Gå til innhold

Kjøre Vista på samme PC som XP


Anbefalte innlegg

Hei, hvordan blir det å installere Vista på en partisjon på en PC som har XP Pro på en annen partisjon?

 

Er først og fremst engstelig for korrupt data på en av partisjonene, enten på XP partisjonen, Vista partisjonen eller lagringspartisjonen.

Har 320GB intern harddiskplass, pluss en 500GB ekstern disk, så jeg har plenty plass til begge operativsystemene.

 

Men er det slik jeg har hørt av noen at du vil få valg under oppstarten om hvilket OS du vil starte opp som du gjør dersom det er installert to partisjoner med XP?

Har også hørt noen som sier at det starter opp i Vista uansett, og at det ikke går ann å velge XP boot under oppstart. Håper det er feil.

 

En annen ting jeg lurer litt på er om jeg fra Vista har tilgang til data som ligger lagret på XP partisjonen og vise versa. Tenker på ting som musikk osv., ikke programmer.

Og det er der jeg anser faren for at korrupt data skal oppstå som størst.

Kan selvfølgelig formatere disken og partisjonere opp slik at det kun blir 40-50GB til hver av OS diskene, men det blir mye ekstra jobb, og siden XP partisjonen er på snaut 150GB har jeg såklart mye lagret der som også kan være brukende i Vista.

 

Det jeg ser etter av svar er først og fremst hvorvidt det vil gå ann å velge hvilket OS man vil bruke under oppstart. Det andre er det ikke så farlig med, men svar gjerne på det du føler for.

Er det andre ting du vil gjøre meg oppmerksom på så skriv det for all del ned ;)

 

På forhånd takk for seriøse svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det er ikke noe problem. Det viktigste er at XP og Vista er installert på forskjellige partisjoner.

 

Jeg kjører dual boot. Installerte Vista først, men fant etter hvert ut at endel spill ikke virker enda på Vista, så jeg installerte XP etterpå på en annen partisjon. Det er litt kronglete å få til når XP installeres etter Vista så jeg anbefaler å ha XP installert først og så installere Vista. Da får du automatisk dual boot oppstarts meny.

 

Det er heller ikke noe problem med tilgang til data på diskene mellom Vista og XP. I Vista kan du også endre størrelsen på partisjonene uten å miste data/formatere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...