Gå til innhold

Hva er etter din mening det største indisiet..


Anbefalte innlegg

... på at gud finnes? Dette er en tråd for ateister/agnostikere, ikke hjernevaskete religiøse som inbiller seg at de "vet".

 

Etter min mening er det tallet phi som er en proporsjon som finnes nesten overalt i naturen. Det er egentlig helt sykt å tenke på hvor mange steder den proporsjonen forekommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er egentlig helt sykt å tenke på hvor mange steder den proporsjonen forekommer.

8633948[/snapback]

 

Luk 11, 9-10: "Jeg sier dere: Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Den som leter, han finner."

Lenke til kommentar
Dette er en tråd for ateister/agnostikere, ikke hjernevaskete religiøse som inbiller seg at de "vet".

8633948[/snapback]

Litt pussig å spørre en gruppe som per definisjon ikke er overbevist om at det finnes en gud om hva som er det største indisiet som peker mot at det gjør det. For min egen del kan jeg ikke komme på noenting.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva "indisiet" betyr, fant det ikke i ordboka, men tolker det som indikasjon? /beviset i denne sammenheng? Om dette er feil er det grunnen til at svart mitt er rart.

 

Vel, det eneste "indisiet" på at gud finnes er at han ikke kan motbevises, og derfor tror jeg ikke på gud.

 

Edit:

Når jeg skriver "indisiet" er det for å understreke at jeg ikke vet hva det betyr, ikke for å virke spydig.

Edit 2:

Gjør om:

det -> den

"indisiet" på -> grunnen til mistanke for

 

Takk til Me Sjøl.

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hva "indisiet" betyr, fant det ikke i ordboka, men tolker det som indikasjon? /beviset i denne sammenheng? Om dette er feil er det grunnen til at svart mitt er rart.

 

Vel, det eneste "indisiet" på at gud finnes er at han ikke kan motbevises, og derfor tror jeg ikke på gud.

 

Edit:

Når jeg skriver "indisiet" er det for å understreke at jeg ikke vet hva det betyr, ikke for å virke spydig.

8634783[/snapback]

Indisium.

Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig med meg selv, så vet jeg ikke om ett eneste godt indisium på at gud finnes. Muligens i de sene nattetimer hvor jeg hører på vakker musikk og skimter mot himmelen, og tenker over hvor skjønt livet og alt er. Men jeg ser skjønnhet uten å blande inn en gud, så det er et svakt indisium.

Endret av andir
Lenke til kommentar
Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig å forstå og forklare mennesket og kompleksiteten og alt det der (ontologien), uten en gud.

8634719[/snapback]

Det forstår ikke jeg. Å si "Gud gjorde det" belyser ikke spørsmålet mer enn "Xfgds gjorde det".

8634840[/snapback]

Jeg velger å definere Gud som skaper. Dermed om "Xfgds" gjorde det, vil han\det være Gud.

 

Det største indisiet for at det finnes en Gud\skaper vil jeg si er vår erfaring gjennom livet bygger på at alt vi kjenner til er blitt laget, da av natur eller av mennesket.

Lenke til kommentar
Det største indisiet for at det finnes en Gud\skaper vil jeg si er vår erfaring gjennom livet  bygger på at alt vi kjenner til er blitt laget, da av natur eller av mennesket.

8634987[/snapback]

Det er en elementær menneskelig feil som gir seg utslag i dette argumentet, også kalt det teleologiske argument. Ofte brukes en lignelse om klokkemakeren for å forklare dette. Hvis du finner ei klokke på stranden, så går du ut ifra at det må finnes en klokkemaker, og ikke at klokken selv har blitt til av seg selv. Alt vi kjenner har en skaper, derfor er det naturlig at også mennesket har det.

 

Uten å gå nærmere inn på hvorfor klokkemakerligelsen er feil, så kan vi påpeke at mennesket ikke har noen skaper, men tvert imot et resultat av blind evolusjon. Dermed er det bevist at komplekse ting kan komme fra naturen, og dermed at alle ting ikke har noen skaper. Så kan du påstå at "naturen" har skapt mennesket, men da kan jeg like gjerne påstå at denne mystiske naturen, hva nå enn den er, står bak resten av universet også.

Lenke til kommentar

det største argumentet er vel samtidig det største motargumentet. "universet er så kompleks og vakkert og perfekt, at noe må ha skapt det" - noe i den duren har jeg hørt mange ganger, men da kan man også si at noe så kompleks kan ikke et individ ha skapt. Noe så stygt, grusomt og urettferdig kan ikke et individ ha skapt.

 

 

personlig ser jeg det slik: ideen om gud finnes bare fordi mennesket ikke har kapasitet til å forstå universet, og derfor trengte en enklere forklaring. det er vel også naturlig å søke en mening med livet.

 

 

Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?
Endret av svartskog
Lenke til kommentar
... på at gud finnes? Dette er en tråd for ateister/agnostikere, ikke hjernevaskete religiøse som inbiller seg at de "vet".

 

Etter min mening er det tallet phi som er en proporsjon som finnes nesten overalt i naturen. Det er egentlig helt sykt å tenke på hvor mange steder den proporsjonen forekommer.

8633948[/snapback]

 

At noe er, istedenfor ingenting

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...