Gå til innhold

Ramen min kjører bare på 400 MHz


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg kjøpte nettop ny pc:

 

E6600

 

8800 GTS 640

 

ASUS P5N32-E SLI

 

Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail , GX22GB6400UDC

 

Jeg sjekka i CPU-Z og her står det at ramen bare kjører på 400 MHz. Hvordan kan det ha seg? Tenkte å klokke noe. Står ramen i veien da? Kan jeg bare klokke ramen, så går det fint?

 

Takker for aller svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2400Mhz delt på 400Mhz er lik 6, du har multi 6 du da, rart!

tror det er vanlig vis multi 9 på E6600

9 gange 400 er lik 3600Mhz som er en grei klokk

8656168[/snapback]

 

skylinepower:wtf prater du om? han snakker jo ikke om overklokking, rammen hans viser 400 mhz i cpuz som da ganges med 2 og blir 800 mhz.

 

Det blir 800mhz. Du ganger tallet i cpuz med to.

8656187[/snapback]

Du har DDR2 ram og da skal du gange tallet i cpuz med 2 som Zopilote sier..

 

EDIT : OOPS skrivefeil

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar

-noldus-

 

Skal du overklokke og aldri har gjort det så bør du lese litt om overklokking her på forumet, det skylinepower sier er feil. Du har 9 som multi og antagelig 266 mhz som FSB som da blir 2400 mhz som stock..

 

Hvis du stiller opp FSB til f.eks. 333 da noldus

så vil du få 2997 mhz som er en grei klokk, men det er mange som får E6600 oppi 3,3 osv er en del folk som har 3,6 ghz på dem også men da med ny cpu kjøler eller vannkjøling

Lenke til kommentar
å er det ddr 1 ram, wtf?

200Mhz gange 12 da omg!

hvorfor ike kjøpe et anet hk og ddr2 ram og med ddr1 ram med en slik cpu kan du IKKE kloke noe!

8656241[/snapback]

rammen har ingenting med CPU å gjøre her, skylinepower..

 

Han kjører sannsynligvis rammen og cpu unlinked.

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar

400MHz = DDR(2)-800 (også kalt "800MHz effektivt") = PC(2)-6400.

 

I ditt tilfelle er FSB klokket til 266,7MHz.

Med en CPU multiplier på 9 gir dette 2,4GHz core clock.

Med en mem multiplier på 1,5 gir det samtidig 400MHz mem clock, dvs helt riktig i forhold til opplysningene du har gitt om minnet.

Lenke til kommentar

takker for svar :w00t:

 

Har lest litt om klokking... tenker jeg kjører cpuen på 3 GHz... Tenkte kanskje å klokke ram og skjermkort og, men må lese litt mer om det.

 

btw så har jeg Scythe Ninja PLUS Cpu Cooler, SCNJ-1100P cpu kjøler

 

 

EDIT: Fant nå ut at jeg dreit meg ut :p

Endret av -noldus-
Lenke til kommentar
takker for svar  :w00t:

 

Har lest litt om klokking... tenker jeg kjører cpuen på 3 MHz... Tenkte kanskje å klokke ram og skjermkort og, men må lese litt mer om det.

 

btw så har jeg Scythe Ninja PLUS Cpu Cooler, SCNJ-1100P  cpu kjøler

8656737[/snapback]

håper du mener 3 ghz :) du kan fint kjøre 3,3 tenker jeg, avhengig av hvilken uke du har av cpuen :)

Lenke til kommentar

Nå kan du se hvordan dividers virker med og lese

memoy guiden min.

 

Unlink velger kortet dividers selv.

 

Si at du har qdr 1600 dram 1000 4:5(500mzh)

Kortet vil være på denne dividers til 1017mzh

 

Så setter du 1017mzh i bios vil cpu-z forsatt vise 500mzh

Bytt til 1018 vil du være på 11:14 dividers.

