Gå til innhold

Mislykket overklokking av en 4600+


Anbefalte innlegg

Jeg har overklokket en 4600+. Jeg endret først fsb'n fra 200 til 210 og deretter fra 210 250. Etter at jeg endret til 250 fikk jeg ikke lengre skjermbilde da jeg startet maskinen igjen. Har sett masse på overklokkings guiden her på forumet men jeg hadde ikke de alternativene i min bios som guidens bios har. Jeg har et K9n SLI Platinum hk.

 

Er det noe jeg nå kan gjøre som kan få pc'n til å funke?

Endret av bassiss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å reset-biosen så skal den nok funke igjen. For å finne ut hvordan du gjør det kikker du i manualen som fulgte med hovedkortet.

8654050[/snapback]

 

Men det eneste jeg kan gjøre nå uten noe skjermbilde er jo å ta ut bios batteri og resette instillingene der. Er det noe i den duren jeg må gjøre bare at hvordan man gjør det er forskjellig fra pc til pc?

Lenke til kommentar
Du må nok resette CMOS. Enten ta ut batteriet og ta det inn igjen senere eller flytte en jumper, starte opp og flytte den tilbake igjen

 

(eller er jeg veldig på jordet nå?)

8654068[/snapback]

 

Jeg vet ikke om du har rett eller galt men uansett. Hva er en jumper?

Lenke til kommentar
Du må nok resette CMOS. Enten ta ut batteriet og ta det inn igjen senere eller flytte en jumper, starte opp og flytte den tilbake igjen

 

(eller er jeg veldig på jordet nå?)

8654068[/snapback]

 

Jeg vet ikke om du har rett eller galt men uansett. Hva er en jumper?

8654083[/snapback]

En jumper er en liten nål-lignende dings. Dem fleste kjenner til disse ved å bruke dem til å stille master og slave på cdrommer og harddisker. Hovedkort har også noen av disse som man kan flytte på noen hovedkort. som f.eks. til resetting o.l.

Lenke til kommentar

på noen kort resettes hastigheten om du starter maskina mange ganger med for høy frekvens. om du kommer borti noe slikt igjen (noe du garantert gjør om du driver med overklokking, tror jeg har gjort det ca 9999 ganger) er det bare å slå av pc, trekke ut strømmen, ta ut det lille batteriet på hovedkortet, la det være ute noen minutter, sett tilbake og alle instillinger i bios er tilbake til default. det er ikke skaldelig i hele tatt.

Lenke til kommentar
på noen kort resettes hastigheten om du starter maskina mange ganger med for høy frekvens. om du kommer borti noe slikt igjen (noe du garantert gjør om du driver med overklokking, tror jeg har gjort det ca 9999 ganger) er det bare å slå av pc, trekke ut strømmen, ta ut det lille batteriet på hovedkortet, la det være ute noen minutter, sett tilbake og alle instillinger i bios er tilbake til default. det er ikke skaldelig i hele tatt.

8663548[/snapback]

Holder lenge med 10 sek ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
på noen kort resettes hastigheten om du starter maskina mange ganger med for høy frekvens. om du kommer borti noe slikt igjen (noe du garantert gjør om du driver med overklokking, tror jeg har gjort det ca 9999 ganger) er det bare å slå av pc, trekke ut strømmen, ta ut det lille batteriet på hovedkortet, la det være ute noen minutter, sett tilbake og alle instillinger i bios er tilbake til default. det er ikke skaldelig i hele tatt.

8663548[/snapback]

 

Det er fint om du&andre slutter med å gi disse rådene.

For det er (nesten alltid) unødvendig å ta ut batteriet.(batteriet skal heller ikke tukles med av "fettede"/"svette" fingre). :)

Risiko for å ødelegge er også større, noe jeg mistenker denne karen for å ha vært.

Kanskje fordi han trodde man måtte gjøre slik som over.

 

I manualen til hk'et står det beskrevet hvor CMOS-jumper sitter på hk'et. På noen (entusiast)kort er den lett tilgjengelig og noen ganger erstater med en bryter.

 

I tilleg vil (nesten) alle bedre/nyere hk ha en "crash-proof" funksjon i Bios som setter alt til "default" dersom hk'et ikke booter opp.

(Man må da slå av/på PC en til 2-3 ganger før den "aktiveres").

Det som noen synes MSI er flinke til å sørge for. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg kjørte en slik cpu på 2.7 Ghz, men jeg liker å sikre meg litt, så den går nå på 2,6.

Sett ht frekvens divideren på 4, øk cpu volt med ca 9%. Hvis du bruker vanlig ram reduser denne til 166 mhz og øk fsb til 235.

Gå deretter gradvis opp mot 250. en eller annen plass mellom 240 og 250 vil maskinen begjynne å restarte seg selv.

Da kan du følge med på ramhastigheten under boot. Er denne ok øker du volt til cpu enda mer.

Disse prosessorene trenger 9-13 % volt økning for å klokke bra.

 

Ikke ha dekselet på pcen når du gjør dette.

Henger pcen kan du trykke på bios resetknappen. Du finner den rett under rekken med sata kontakter.

 

Med skikkelig minne og god kjøling kan du komme opp i 2,8-2,9 alt etter erfaringsgrad og utstyr.

Jeg hadde håp om 3,0 men det kan jeg nok bare glemme med min prosessor og vanlige twinmos minnebrikker.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte en slik cpu på 2.7 Ghz, men jeg liker å sikre meg litt, så den går nå på 2,6.

Sett ht frekvens  divideren på 4, øk cpu volt med ca 9%. Hvis du bruker vanlig ram reduser denne til 166 mhz og øk fsb til 235.

