Gå til innhold

Kun norrøn mytologi har en logisk forklaring.


Anbefalte innlegg

Da kommer jeg med det uungåelige spørsmålet. Hva skiller Bibelens skapelsesmyte fra norrøn mytology's skapelses myte? Alle kulturer i verden har hver sin religion og hver sin forklaring. Dette beviser jo en fin ting: Menneske er avhengig av svar, ergo de finner opp religion.

Endret av Okstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne var meget bra! :)

 

For de som mener religion gir et riktig bilde av skapelsen, og det som følger, sier jeg, hvorfor da ikke norrøn mytologi også? De som trodde på det var vel ikke mindre sikker i sin tro enn andre.

 

Tja, hvorfor ikke.. hehe, hva er dette treét alle snakker om? Livets tre i bibelen og Yggdrasil i norrøn mytologi... Hva er greia med treét egentlig? Hvordan tolker folk som har troen på noe, et tre i deres religion? Jeg vet ikke, derfor spør jeg om noen vet det.

 

Det som er morsomt er jo at alle tviholder på sitt svar, ingen andre sitt kan være sant.

 

-hehe, sant.. Men sånn har det nesten altid vert, og det er derfor det også er krig.. Dersom man tror man vet alt, og ikke kan lære av andre... hva er man da?

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
Vel, hvordan kan noe eksistere uten å ha blitt til?

8655100[/snapback]

Det har alltid vært der.

8655148[/snapback]

 

Menneskene med sine teorier. Skapelsen av universet er for stort til at menneskene kan forstå noe av det, ihvertfall for en god stund. Det er vel derfor noen snur seg mot gud. De trenger svar som ingenting annet enn religion kan gi.

Lenke til kommentar
Menneskene med sine teorier. Skapelsen av universet er for stort til at menneskene kan forstå noe av det, ihvertfall for en god stund. Det er vel derfor noen snur seg mot gud. De trenger svar som ingenting annet enn religion kan gi.

 

Det at ting altid har eksistert og at Gud altid har eksistert er ikke motsetninger...

Dersom Gud skaper verden, trenger han ikke å ha laget alt ut ifra ingen ting.. Foresten finnes det ingen ingenting, så dersom det ikke var noen ting, så var heller ikke Gud.. Men faktum er at ingen ting blir til av seg selv, uten årsak - virkning, eller om det ikke hadde vert noe og "ta av".. Dersom noen mener at Gud har formet det, er det for meg akkurat like fornuftig som at ting bare er blitt til ved bruk av andre elementers atributter (slik som en funksjon noe i naturen har, og hvilke krefter som settes i sving etc..) -Dersom det er noe (eksempelvis Gud eller Guder) som har kontrollen over dette systemet, vil vi ikke kunne vite noe.. Så dersom ikke disse, viser seg som mennesker, eller synelige i form av tåke aktige skikkelser som folk har en tendens til å forbinde ting med, så vil folk enten tro eller ikke tro.. :)

 

-Det man kan være sikker på, er sine egene erfaringer og følelser. Det som er ekte for en person, er ekte for den personen... Det trenger ikke nødvendigvis og være ekte for en annen person.. Jeg vil tro at vær og en har sin egen verden, i en og samme som vi deler. Altså, min verden, er like ekte som din.. Men i den verden som vi alle deler, og som danner disse forskjellige verdensbildene, bør vi begynne og lytte til andre og jobbe sammen om en felles fornuftig konklusjon. En ateist er for meg et stereotypt bilde på en som tror man vet, og en teist en som tror på noe som man inser man ikke vet.

 

Da kommer jeg med det uungåelige spørsmålet. Hva skiller Bibelens skapelsesmyte fra norrøn mytology's skapelses myte? Alle kulturer i verden har hver sin religion og hver sin forklaring. Dette beviser jo en fin ting: Menneske er avhengig av svar, ergo de finner opp religion.

 

Ja, menneske er avhengig av svar, det vil søke svar, og de håper på et svar. Hva er et håp og hva er tro? En som mener seriøst at tro kommer av en overbevisning som er hinsides sannhet, vil kunne med et kalles en som tror han er alt vitende. En sånn person, vil i såfall måtte svare på en god del :)

 

I dag har vi meget gode vitenskapelige forklaringer på mye, men det betyr ikke at vitenskapen ikke sitter med flere spørsmål.. Jeg vil tro vitenskapsmenn og alle som har kunnskap om dagens vitenskap, sitter med enda fler spørsmål en det som er vanelig blandt folk. Vitenskap har i mine øyne ikke klart og gjøre Gud/Guder til umulig tenkbart, men den er langt på vei med å fjerne mange bilder av det folk har dannet seg av Gud/Guder gjennom historien.

 

To ting man bør være klar over er at, noe kan ha skjedd uten at det er oppfunnet noen ting, og at religionene har gjengitt noe som var tilfelle... Eller at relgioner flest er benyttet av mennesker som var hersker syke. Kombinasjonen kan heller ikke sies å være så veldig dum i forhold til det og prøve og tenke over noe fornuftig.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så vanskelig for noen mennesker å innrømme at noen ting vet man ikke enda?

 

Hvordan ble livet og universet til? -> Vet ikke. -> Gud har gjort det.

 

Så kommer det noen smarte vitenskapsfolk og finner ut hvordan det kan ha skjedd og finner i tillegg tonnevis av bevis for at det er sånn. (Big Bang kosmologi, evolusjon osv osv) Noen er smarte nok til å innse at disse bevisene er gode beviser og godtar dem.

 

Men: Evolusjon sier ingenting om hvordan livet oppsto (kun ved spekulasjoner), bare om hvordan det har utviklet seg:

 

Hvordan ble livet til? -> Vet ikke. -> Gud må ha gjort det.

 

Og: Big Bang-teorien utelater faktisk Big Bang og sier ingenting om hva som var ved tid = 0 og om hva som var før Big Bang (BB) (kun ved spekulasjoner):

 

Hva førte til BB? -> Vet ikke. -> Gud må ha gjort det.

 

Noen som kjenner igjen "God of the Gaps"?

Lenke til kommentar
Tja, hvorfor ikke.. hehe, hva er dette treét alle snakker om? Livets tre i bibelen og Yggdrasil i norrøn mytologi... Hva er greia med treét egentlig? Hvordan tolker folk som har troen på noe, et tre i deres religion? Jeg vet ikke, derfor spør jeg om noen vet det.

 

Det er forskjell på trær i Norrøn religion og i bibelen. Yggdrasil er en viktig kilde til kunnskap, som æsene er avhengig av for å overleve. I bibelen er visdomstreet i edens hage forbudt og må ikke røres eller spises av. Jeg ser ikke likheter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...