Gå til innhold

Religions hensikt i vitenskapentlig syn


Anbefalte innlegg

Jeg har undret på dette en stund nå og må nesten spør om det er noen her som har lest noe på dette området. Sett i en vitenskapentlig og ateistisk synsvinkel:

 

Hva er hensikten med religion? Er det et eget psykologmiddel?

 

Jeg husker det var noen(gspr?) på dette forumet som snakket om noe som kunne måles, for å se graden av åpenhet for religion. Hva kan dette si oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er hensikten med religion?

 

“Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand”

 

Karl Marx quote

 

“Religion is the opium of the masses.”

 

Karl Marx quote

 

“Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.”

 

Karl Marx quote

 

“The first requisite for the happiness of the people is the abolition of religion”

 

Karl Marx quote

 

osv...osv... ;)

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med religion? Er det et eget psykologmiddel?

8660852[/snapback]

 

Noen (Daniel Dennett, Richard Dawkins m.fl.) mener det er et evolusjonært bomskudd. Det er noe som har vært praktisk for overlevelsen på et tidspunkt, men som nå fungerer omtrent som blindtarmen - vi hadde klart oss fint uten, men vi klarer oss fint (noen vil kalle det et definisjonsspørsmål) med også.

Lenke til kommentar
Hva er hensikten med religion? Er det et eget psykologmiddel?

8660852[/snapback]

 

Noen (Daniel Dennett, Richard Dawkins m.fl.) mener det er et evolusjonært bomskudd. Det er noe som har vært praktisk for overlevelsen på et tidspunkt, men som nå fungerer omtrent som blindtarmen - vi hadde klart oss fint uten, men vi klarer oss fint (noen vil kalle det et definisjonsspørsmål) med også.

8661002[/snapback]

Vist vi ikke hadde hat religion så hadde makt menneskene måttet finne en annen måte å få/holde på/oppnå makt på, tror jeg.

Tror bare det er en måte å holde kontroll på og holde makten på.

(jada, veldig uoriginal teori)

Lenke til kommentar

Religion trenger ikke ha noen hensikt i betydningen evolusjonær fordel. Det kan like godt være et biprodukt av de mennesker vi er. Altså en slags snylter på vårt mentale liv.

 

Jeg vet ikke om du kjenner begrepet memer. Men begrepet omhandler en form for evolusjon av tanker og idéer, der man tenker seg at de idéene som er godt tilpasset menneskets sinn har en tendens til å overleve og spre seg fra menneske til menneske.

 

Idéene former oss og påvirker oss, men de er ikke nødvendigvis til fordel for oss, men like gjerne kun til fordel for seg selv.

Lenke til kommentar
Religion trenger ikke ha noen hensikt i betydningen evolusjonær fordel. Det kan like godt være et biprodukt av de mennesker vi er. Altså en slags snylter på vårt mentale liv.

 

Jeg vet ikke om du kjenner begrepet memer. Men begrepet omhandler en form for evolusjon av tanker og idéer, der man tenker seg at de idéene som er godt tilpasset menneskets sinn har en tendens til å overleve og spre seg fra menneske til menneske.

 

Idéene former oss og påvirker oss, men de er ikke nødvendigvis til fordel for oss, men like gjerne kun til fordel for seg selv.

8666953[/snapback]

Som ideen om at "man må ha makt" eller "at vist ikke jeg bruker makten min til å få mere makt så gjør noen andre det, så da kan jeg sikkert gjøre det".

Høres nesten ut som tankene er levende...

Lenke til kommentar

Godt poeng av JBlack der. Han sa det jeg glemte å si/ikke hadde hue til å få med i farta. :)

 

Dawkins' memeteori er spennende. Daniel Dennett har en lignelse i Breaking the Spell - Religion as a Natural Phenomenon som går noe slikt som dette:

 

En maur gjør en tilsynelatende idiotisk og nytteløs handling: Den klatrer opp på gresstrå så høyt den kommer, før den detter ned - og må klatre opp igjen. Den ser ut til å være låst i en endeløs løkke, og det er vanskelig å fatte hva den får igjen for denne meningsløse adferden.

Svaret ligger i hjernen. Mauren har et virus i hjernen som får vertsmauren til å klatre opp på gresstrå for å bli hektet fast i sauepels, for så å bli fraktet til et nytt område der viruset kan infisere nye maur.

 

Dennett har selvfølgelig en god del mer poesi i sin lignelse, men meningen er den samme: Religion overlever fordi religionen – idéen om Gud – er et tankevirus. Disse memene evolverer på samme måte som levende vesener, og "smitter" mottagelige hjerner; små barn eller mennesker med stort behov for struktur eller trygghet.

 

Spennende teori, synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...