Gå til innhold

Hjelp til valg av pc-komponenter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle sammen.

Tiden er vel snart inne for å bytte ut gamle P4 "Prescott" med en firekjerner, er den ikke?

Samtidig bytte ut DDR til DDR2, og AGP til PCIe.

Maskinen skal brukes som en arbeidsstasjon, med mulighet for spill. Jeg verdsetter rå ytelse høyest. Maskinen skal være fremtidsrettet, slik at jeg ikke trenger å kjøpe noe nytt på noen år. (Har hatt denne P4'en nå i over 2 år).

Jeg har tenkt meg ut et oppsett som jeg tror kan tilfredstille mine behov.

Dette kommer på ca. 11-12.000kr når firekjernene til Intel går ned i pris, og jeg vil ikke noe særlig høyere i pris enn dette.

Kabinett (CM Stacker), skjerm (Dell 24" WS), tastatur/mus, lydkort (PCI), wifi (PCI), kabler, og annet stiller jeg med selv.

Jeg har planer etterhvert å kjøre vannkjøling på, og klokke cpu opp til en stabil 24h-klokk. (Vannkjøling på NB og CPU).

Jeg vil høre så lite støy som mulig, derfor har jeg valgt et skjermkort med passiv (og massiv?) kjøling. Jeg spiller ikke stort, men kan hende det blir litt HL1-mods og Sims2, kanskje en gang jeg har lyst til å prøve NFS, far cry, fear, tjernobyl o.l.

Stor lagringskapasitet og også sikkerhet et et viktig punkt, derfor har jeg valgt en egen raid-kontroller, og 3 WD disker som jeg har 2 av fra før (altså 5 disker som skal i raid5). Har også valgt en med 8 porter, for det kan jo være greit å utvide etterhvert.

Har som sagt satt opp ett forslag som jeg tror kan duge, men det jeg er usikker på er hovedkort, raid-kontroller, skjermkort og minne.

- For det første, passer raid-kontrolleren i hovedkortet?

(PCIx, PCIex1, PCIex4, PCIex16, PCI... Er det rart man ikke kan dette?)

- Er hovedkortet stabilt og fint å klokke med? Og støtter det firekjerner?

- Jeg vil gjerne ha et skjermkort som er vesentlig bedre enn GF4200GT som jeg har nå, er det jeg har valgt det?

- Minne ser unektelig bra ut, og jeg tipper det er ok for en liten klokk. Men er det overkill?

- Mitt mål er å sette sammen en maskin uten åpenbare flaskehalser som varer et par år med tanke på mitt behov. Samtidig som jeg liker å leke meg litt, som f.eks vannkjøling, pelt, overklokking...

Så, her er da handlevognen min så langt. Jeg kommer ikke til å kjøpe før etter sommeren, da i hvertfall CPU'en har gått ned i pris. Kommer det noe gøyalt innen HK og slikt innen den tid? P35?

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=47563

Endret av jalejale
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Asus P5B Deluxe støtter Core2Quad prosessorer og er veldig stabil og super å klokke med! (Etter hva jeg har lest i tester og brukeromtaler.)

Minnet du har valgt er en smule overpriset. Ville heller ha valgt disse brikkene fra Geil. De er billigere og er ut i fra spesifikasjonene identiske med minnet fra Corsair, med unntak av at Corsair-minnet tåler høyere spenning og har kjøleribber festet til brikkene.

Når det gjelder grafikkort ville jeg ha byttet ut 7950GT med et 8800GTS kort. Det yter mye bedre ( se her) og koster ca like mye. Eventuelt kan du kjøpe et 8800GTX kort som er noe av det beste du kan få idag. Det vil ganske sikkert kjøre spillene som kommer de neste årene uten problemer. Bare se på ytelsen sammenlignet med de andre kortene på Tom's Hardware.

Jeg ser at du ønsker et passivt kjølt skjermkort, men hvis du vil være fremtidsrettet er DirectX10 kortene den eneste veien å gå. Du kan jo eventuelt se på denne vannblokken til 8800-kortene. Da er det vel mulig å kjøle kortet passivt når du får vannkjøing? (Uten at jeg har særlig peiling på dette) I mellomtiden får du bare leve med viftestøyen ;)

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på! :thumbup:

Skrevet (endret)
...