Neste bytte på 1028.6 o.v.s

 

Lettere og gjøre dette med core 2.

Jeg har quad kommer bare til 320fbs.

P.g.a quad and fbs problemet.

 

Les oc linkene i post 2 prater kunnak

om hvilken dividers som booter lett.

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Jeg sjekka i CPU-Z og her står det at ramen bare kjører på 400 MHz. Hvordan kan det ha seg? Tenkte å klokke noe. Står ramen i veien da? Kan jeg bare klokke ramen, så går det fint?

8656046[/snapback]

Når du henviser til at RAM-brikkene skal ha en hastighet på 800Mhz så er dette såkalt "teoretisk bandvidde".

DDR (Dual Data Rate) opererer på både økende og synkende klokkepuls, mens den gammeldagse SDRAM bare overfører data 1 gang per syklus kan DDR overføre data 2 ganger. Med andre ord, dobbelt så høy minnebåndbredde uten å måtte øke busshastigheten. Det er derfor en 400Mhz DDR brikke egentlig bare kjører på 200Mhz.

Den viktigste forskjellen på DDR til DDR2 er muligheten til å sende 4bit av gangen fra DDR sine 2. Dette gjør at DDR2 kan overføre dobbelt så mye data frem og tilbake enn DDR. (dette må ikke blandes sammen med klokkehastigheten)

For å oppsummere: Dine Ram-brikker oppererer på en FSB (Front Side Bus)- hastighet på 400Mhz. I.o.m. at dette er DDR SDRAM gir dette 800Mhz.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I stedet for å starte ny tråd, så kan jeg fortsette litt her siden jeg lurer på noe som folk er inne på.

 

Når man setter opp FSB, så vil DRAM frequensen minke automatisk?

 

Eks. Man setter opp fra 266 til 333 fsb, noe som gir oppimot 3ghz. Problemet mitt er da at jeg må sette opp DRAM frequensen min høyere? til 900 ca. Eller problemet er vel følgende: Maskina takler fint 3ghz med PC-5300 ram innstillinger. Men ikke med PC-6400 som minnet mitt egentlig er. Så jeg lurer på om jeg gjør bare feil her eller om jeg har et ustabilt system? Vil jo tro jeg har bra nok hardware.

 

Corsair Dominator 2048mb PC-6400 CL4-4-4-12T

P5W DH DELUXE

C2D E6600

Hiper 670W PSU

 

Følgende står i CPU-Z som er standard innstillingene mine:

Mulitiplier x9.0

Bus speed 267.1 Mhz

Rated FSB 1068 Mhz

 

FSB:DRAM 2:3

 

Jeg vil tro at dette systemet kunne klokke til 3ghz uten å måtte styre med volten?

Har ellers bare standard kjøling med en god del kabinett vifter.

 

Håper på enkle svar :thumbup:

 

oppdatert: Så ut som det gikk greit når jeg valgte automatic SPD, men da ble jo timingsen på ram'en helt feil (treig), og den må jeg sette manuelt for at skal bli riktig. Prøvde å sette den til 5-5-5-15 for å teste men uten hell. Blå-skjerm i windows.

Endret av zzzzleepy
Lenke til kommentar
Den viktigste forskjellen på DDR til DDR2 er muligheten til å sende 4bit av gangen fra DDR sine 2. Dette gjør at DDR2 kan overføre dobbelt så mye data frem og tilbake enn DDR. (dette må ikke blandes sammen med klokkehastigheten)

8666951[/snapback]

Absolutt alle generasjoner innenfor DDR-grenen har en ekstern datarate som er halvparten av klokkefrekvensen. På samme frekvens har DDR2 akkurat samme teoretiske båndbredde som DDR1.

