Gå til innhold

Coopertest - hvordan trene?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha coopertest om ca. ei og ei halv uke. Jeg lurer ganske enkelt på hvordan jeg kan få best mulig resultat på den. For dere som ikke vet hva det er så vil det si at man skal løpe så langt en klarer på 12 minutter. Vi løper på løpebane.

 

Er det noen "triks" underveis på selve testen?

Og bør jeg høre på musikk?

Jeg jogger regelmessig 2-3 ganger i uka fra før av, er det noe utover dette jeg kan gjøre for å score høyere?

Eventuelt hva bør jeg spise, drikke og har såkalte energidrikker noen effekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12 min er en kort periode og en sjokolade eller grovt brød vil ikke rekke og gi noen merkbar forskjell . Spis iallefall trege karbohydrater som siste måltid før løpingen og jogge litt fort hele vegen kommer man lengre med enn de som spurter første 2 rundere og "går" de siste 10 med hold.

 

Du kan jo kjøpe en boks kreatin som vil utsette melkesyreprodukjonen men er det verdt det de 100 meterene du kommer lengre.

Lenke til kommentar
12 min er en kort periode og en sjokolade eller grovt brød vil ikke rekke og gi noen merkbar forskjell . Spis iallefall trege karbohydrater som siste måltid før løpingen og jogge litt fort hele vegen kommer man lengre med enn de som spurter første 2 rundere og "går" de siste 10 med hold.

 

Du kan jo kjøpe en boks kreatin som vil utsette melkesyreprodukjonen men er det verdt det de 100 meterene du kommer lengre.

8662544[/snapback]

 

Kan noen gi meg noen eksempler på trege og raske karbohydrater?? :blush:

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet så er grov brødmat, ris, pasta og en del frukt ganske treige karbohydrater. Raske kan være tilskudd feks CarboFuel fra PB og rent sukker som er i de fleste sjokolader og søte drikker. Om du spiser et godt måltid med grovt brød med noe kjøttpålegg og litt melk 2-3 timer før du skal løpe. Så tar du et par bananer eller annen frukt samt litt vann ca 1 time før du skal løpe så burde du ha plenty med karbs innabors som kan jobbe for deg. Tips, ikke drekk deg full av vann før løpet, gir bare hold og ubehag. God oppvarming er også viktig ;)

Lenke til kommentar
Ja, jeg går VKI og jeg går da ut i fra at dette er en grei måte for gymlæreren vår å få et karaktergrunnlag.

8665023[/snapback]

 

Idiotisk. Er ca 40 andre kvaliteter som teller like mye som god utholdenhet.

Feks: Styrke, bevegelighet, motivasjon, pågangsmot, evnen til å lære nye ting (feks teknikker og ballspill), evnen til å dra med seg andre, kordinasjon, teoretisk kunnskap, oppmøte +++

 

Men for all del, go ahead ;)

Lenke til kommentar
Heng deg bak som du vet klarer seg bra på kondisjon, og bare prøv å henge med. "Han jævelen skal jeg ikke miste" tenkte jeg hele tida da jeg tok den, selv om jeg fikk spyttklyse på ansiktet hver gang han spyttet :)

8666883[/snapback]

 

Jeg gjorde det mot en i klassen min, vi løp 5 ganger før cooper testen for å øve oss, og jeg la meg bak den " nest " beste i klassen. Også når vi var på siste runde, spurtet jeg fra han, alle gangene! tillog med på selve coopertesten *muwahaha*

Lenke til kommentar

Min mening: Latterlig hvor mye Coopers test teller. Hvis man gjør det under gjennomsnittet, er man sikret 3 i boka. Gymlærere er som regel kun fokusert på utholdenhet, og de som kan å jogge, de er best.

Gym handler om så utrolig mye mere, men det er de ikke kapable til å se.

 

Men til topic. Det var en og en halv uke igjen til testen? Det er alt for lite tid til å forberede seg. Forberedelser til en slik test bør starte måneder i forveien, da med å ta joggeturer og trene opp konidsjonen din.

Tre uker før, bør du ta testen, slik at du ikke møter veggen den dagen du skal ta den, samt at du kan legge opp din egne taktikk. Etter det bør du trene lett i to uker, og opprettholde formen. Den siste uka du spise og drikke riktig, få tilstrekkelig med søvn, og ikke anstrenge deg verken fysisk eller psykisk.

Det kan kanskje hjelpe deg til neste gang du skal løpe den, tvi tvi. :-)

 

Edit: Koffein kan være kjekt å ta, det kan virke veldig oppkvikkende. Samtidig er det viktig at du ikke gjør deg selv kvalm, ved å drikke for mye kaffe eller lignende...

Endret av MeaCulpa
Lenke til kommentar

Enig i at utholdenhet tillegges vel mye vekt på enkelte skoler. Cooperen er dog en fin måte å teste utholdenhet på.

 

Hvis koffeinen skal ha noe effekt, må den inntas en stund før løpingen. Fra Wikipedia:

 

Caffeine is completely absorbed by the stomach and small intestine within 45 minutes of ingestion.

 

(...)

 

In healthy adults, caffeine's half-life is approximately 3–4 hours.

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Jee er egnetlig en større fan av 3km enn Cooper, men jeg synes begge er gode til å vurdere utholdenhet. Vår lærer har ikke Cooper som en egen vurdering lenger, det har han og de andre lærerene på skolen blitt enige om - men vi får en karakter på den og hvis vi ligger og "vipper" mellom to karakterer kan den dra oss opp eller ned.

Lenke til kommentar
Ja, jeg går VKI og jeg går da ut i fra at dette er en grei måte for gymlæreren vår å få et karaktergrunnlag.

8665023[/snapback]

Idiotisk. Er ca 40 andre kvaliteter som teller like mye som god utholdenhet.

Feks: Styrke, bevegelighet, motivasjon, pågangsmot, evnen til å lære nye ting (feks teknikker og ballspill), evnen til å dra med seg andre, kordinasjon, teoretisk kunnskap, oppmøte +++

 

Men for all del, go ahead ;)

8666440[/snapback]

Urk, lærerne og det karaktergrunnlaget. Å være positiv teller like mye som ferdigheter. :thumbdown:

 

Uansett, mitt beste tips er å løpe jevnt og ikke sprengåpne. Føler du at du har mer igjen på slutten kjører du på. Litt psyke hjelper til og du kommer alltid litt lengre enn du tror, bare å bite seg i leppen. ;)

Lenke til kommentar

Skal ha Cooperen i morra jeg... Er det noe som helst jeg kan gjøre i dag/i morra før løpinga og under løpinga for å få et best mulig resultat?

Løp 5 og en halv runde før jul, og håper jeg kan få like bra nå. Og det stod mye på viljestyrke akkurat da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...