Gå til innhold

Hvor viktig er kabel til gitar og amp?


Speedy501

Anbefalte innlegg

Heisan....

 

Like før dere kan ta konsulent honorar :blush:

 

Hvor viktig er kabel mellom gitar og forsterker - og kabel mellom forsterkertopp og kabinett?

 

Noen som kan anbefale noe vettug?

 

:blush: Jeg hakke peiling :blush:

 

Hehe...ingen kabel = ingen lyd....skjønner såpass :nei:

Endret av Speedy501
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det berre er mellom gitar og forsterkar treng du ikkje å ha verdas beste kabel. Likevel er det greit å ha ein som ikkje går i stykker og held ein viss kvalitet. Neutrik og HotLine er sikkert, samme med Lava. Høgtalarkabel er litt viktigare, der må kabelen tåle kreftene den skal overføre med så lite tap som mogeleg. Kjøp ein så kort kabel som mogeleg som er laga til formålet. Har sett folk bruke vanlege gitarkablar som høgtalarkabel som rett og slett har blitt svidd av.

Lenke til kommentar

Kjøp gode kabler, men ikke noe ekstremt dyrt. Det er forskjell på kabler til 50 kroner og 250 kroner, men deretter begynner begynner det å bli mye penger for lite gevinst. En gitarforsterker er ikke et hifi surround-anlegg. ;)

 

Rent bortsett fra lydkvaliteten er dyrere kabler ofte mer solide, så de ikke ryker eller går opp i loddingen så lett.

 

Jeg har prøvd mange ulike merker uten å ha noen spesiell favoritt. Men jeg kan si en ting sikkert, jeg hører ikke forskjell på dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

men det er lite vits å ha en kabel til 50kt når ampen koster 20.000kr.

selv bruker jeg svidyre kabler gitar>forsterker som er rettningsbestemt

og disse til kabbet, Evidence Audio Siren

www.godlyd.no

Lenke til kommentar

Sant at det er vanskeleg å høyre forskjell på kablar, men når dei begynnar å bli lange eller du har fleire skøytepunkt (mange pedalar osv.) er det fort å merke signaltapet i ein dårleg skjerma kabel. Høgtalarkabel er lettare å høyre forskjell på, dei har forferdeleg lett for å plukke opp ulumskheitar.

 

Evidence Siren er ein veldig god høgtalarkabel, men til ampen speedy har bestilt seg trur eg ikkje han kjem til å merke forskjell. Berre kjøp ein solid skjerma kabel som tåler belastninga.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Så det er ingen spesiell kabel til en 50w forsterker i forhold til en 150w mellom forsterker og kabinett? Er den kabelen lik som den til gitaren?

 

Så kort som mulig betyr da ca 1m kabel går jeg utifra?

8629796[/snapback]

 

jepp, kjøp den jeg sa Evidence Audio Siren

Kabel for høyttalerkabinett. "Det var som å løfte et ullteppe bort fra kabinettet.

Lenke til kommentar

Aaaah, the world of psychoacoustics :p

 

Som med alt annet, ikke kjøp det aller rimligste. Den type produkter er det spart inn i alle ender på, og det kan du merke som lederbrudd, loddinger som løsner og plugger som løsner.

Med unntak av det mekaniske KAN du merke forskjell på en dyrere kabel, fordi de kan ha lavere kapasitans. Ved lange kabellengder vil man kunne få signaltap av høyefrekvenser grunnet lederkapasitans.

 

EDIT: mine merknader gjelder selvfølgelig gitar-preamp kabelen.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...