 

Jeg tviler sterkt på at den doble interne bredden er den viktigste årsaken til at DDR2 oppnår omtrent dobbel ekstern datarate sammenlignet med DDR1. Faktisk ligger det ikke noen automatikk i at intern bredde dobles i hver nye arkitektur. DDR3 kan faktisk fastlåses til å benytte akkurat samme 4n-prefetch architecture som DDR2 gjør - dvs firedobbel intern bredde. Men det er ikke dermed sagt at bredere prefetching er meningsløst, og å benytte det laveste alternativet (DDR3) kan nok redusere klokkeskaleringen noe.

 

Det viktigste skillet mellom DDR1 og DDR2 er at sistenevnte forbedrer signalkvaliteten og presisjonen vha forskjellige teknikker. Dynamisk intern terminering, komplementære strobe-signaler, samt bedre muligheter for kalibrering av små tidsmarginer og drive strength kan sees på som nøkkelfaktorer.

Lenke til kommentar
2400Mhz delt på 400Mhz er lik 6, du har multi 6 du da, rart!

tror det er vanlig vis multi 9 på E6600

9 gange 400 er lik 3600Mhz som er en grei klokk

8656168[/snapback]

 

 

å er det ddr 1 ram, wtf?

200Mhz gange 12 da omg!

hvorfor ike kjøpe et anet hk og ddr2 ram og med ddr1 ram med en slik cpu kan du IKKE kloke noe!

8656241[/snapback]

 

:(

 

Tror du har misforstått en del. Multiplier har ingenting med minnet å gjøre. Tingen er at det er DDR(2) minne, som står for Dual Data Rate. Det vil si at de kjører fysisk på 400 Mhz, men pga. den får gjort to operasjoner per klokkesyklus, må du gange dette med 2, som gir 800 Mhz. (800 Mega Transfers/second for å være helt korrekt)

Lenke til kommentar
I stedet for å starte ny tråd, så kan jeg fortsette litt her siden jeg lurer på noe som folk er inne på.

 

Når man setter opp FSB, så vil DRAM frequensen minke automatisk?

 

Eks. Man setter opp fra 266 til 333 fsb, noe som gir oppimot 3ghz. Problemet mitt er da at jeg må sette opp DRAM frequensen min høyere? til 900 ca. Eller problemet er vel følgende: Maskina takler fint 3ghz med PC-5300 ram innstillinger. Men ikke med PC-6400 som minnet mitt egentlig er. Så jeg lurer på om jeg gjør bare feil her eller om jeg har et ustabilt system? Vil jo tro jeg har bra nok hardware.

 

Corsair Dominator 2048mb PC-6400 CL4-4-4-12T

P5W DH DELUXE

C2D E6600

Hiper 670W PSU

 

Følgende står i CPU-Z som er standard innstillingene mine:

Mulitiplier x9.0

Bus speed 267.1 Mhz

Rated FSB 1068 Mhz

 

FSB:DRAM 2:3

 

Jeg vil tro at dette systemet kunne klokke til 3ghz uten å måtte styre med volten?

Har ellers bare standard kjøling med en god del kabinett vifter.

 

Håper på enkle svar :thumbup:

 

oppdatert: Så ut som det gikk greit når jeg valgte automatic SPD, men da ble jo timingsen på ram'en helt feil (treig), og den må jeg sette manuelt for at skal bli riktig. Prøvde å sette den til 5-5-5-15 for å teste men uten hell. Blå-skjerm i windows.

8802172[/snapback]

 

Hei!

Sjekk på minnebrikkene dine om der står hva volten skal stilles inn på. Min GeiL ram stilles automatisk til 667mhz 5-5-5-15, må manuelt stille den til 3-4-4-8 å justere opp volt fra 1,8 (tror dette standard ddr2-volt) til 2,1 volt. Jeg også hadde samme problemet, med en gang jeg justerte timings så klikket pc. men da oppdaget jeg det at der stod "volt: 2.1" på brikkene mine :) Håpe dette hjelper:)

 

edit: https://prisguiden.no/product.php?productId=55811

står brikkene dine skal ha 2.5volt

Endret av The-Flu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...