Gå deretter gradvis opp mot 250. en eller annen plass mellom 240 og 250 vil maskinen begjynne å restarte seg selv.

Da kan du følge med på ramhastigheten under boot. Er denne ok øker du volt til cpu enda mer.

Disse prosessorene trenger 9-13 % volt økning for å klokke bra.

 

Ikke ha dekselet på pcen når du gjør dette.

Henger pcen kan du trykke på bios resetknappen. Du finner den rett under rekken med sata kontakter.

 

Med skikkelig minne og god kjøling kan du komme opp i 2,8-2,9 alt etter erfaringsgrad og utstyr.

Jeg hadde håp om 3,0 men det kan jeg nok bare glemme med min prosessor og vanlige twinmos minnebrikker.

8712603[/snapback]

klarer 2,8 ghz med en 4400+ jeg og stock kjøler

2,4 med 1,1 volt på den klarer jeg også.. :) den kommer IKKE over 40 Grader i LOAD med 1,1 volten

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg har 4600+ jeg og, hvor my skal jeg tørre å overklokke den?

har ingen ekstra kjøling...

 

Prøvde å klokke prosessoren og minnet nå, alt ble svart :p

Takk for tipset om batteriet :thumbup:  Mista 1024mb ram da  :cry:

8869472[/snapback]

 

Nja, jeg stort sett bare stilte opp noen greier klokket minnet fra 633(eller deromkring) til 800 og fsb fra 200 til 300.

Så trykket jeg lagre og fortsett(det var her det skar deg), men så aldri noe startupscreen.

Så jeg yanket ut det lille batterient i hk'et 20 sek satte det inn igjen, så startet dataen opp igjen, men så sa Taskmanager at jeg bare hadde 1024 og ikke 2048.

Så fikk jeg fyrt opp en test på minnet og når jeg startet etter det var alt der.

 

Selv om driverene til lydkortet ble borte :ph34r: :S

 

EDIT: skriveleifer

Endret av stekri88
Lenke til kommentar
Jeg har 4600+ jeg og, hvor my skal jeg tørre å overklokke den?

har ingen ekstra kjøling...

 

Prøvde å klokke prosessoren og minnet nå, alt ble svart :p

Takk for tipset om batteriet :thumbup:  Mista 1024mb ram da  :cry:

8869472[/snapback]

 

Nja, jeg stort sett bare stilte opp noen greier klokket minnet fra 633(eller deromkring) til 800 og fsb fra 200 til 300.

Så trykket jeg lagre og fortsett(det var her det skar deg), men så aldri noe startupscreen.

Så jeg yanket ut det lille batterient i hk'et 20 sek satte det inn igjen, så startet dataen opp igjen, men så sa Taskmanager at jeg bare hadde 1024 og ikke 2048.

Så fikk jeg fyrt opp en test på minnet og når jeg startet etter det var alt der.

 

Selv om driverene til lydkortet ble borte :ph34r: :S

 

EDIT: skriveleifer

8870530[/snapback]

 

FSB fra 200 til 300 ? oida det var et jævlig drastisk hopp for en AMD prosessor :p jeg kjører 244 :) og hvis jeg vil ha 3 ghz så blir det 261 :) så du kunne kanskje klart noe rundt 240 men du skal øke med forsiktighet ikke 100 og 100 liksom :p prøv med 5 og 5 du må også huske på at når du overklokker prosessor overklokker du også rammen

Endret av Stian_Pa
Lenke til kommentar
Jeg har 4600+ jeg og, hvor my skal jeg tørre å overklokke den?

har ingen ekstra kjøling...

 

Prøvde å klokke prosessoren og minnet nå, alt ble svart :p

Takk for tipset om batteriet :thumbup:  Mista 1024mb ram da  :cry:

8869472[/snapback]

 

Nja, jeg stort sett bare stilte opp noen greier klokket minnet fra 633(eller deromkring) til 800 og fsb fra 200 til 300.

Så trykket jeg lagre og fortsett(det var her det skar deg), men så aldri noe startupscreen.

Så jeg yanket ut det lille batterient i hk'et 20 sek satte det inn igjen, så startet dataen opp igjen, men så sa Taskmanager at jeg bare hadde 1024 og ikke 2048.

Så fikk jeg fyrt opp en test på minnet og når jeg startet etter det var alt der.

 

Selv om driverene til lydkortet ble borte :ph34r: :S

 

EDIT: skriveleifer

8870530[/snapback]

 

FSB fra 200 til 300 ? oida det var et jævlig drastisk hopp for en AMD prosessor :p jeg kjører 244 :) og hvis jeg vil ha 3 ghz så blir det 261 :) så du kunne kanskje klart noe rundt 240 men du skal øke med forsiktighet ikke 100 og 100 liksom :p prøv med 5 og 5 du må også huske på at når du overklokker prosessor overklokker du også rammen

8870613[/snapback]

 

Godt å vite :thumbup: trur jeg skal lese litt mer om overklokking før jeg prøver igjen:P og prøve meg litt fram på den gamle dataen først.

Lenke til kommentar
Du må nok resette CMOS. Enten ta ut batteriet og ta det inn igjen senere eller flytte en jumper, starte opp og flytte den tilbake igjen

 

(eller er jeg veldig på jordet nå?)

8654068[/snapback]

 

En liten henstilling. Dette er absolutt ikke stedet for å komme med råd du ikke er 110% sikker på at stemmer. At man ønsker å hjelpe er positivt, men akkurat når det gjelder overklokking kan galt fort bli både verre og enda litt...

 

Og nei, jeg har ikke så mye å komme med selv, derfor lar jeg være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...