Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link 624 - Statisk IP - Telenor *løst*


Anbefalte innlegg

Heisan folkens.

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på forumet med følgende problem:

 

Jeg har en D-Link DI 624 Trådløs router, et abn. fra Telenor og et ønske om å få stilt inn routeren på Statisk IP.

 

Jeg legger inn følgende:

 

- IP Adress (assigned by your ISP) - Denne får jeg via hvaerminip.no

- Subnet Mask - Default 255,2... osv

- ISP Gateway address - ??

- Primary DNS Address - ??

 

Stasjonær og bærbar har hver sin faste ip i nettverket.

 

Hva er og hvor finner jeg ISP Gateway address og Primary DNS?

 

Noen som har et svar?

 

Mvh

 

Meg

Endret av rovpilot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Telenor leverer desverre ikke statisk ip til privat kunder, kun til bedriftskunder.

8635164[/snapback]

 

Når jeg sjekker min ip på hvaerminip.no eller myip.dk så får jeg jo en ip som er/blir uforandret over lengere perioder, IP 83.10x.xxx.xx

Det kan godt hende jeg er skrekkelig ute på vidda her, men jeg trodde kanskje at dette var den aktuelle ip'en.

 

Det er DC++ jeg prøver å komme i aktive mode på. Har satt opp alt med tanke på portforwarding, og alt ellers. Kanskje jeg skulle prøve å koble maskina direkte på modemet, hmm.

 

Mvh

 

Meg

Lenke til kommentar
Telenor bruker dynamisk DHCP-utdeling av iper til privatkunder, forsøk på å sette routeren opp til å ha fast ip vil nok ikkje fungere.

I tillegg kva oppsett kjører du d-linken direkte i veggen eller eit modem imellom?

8635424[/snapback]

 

Har et SpeedTouch546T2 Routermodem også

 

Mvh

 

Meg

Lenke til kommentar
Isåfall kan du sette en hub/switch mellom speedtouchen og d-linken, og dermed på ip av dhcp funksjonen i speedtouchen og åpne/forwarde portene gjennom den. Det er det enkleste spør du meg :p

8635639[/snapback]

Hvorfor ikke gjøre det enklere og bare koble kabel inn i en av de 4 utgangene han har på STH546'en? :p

Lenke til kommentar

Som andre her sier så gir ikke telenor ut fast ip til privatkunder. Men det er ikke riktig som en her sier at de deler ut via DHCP, de bruker pppoe, og får ip adressen fra "pppoe serveren". Det er altså ikke mulig å "jukse" seg til fast ip.

 

En god erstatning er å bruke dyndns.org eller lignende tjenester, da får du et fast hostnavn. Pass på at du har en klient som sørger for å oppdatere dette dns navnet hver gang du får ny ip adresse.

Lenke til kommentar
Heisan folkens.

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på forumet med følgende problem:

 

Jeg har en D-Link DI 624 Trådløs router, et abn. fra Telenor og et ønske om å få stilt inn routeren på Statisk IP.

 

Jeg legger inn følgende:

 

- IP Adress (assigned by your ISP) - Denne får jeg via hvaerminip.no

- Subnet Mask - Default 255,2... osv

- ISP Gateway address - ??

- Primary DNS Address - ??

 

Stasjonær og bærbar har hver sin faste ip i nettverket.

 

Hva er og hvor finner jeg ISP Gateway address og Primary DNS?

 

Noen som har et svar?

 

Mvh

 

Meg

8634921[/snapback]

Problemet er løst folkens. Det var faktisk Speedtouch routermodemet som var barrieren her.

 

Poenget mitt var å komme i aktivt modus og få en portforwarding i DC++

 

Jeg gikk inn i menyen til routermodemet og valgte Toolbox - Game and Application sharing - Direct Connect i nedtrekksmenyen. Da det var gjort så sjekket jeg portrangen til routermodemet, den hadde portene fra 375 til 425 tilgjengelige, valgte 375. Gikk inn i DC++, valgte Firewall with manual portforwarding i connection settings. Satte inn den såkalte statiske IP som jeg har (myip.dk bl.a), denne endres sannsynligvis hver gang routeren (trådløse) restartes. Satte inn denne IP. Gikk inn i menyen på D-Linken - WAN - og beholdt valget for Dynamisk IP, forwardet portene 375 (TCP og UDP). Åpnet DC++, og for å sjekke så åpnet jeg et nytt nettleservindu og gikk til denne siden. , skrev inn port 375, dermed fikk jeg full gjennomgang.

Da trengte jeg likevell ikke å endre noe på dynamisk/statisk IP i D-Linken.

 

Den er god

 

Mvh

 

Meg

Endret av rovpilot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...