margarin Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Nå har jeg begynt å skjønne litt html koder og slikt. Men hva er egentlig greia med CSS, er det noe man bruker innimellom html kodene eller lager man egne sider bare med CSS? Og finnes det en enkel side som forklarer hvordan man lager form på siden? Sukk.. Ikke greit å være nybegynner.
j-- Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 (endret) CSS er Cascading Style Sheets, eller rett og slett "stilark" på norsk. HTML er til markup (Altså å fortelle hva innholdet som vises er), mens CSS er for utseende. Utseende skal ikke blandes inn med HTML. http://htmldog.com/guides/cssbeginner/ <- Les mer her! oppdatert: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor (Ikke jeg som har laget, men beskriver det du lurer på veldig greit) Endret 21. mai 2007 av clvn
margarin Skrevet 21. mai 2007 Forfatter Skrevet 21. mai 2007 Lest på begge de sidene. men skjønner enda ikke når jeg skal bruke html og CSS..
eigan Skrevet 21. mai 2007 Skrevet 21. mai 2007 Du skal alltid bruke CSS. Plassering, fargelegging, allt. HTML er kun objekter, tekst og bilder. Hvordan dem skal se ut, plasseres osv skal defineres i en CSS fil. F.eks: <div id="boksenMIN"> <p>Min boks med tekst </p> Dette kan styles opp i css noe slikt: #boksenMIN { background: #333; /* bakgrunnsfargen */ border: 1px solid #999; width: 100px; /* Bredde */ height: 100px; float: right; /* Plasseres til høyre */ } p { /* alle <p> over hele dokumentet */ color: #fff; /* Fargen på teksten i <p> */ }
margarin Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Skrevet 22. mai 2007 Så jeg skriver alt i html og lager en egen fil med CSS der jeg da definerer utseende på siden? Enkelte ting må inn med t-skje..
margarin Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Skrevet 22. mai 2007 Fantastisk! Men jeg må fortsatt skrive inn html kodene med hvordan de skal være? Vil ikke det ene designet overkjøre det andre?
Orjanp Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Hvis du gjennomfører tutorialen hos http://htmldog.com så vil du få en bedre forståelse for hvordan ting henger sammen. Ørjan...
margarin Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Skrevet 22. mai 2007 Jo men jeg har jo faktisk gjort det. Mulig jeg bare er dum..
Garreth Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 (endret) Du kan tenke deg at det alltid er et html element som passer til det du skal ha på siden din. Tittel: <h1> Meny: <ul> Menypunkter: <li> Sideoverskrift: <h2> Tekst(paragrafer) <p> osv. Så bruker du css til å forandre det standard utseende, slik at du selv bestemmer (i css filen) hvordan du vil presentere disse html elementene dine. Edit: Det skal aldri være noe i html dokumentet ditt som skal vise hvordan et element skal presenteres, det skal kun gjøres med css. Endret 22. mai 2007 av Garreth
Runar0 Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Meny: <ul>Menypunkter: <li> 8671361[/snapback] <ul> og <li> er vel i utgangspunktet til får å definerer lister og ikkje nødvendigvis ein meny. Sjølv om ein meny vil komme under definisjonen liste.
eragon91 Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Jo, ser du - CSS kan du bruke BÅDE inni html taggene OG i en ekstern fil... Når du skal bruke CSS inni html-koden må du ha den inni et style-atributt - for eksempel sånn : <div style="color: red; border: 10px green;">Dette er rød tekst, med en fin tjukk ramme rundt!</div> Når du har CSSen i en ekstern fil må du linke den i html-fila - d kan gjøres på to måter: Gode gamle: <link rel="text/css" href="css.css"> Eller, den nye, mer praktiske måten (serlig om du har fler en en css-fil) <style type="text/css" media="all"> @import url(css.css); /* ja, også mellom style-taggene kan du skrive så mye css du vil også! og husk at når du ikke skriver css-en rett in i taggen må du deklarere hva for et element eller tagg det er du vil endre utseende på - sånn: */ span { color: blue; /* nå blir alle span tagger blå! */ } </style> Lykke til!
margarin Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Skrevet 22. mai 2007 Hurra! Fant det ut nå, og fikk det bekreftet av svaret ditt. Man linker. Såklart
Garreth Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 (endret) Meny: <ul>Menypunkter: <li> 8671361[/snapback] <ul> og <li> er vel i utgangspunktet til får å definerer lister og ikkje nødvendigvis ein meny. Sjølv om ein meny vil komme under definisjonen liste. 8671434[/snapback] Ja, en meny er en samling av linker i en uordnet liste. Du får skrike ut om du vet om et bedre element enn <ul> til dette bruket. Edit: Om du ikke har drevet med html og css før, anbefaler jeg at du har cssen din i et eksternt dokument (style.css) slik at du får lettere oversikt over html dokumentet ditt. Endret 22. mai 2007 av Garreth
margarin Skrevet 22. mai 2007 Forfatter Skrevet 22. mai 2007 Ja har den lagret under web.css, men går vel for det samme. Nå har siden min både tekst og farge så jeg er ganske så imponert. Blir morsomt å lage side 2 og linke til denne. Skal vi se..
Runar0 Skrevet 22. mai 2007 Skrevet 22. mai 2007 Meny: <ul>Menypunkter: <li> 8671361[/snapback] <ul> og <li> er vel i utgangspunktet til får å definerer lister og ikkje nødvendigvis ein meny. Sjølv om ein meny vil komme under definisjonen liste. 8671434[/snapback] Ja, en meny er en samling av linker i en uordnet liste. Du får skrike ut om du vet om et bedre element enn <ul> til dette bruket. Edit: Om du ikke har drevet med html og css før, anbefaler jeg at du har cssen din i et eksternt dokument (style.css) slik at du får lettere oversikt over html dokumentet ditt. 8671707[/snapback] Neida du har heilt rett, ville bare påpeike at <ul> ikkje bare fungerer til menyer meg også lister
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå