Gå til innhold

Hvorfor bruker man blitz?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke studert media og er heller ikke noen fotoekspert. Men jeg bruker sjelden blitz og syns ofte at det ødelegger bildet som gir et unaturlig lys i omgivelsen. Portrettbilder får personene ofte rare øyne eller uttrykk (spesielt de som ikke er vant til blitz). Også blir det ofte skygge av personen/tingen på veggen.

 

Jeg skjønner at fotokameraet trenger lys for å kunne ta bilde, men jeg syns da at det er bedre å lyssette ordentlig. Eller finne fram stativ og bruk lenger lukkertid.

 

Jeg kan skjønne dersom dere har travelt med å ta et "blinkskudd" der ute i mørket, men ellers ser jeg ingen grunn til å ha blitz... Hvorfor bruker dere blitz egentlig?

Endret av melwasul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke studert media og er heller ikke noen fotoekspert. Men jeg bruker sjelden blitz og syns ofte at det ødelegger bildet som gir et unaturlig lys i omgivelsen. Portrettbilder får personene ofte rare øyne eller uttrykk (spesielt de som ikke er vant til blitz). Også blir det ofte skygge av personen/tingen på veggen.

 

Jeg skjønner at fotokameraet trenger lys for å kunne ta bilde, men jeg syns da at det er bedre å lyssette ordentlig. Eller finne fram stativ og bruk lenger lukkertid.

 

Jeg kan skjønne dersom dere har travelt med å ta et "blinkskudd" der ute i mørket, men ellers ser jeg ingen grunn til å ha blitz... Hvorfor bruker dere blitz egentlig?

8626236[/snapback]

 

En ekstern blitz og ellers god lyssetting som du sier, kan gi veldig mye liv og mye ekstra til et bilde.

En innebyggd blitz på et kamera, gir kun et flash rett på motivet, og gir sjelden noe mer enn en opplyst "vegg".

Lenke til kommentar
Jeg har ikke studert media og er heller ikke noen fotoekspert. Men jeg bruker sjelden blitz og syns ofte at det ødelegger bildet som gir et unaturlig lys i omgivelsen. Portrettbilder får personene ofte rare øyne eller uttrykk (spesielt de som ikke er vant til blitz). Også blir det ofte skygge av personen/tingen på veggen.

 

Jeg skjønner at fotokameraet trenger lys for å kunne ta bilde, men jeg syns da at det er bedre å lyssette ordentlig. Eller finne fram stativ og bruk lenger lukkertid.

Hadde bare verden vært så grei! Intern blitz kan ofte ødelegge noe, men ekstern blitz åpner for mer kreative løsninger, den mest åpenbare (ikke så kreativ dog), og svært virkningsfulle, er å fyre av blitzen mot taket, og bare bruke det reflekterte lyset. Ellers kan også mange DSLR bruke trådløse blitzer, som igjen åpner for nye muligheter.

 

Problemet med stativ og lyssetting, er at i svært mange tilfeller lar det seg ikke gjøre, enten pga. tid eller plassmangel. Blitzen blir eneste utvei, hvis du i det hele tatt skal ha bilde. Hvis du tar bilde av noe som flytter på seg, funker det heller ikke med stativ og lang lukkertid...

 

I motlys er det også svært nyttig med blitz, da sørger du for å eksponere ansikter noenlunde rett, og sliker skarpe skygger.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke studert media og er heller ikke noen fotoekspert. Men jeg bruker sjelden blitz og syns ofte at det ødelegger bildet som gir et unaturlig lys i omgivelsen.
Kan man bruke blits på riktig måte, og kjøper riktig utstyr, kan en/(flere) blitser være forskjellen mellom et umulig og et perfekt bilde. Brukt riktig, kan blitser også åpne en helt ny verden.

 

En enkelt blits som bare peker rett frem mot hovedmotivet, gir sjelden et spesielt optimalt resultat. Den kan rettes opp mot taket/veggen slik at lyset spres i rommet, lyset kan mykes opp, man kan styre biltsen trådløst fra kameraet (innebygget på Nikon DSLR, ST-E2 til Canon) eller man kan holde blitsen et lite stykke unna kameraet med en blitskabel).

 

Har man flere blitser, kan man eksperimentere med lyssetting, og få veldig fine resultater.

Lenke til kommentar

Jeg bruker blits fordi det ikke alltid er mulig å fotografere uten når det ikke er tilstrekkelig med lys. Blits, uten noen form for mykner eller demper, rettet rett mot motivet, er uaktuelt. Heldigvis finnes det så ufattelig mange måter å bruke blitser på at det er fullstendig mulig å ta bilder uten å ødelegge stemningen, eller til og med kanskje gjøre lyssettingen enda mer interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...