. Hvor mye blir iso 800-1600 brukt. Med mitt gamle speilkamera brukte jeg sjelden 400 film pga mer korn.

Nå har jo denne stabilisering som burde hjelpe litt??

8674419[/snapback]

 

Hvor mye høy ISO blir brukt er *høyst* individuellt. Har du optikk med høy lysstyrke kan det begrense behovet for høy ISO og stabilisator hjelper også på i noen situasjoner (hvor motivet ikke beveger seg)

8674565[/snapback]

 

 

HAr stabilisering kun effekt ved stillestående motiv?

8674816[/snapback]

 

Synes også at sony a 100 e god å holde i. Men, noen som har peiling på hvordan autofokus ytelsen blir f.eks ved bruk av sigma 70-300 4,5-6 APO?

Lenke til kommentar
HAr stabilisering kun effekt ved stillestående motiv?
Ja, den motvirker kun dine egne håndbevegelser. Sånn sett er det mer ønskelig med lite støy på høy ISO. Stabiliseringen i huset koker litt bort i kålen nettopp på grunn av at det har noe mer støy på ISO over 400 enn mange av konkurrentene.

 

Men bortsett fra dette er det ingen store grunner til ikke å kjøpe Sony. De kommer snart med kamera i flere prisklasser, så Alpha'en er ikke kun et prøveprosjekt. Så vidt jeg forstår, sliter de litt med salget, men det kan ikke forventes annet når det er første speilreflekskamera de produserer. Ellers kan man jo bruke alle eldre Minolta og Konica Minolta-objektiver, så skulle Sony si takk og farvel til speilrefleksverdenen, så er man ikke helt tapt bak en vogn.

Lenke til kommentar
HAr stabilisering kun effekt ved stillestående motiv?
Ja, den motvirker kun dine egne håndbevegelser. Sånn sett er det mer ønskelig med lite støy på høy ISO. Stabiliseringen i huset koker litt bort i kålen nettopp på grunn av at det har noe mer støy på ISO over 400 enn mange av konkurrentene.

 

Men bortsett fra dette er det ingen store grunner til ikke å kjøpe Sony. De kommer snart med kamera i flere prisklasser, så Alpha'en er ikke kun et prøveprosjekt. Så vidt jeg forstår, sliter de litt med salget, men det kan ikke forventes annet når det er første speilreflekskamera de produserer. Ellers kan man jo bruke alle eldre Minolta og Konica Minolta-objektiver, så skulle Sony si takk og farvel til speilrefleksverdenen, så er man ikke helt tapt bak en vogn.

8674862[/snapback]

 

Takk for svar. Et par spørsmål til.... virker som du vet hva du snakker om.

pentax har vel også stabilisering i huset. Hvordan er støy på høy ISO på pentaxk100 eller k10d i forhold til sony??

 

og.. Synes også at sony a 100 e god å holde i. Men, noen som har peiling på hvordan autofokus ytelsen blir f.eks ved bruk av sigma 70-300 4,5-6 APO?

Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd et Sony 100A en 14 dagers tid men likte det ikke. Det er et lett og fint kamera med godt grep, bedre enn eksemplevis Canon 400D men ganske plastic - hvis du skjønner hva jeg mener..

Autofokusen bråker en del og når jeg testet det ved kuldegrader fikk jeg problemer med at apparatet to skjeve bilder. Tror det var stabilisatoren som ikke likte kulden. En del av disse produsentene som lager kamera med stabilisator i huset skriver også at dette skal gi deg billigere objektiver. Erfaring viser at dette ikke holder stikk.

Men det er et helt ok kamera og du finner vel en egen fantråd her og på andre forum. Magne Fjørtoft, som her skrevet en bra bok om digital fotografering, er ihuga Sony fan og det sier jo en del. Selv ville jeg ha noe som var litt mer robust/kvalitet og endte opp med Canon 30D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...