Gå til innhold

Laptop som minnepinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb har jeg en PC som er strengt styrt av it-avdelingen. I tillegg har jeg ofte med med en laptop. Ofte har jeg behov for å utveklse filer mellom de to og det gjøres i dag enten via minnepinne eller epost.

Livet mitt ville ha blitt enklere om jeg kunne ha koblet de to sammen med en usbkabel slik at laptopen hadde oppført seg som en minnepinne for den stasjonære uten å innstallere programvare på den stasjonære (hvilket jeg ikke får lov til).

Noen som har hørt om programvare som kan løse dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om begge bærbare har firewire, kan du kjøre firewire nett imellom de uten noe ekstra software. Sjekk dine nettverkstilkoblinger etter 1394 connection. Om begge har dette, kan du bare plugge i en firewire kabel imellom dem, og det vil være som et vanlig tp net.

Du kan gjøre det samme med usb, men mener at det krever en spesiell kabel og at det legges inn software på begge pcene, så da fungerer vel ikke det for deg.

Hva med å ta med deg en switch, og sette de i vanlig nettverk?

Skrevet (endret)

it-avdelingen vil nok ikke tillate at jeg setter den bærbare opp i jobbnetverket og noen firewire port har de heller ikke tatt seg råd til ;-)

Endret av aslat
Skrevet

Tviler på at det lar seg gjøre slik du skisserer. USB er en slags 'master - slave' kobling, hvor PC er 'master' og disk er 'slave'. Du kan da ikke uten videre koble sammen to PCer, siden begge er 'master'.

Men det finnes spesiell USB hardware for å koble sammen to PC'er, det krever dog at du installerer program på begge.

eMagic USB 2.0 Link Cable http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=119955

Skrevet

Dette burde vel la seg gjøre om man setter opp laptopen som slave og mounter en disk eller katalog som for desktopmaskinen ser ut som en vanlig minnepinne og som begge maskinene kan lese og skrive fra.

Skrevet

er bare å droppe dette, itansvarlig vil garantert ALDRI tilate at du blander personlig utstyr med bedriftens utstyr, minnepinner er FY FY alt pga virusskrekk. Noen steder har de gått så langt som å fylle igjen usbportene med lim, snakk med itansvarlig ang hva du har lov og ikke lov til og hold deg til det.

De fleste arbeidsplasser pleier å tilby en citrix løsning eller noe lignende for mobil jobbing. Det finnes mange remote desktopsystemer og itansvarlig SKAL ha peil på dette.

husk hva som mest sansynlig skjedde med dnbnor.

Skrevet

Citrix er supre saker, men ikke optimalt for utveksling av informasjon mellom laptop og desktop når disse står ved siden av hverandre. Foreløpig har det ikke kommet lim i usbporten.

Skrevet

jeg gidder ikke hjelpe deg med å gjøre dette når det er åpenbart at itansvarlig ikke ønsker det. citrix har du for å slippe denne problematikken ved at du kan bruke pcn fra over alt i verden.

Når det kommer til filoverføring snakk med itansvarlig som sagt, hos nato har de eget departement som holder på med dette. Det viser hvor sårbar slik overføring er.

Skrevet (endret)

for itansvarlig blir det vel det samme om jeg kryper frem og tilbake mellom laptop og desktop under skrivebordet med usbminnepinne eller jeg klarer å mounte dette direkte (snarer en fordel fra et sikkerhetsståsted: laptop som minnepinne vil være såpass obskur løsning at ingen har laget noe virus for dette foreløpig)

Endret av aslat
Skrevet

Vis det er programmer du vil ha tak i, så kan du gå på Google å søke etter f.eks: Limewire portable eller lignende.

Portable programmer slipper du å installere fordi det er egentlig meninga at du skal ha dem på minnepennen.

Sempron ;)

Skrevet

Nei, alt jeg ønsker å gjøre er å overføre filer mellom laptop og stasjonær uten å måtte flytte minnepinnen fysisk mellom maskinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...