Når det gjelder grafikkort ville jeg ha byttet ut 7950GT med et 8800GTS kort. Det yter mye bedre ( se her) og koster ca like mye. Eventuelt kan du kjøpe et 8800GTX kort som er noe av det beste du kan få idag. Det vil ganske sikkert kjøre spillene som kommer de neste årene uten problemer. Bare se på ytelsen sammenlignet med de andre kortene på Tom's Hardware.

...

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på! :thumbup:

8653286[/snapback]

Jeg fikk absolutt svar på noe av det jeg lurte på! Så takk for det.

Skjermkortet er absoultt tatt til etterettning. Og det går kanskje også ann å bytte ut vifta på skjermkortet til en som er litt mer rolig av seg hvis orginalen bråker.

F.eks DENNE. (500kr er mange penger for en klump aluminium da)

Angående minnet vil jeg helst ikke ha Geil. Jeg har dette nå (4x512) og jeg har sendt de inn mange ganger grunnet feil på brikkene. Er jo forsåvidt ikke noe problem det, men kunne godt ha spart meg for de mange timene med feilsøking.

- For det første, passer raid-kontrolleren i hovedkortet?

(PCIx, PCIex1, PCIex4, PCIex16, PCI... Er det rart man ikke kan dette?)

Nei, du må ha et hovedkort med PCI-x for å bruke den kontrolleren, eventuelt et kontrollerkort med PCI-e grensesnitt for å bruke på det hovedkortet.

Her er kontrollerkort med PCI-e

Her finner du hovedkort med dual/quad støtte og PCI-x.

8653438[/snapback]

Dette var da utrolig teit, for da må jeg jo opp 1000kr i pris, minst, for å få et ok kontrollerkort med 8 porter.

Det er ingen mulighet for at jeg klarer å sku en PCIx ned i en PCI-e vel? :p

Og hovedkort til rundt 2500kr med to cpu-slotter er uaktuelt.

Jeg har nå endret litt på handlevognen, blant annet lagt til nytt skjermkort, kontrollerkort og en billigere ram.

Hvis CPU'en dropper 2000kr i løpet av sommeren er jeg nesten innenfor budsjettet. Hvis man tar med naturlig prisnedgang på HK, minne og skjermkort så kan det hende det begynner å ligne på noe.

Endret av jalejale
Skrevet
Det er ingen mulighet for at jeg klarer å sku en PCIx ned i en PCI-e vel? :p

8654107[/snapback]

PCI-X er 64-bits PCI, som er noe annet en PCIe. Så det går ikke nei.

Skrevet

Bare sånn at du er klar over det så er P5B deluxe utsyrt med Intel ICH8R SATA brikkesett, som tillater opptil 6 disker i RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5. Kanskje det er litt bortkastet å kjøpe et kontrollerkort når du har muligheten på hovedkortet.

Skrevet (endret)

Det er helt sant Bza. Jeg tenkte å ha 250 disker i raid0 på hovedkortet til systemfiler og spill og noe annet kanskje... :p

Vil det å ha 5 disker i raid5 på HK ha noen negativ bieffekt på noe?

For hvis ikke kan jeg jo ha en 74gb raptor som systemdisk i stedenfor en dyr kontroller... (Eller kjøpe en 2 ports kontroller og 2 raptorer, og enda spare 1000kr :D)

Men jeg har hørt mange si at kontrollerene blir varme som pokkern, og da tror jeg ikke akkurat den som er med i brikkesettet blir noe kjøligere, og jeg har også tenkt at det å ha raid på hovekortet stjeler ressurser av cpu'en.

Edit:

Jeg vet ikke noe om dette, som sagt, derfor må jeg redigere posten min å sette spørsmålstegn ved dette, slik at jeg kanskje finner ut av det.

Ytelse på raid på HK? (i forhold til en egen kontroller)

Bieffekt av raid på HK?

Og hva hvis HK dauer og jeg må sende inn å få ett nytt (annet) om et år? Som sagt skal denne maskinen gjerne holde i 2år, gjerne lenger. Hvis HK dauer om 1 år, og de ikke har dette lenger. Og jeg må da bytte HK og også kontroller, da mister jeg vel alt jeg har? (Ser at jeg har dette problemet hvis den dedikerte kontrolleren ryker også, men det er kanskje ikke så stor utsiftning av raid-kontrollere som det er brikkesett (??) ...)

Edit2:

På den andre siden er det helt hinsides dyrt med 3500kr for en kontroller... Det er faktsik det samme som 7stk. 250gb disker.

Endret av jalejale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...