Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjemmelaget GoCart /m Motorsagmotor.


Anbefalte innlegg

Som topic sier, fant ingen bedre kategorigier for dette;/

 

Planen er da og lage en enkel ramme i firkantrør, som sveises.

Såklart blir det da styring på fronthjula og gass på bakhjula..

 

Som motor vurderer jeg sterkt en motorsagmotor, nokså sprek og clutch og alt er jo der.. Må bare bytte kjede.

Kjede vil gå direkte på bakaklen, uten girkasse. Hvor stor utvekslinga får vi se på :)

 

Poenget er ikke at dette skal være noen racer, men noe å leke med :p

Kjøre rundt på grusveier osv.. Regner med hastigheter rundt 60+/-

 

Det jeg lurer på er:

 

Er klutchen sterk nok?

Har blitt fortalt noe annet..

 

Difrensial?

Noen sa til meg at jeg ikke trengte dette..

 

Bremser

Er skivebremser typo det en får til tråkkesykler sterke nok?

Går jo ikke veldig fort og jeg er heller ikke særlig tung...

 

Er mulig jeg kommer med flere spørsmål :)

Poenget er som sagt at dette skal være gøy, ikke dyrt.

Er jeg og en kamerat som skal mekke :p

Endret av Golito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det sku nok gå men du kan ikkje regne med 60+ og dne kommer til og ha problem med 2 stykker på, for det skal vell dere prøve på! prøv heller en moped motor.

Der har du flere gir og der er vertfall clutchen graftig nok+ letter og skaffe trim og deler til!! :)

8631960[/snapback]

Takker for svar :D

Nei vi skal ikke ha to stk, skal heller bygge to av de hvis den første blir vellyka ;)

 

Når det gjelder mopedmotor er vel den dyrere?

Standard så er det jo ikke noe mer hk i den heller, vet ikke hvor mye trim har å si..

 

Regner med å få skaffa motorsag så og si gratis, er jo bare motor og klucthen som skal virke på den :) Yter jo fint 3,5hk, men avhenger litt av modell..

Lenke til kommentar

En motorsag er på ca 40-50ccm og 3-4hk, vil tro du trenger ganske lav utveksling på sakene for å få den til å dra i det heletatt og toppfarten blir deretter.

 

Skal du ha et fast gir er det en ting å si: Gressklipper

 

Jeg tuller ikke, en gressklippermotor er ca 100-150ccm og er tunet for lavt turtall og masse dreieoment (bladet sitter direkte på veivakslingen her). Den har også en solid drivaksling som tåler å bli utstyrt med tanndrev uten modifikasjoner.

 

Alternativet er å finne en eldre motorsykkelmotor hvor du kan bruke hele greia med girkasse.

 

Diferensial trenger du på asfalt, ellers mister du veigrep og belastningen på akslinger og ramme vil bli veildig store. For grus/offroad vil jeg tro det er artigere uten 8)

Lenke til kommentar
En motorsag er på ca 40-50ccm og 3-4hk, vil tro du trenger ganske lav utveksling på sakene for å få den til å dra i det heletatt og toppfarten blir deretter.

 

Skal du ha et fast gir er det en ting å si: Gressklipper

 

Jeg tuller ikke, en gressklippermotor er ca 100-150ccm og er tunet for lavt turtall og masse dreieoment (bladet sitter direkte på veivakslingen her). Den har også en solid drivaksling som tåler å bli utstyrt med tanndrev uten modifikasjoner.

 

Alternativet er å finne en eldre motorsykkelmotor hvor du kan bruke hele greia med girkasse.

 

Diferensial trenger du på asfalt, ellers mister du veigrep og belastningen på akslinger og ramme vil bli veildig store. For grus/offroad vil jeg tro det er artigere uten 8)

8632249[/snapback]

Igjen, takker for svar :)

 

Gressklipper blir nitrist da, er jo total mangel på turtall...

Når det gjelder en gammel mc-motor hadde det vært dritgøy!

Men den blir da en del dyrere?

Lenke til kommentar

3000kr er ingenting hvis du skal bygge gocart.

 

Dekk + felger , matrialer til carten, og motor. Motorsykkel motor passer seg til tråsykkel.

 

Få tak i en skrapa ped, ta skrivebremsene, sveis på de og miks de til , skaff en grei motor, feks R6, Cbr, NSR, KTM, diverse crossmotorer og sleng i.

 

Du kan jo evnt ta en diff fra en bil, og lage en overgang.

Ellers kan du ta midtstilt motor og midt montert drev.

Lenke til kommentar
Gressklipper blir nitrist da, er jo total mangel på turtall...

Når det gjelder en gammel mc-motor hadde det vært dritgøy!

Men den blir da en del dyrere?

8632403[/snapback]

Gressklipper mangler turtall ja, men hvis du skal lage noe med et fast gir trenger man en motor som drar helt fra tomgang, og det gjør ikke en motorsag. Turtallet er det mulig å få høyere, når den står i klipperen er den regulert til et fast turtall, mener det ofte er en vakumstyrt regulator i innsuget som kan fikles med.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...