Gå til innhold

Siviløkonom: HiBU vs. BI ?


MadRos

Anbefalte innlegg

HEi :hmm: jeg står valget mellom HIbu og BI, vet ikke hva jeg skal velge, lurer på hva er best å ha på papiret. I vår tid er det vel viktig med utdannelse fra et sted med "status"... Får man konkuranse dyktig utdannelse på HiBU? :cry: Vil egenlig gå på HiBu, siden det er 15 min unna der jeg bor..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BI er definitivt mer velrenommert enn HiBu. Tilbudet på HiBu er relativt nytt og kandidatene har ikke opparbeidet seg samme rykte i næringslivet som kandidater fra andre steder. Dessuten kan du lide under oppfatningen av at "alle" kandidatene er dårlige, dersom poenggrensen for studiet blir lav som følge av liten søkermasse.

Lenke til kommentar
BI er definitivt mer velrenommert enn HiBu. Tilbudet på HiBu er relativt nytt og kandidatene har ikke opparbeidet seg samme rykte i næringslivet som kandidater fra andre steder. Dessuten kan du lide under oppfatningen av at "alle" kandidatene er dårlige, dersom poenggrensen for studiet blir lav som følge av liten søkermasse.

8627753[/snapback]

 

Bachlor delen på hibu hadde da jeg begynte ikke noe poenggrense, men det er like strenge krav til master som ved andre skoler. Besides; på HIbu kan du bare ta master, ikke sivøk som er 4 år. Det var beskjeden vi fikk.

Lenke til kommentar

Siv.øk. på 4 år gikk ut med kvalitetsreformen mener jeg å huske. Kun de som var immatrikulert i dette løpet fikk muligheten til å velge.

 

Hvor strengt det er til master er for så vidt irrelevant. Poenget mitt er at arbeidsgivere generelt er mer skeptiske til skoler der poengkravet er lavt, dvs at de foretrekker studier der poengkravet er høyt fordi de mener at dette til en viss grad sikrer høy nok kvalitet på kandidatene. Dette gjelder ikke alle stillinger, men er typisk for de fleste siviløkonomjobber.

Lenke til kommentar
BI er nok høyere, men de fleste er nok enige om at sivøk hos NHH veier tyngst i Norge. Men BI er også godt.

8623455[/snapback]

BI er definitivt mer velrenommert enn HiBu. Tilbudet på HiBu er relativt nytt og kandidatene har ikke opparbeidet seg samme rykte i næringslivet som kandidater fra andre steder. Dessuten kan du lide under oppfatningen av at "alle" kandidatene er dårlige, dersom poenggrensen for studiet blir lav som følge av liten søkermasse.

Dette er nok marginalt. Har du gode karakterer fra HiBU så kommer du foran søkere fra BI og NHH med litt dårligere resultat. Så "ryktet" er ikke så viktig som mange vil ha det til. Og ryktet til BI er etter hva jeg har hørt ikke det beste, det er veldig lett å komme inn på studier her. I fjor så hadde ikke BI noen poenggrense for Bachelorstudenter i for eksempel øk.adm. (fordi det ikke var nok søkere til å fylle studiet) mens NHH hadde en poenggrense på ca 50 tror jeg det var. Dessuten, er du siv.øk. så får du jobb uansett hvor du har gått!

 

Det er også verdt å tenke på at en mastergrad ved BI (siv.øk) kommer til å koste deg ca 250 000 kroner bare i skolepenger. LINK. Om det er verdt det må du nesten vurdere selv...

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på hva prosjektlederen på den ene jobben min sa. Hun var nokså misunnelig på det faktum at jeg og en annen på jobben som tar offentlig høgskole slipper såpass billig unna.

Appropo BI; snakket med en tidligere kollega som går der, han merker ikke så mye til "verdidriveren" til BI. For han ville nok en god høgskole ha gitt samme resultat.

jeg for min del har spart de 250 000 kronene BI ville kostet meg, og smiler hvert fall hele veien til banken :)

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig mye av det samme. Om du er siviløkonom fra BI, HiBu eller gjennom som meg Bodø, betyr ikke all verden. Har du gode karakterer, OG (viktig) er en person som er personlig egnet til stillingen vil du har større muligheter enn en som har gode karakterer, men som er en drittsekk.

 

BI, NHH, Bodø og Agder får litt gratis, men kun hvis den som ansetter kommer fra samme skolen.

Lenke til kommentar

Det er riktig at mange andre faktorer er viktigere enn studiested, og skolepengene vil nok for de fleste veie tyngre enn renommèet i avveiningen mellom HiBu og BI. Husk at vi snakker om siviløkonom her, ikke alle andre BI-linjer med mer eller mindre godt rykte.

 

Ambisjonsnivået har også noe å si, du har mindre sannsynlighet for å få jobb i Morgan Stanley, Deutsche Bank osv med graden fra en distriktshøyskole, enn fra f.eks. NHH da disse så vidt jeg vet ikke henvender seg direkte til distriktshøyskoler.

 

Uansett, er du riktig person med riktige personlige egenskaper og med gode karakterer, dvs rundt B i snitt, så får du nok en god jobb likevel.

 

Har du C i snitt så hjelper det mye å ha gått på NHH i stedet for en skole med lave poengkrav. Husk at en del arbeidsgivere også ønsker å se på karakterer fra VGS for å vurdere underliggende "smartness".

 

Større bedrifter med profesjonell HR-funksjon vurderer primære rekrutteringssteder på basis av erfaringer med kandidater derfra, dermed er det lettere å bli innkalt til intervju om du har en utdanning som ikke er ny på studiestedet. Bodø og Agder som har holdt på i noen år har fått et rimelig godt rykte. De andre nye er så vidt jeg vet fortsatt litt "uprøvd".

Lenke til kommentar
Har du gode karakterer, OG (viktig) er en person som er personlig egnet til stillingen vil du har større muligheter enn en som har gode karakterer, men som er en drittsekk.

 

Uansett, er du riktig person med riktige personlige egenskaper og med gode karakterer, dvs rundt B i snitt, så får du nok en god jobb likevel.

 

Hvilke personlige egenskaper mener dere er viktige i en typisk stilling for siviløkonomer? Kom gjerne med konkrete eksempler...

 

Har lyst å søke på NHH neste år, men er usikker på om jeg har de personlige egenskapene som skal til for å gjøre det godt....

Lenke til kommentar
Hvilke personlige egenskaper mener dere er viktige i en typisk stilling for siviløkonomer? Kom gjerne med konkrete eksempler...

 

Det er nesten umulig å svare godt på den der egentlig. Men det kan virke som at "peopleskills" er viktig uansett. Dette med personlige egenskaper er noe som er særdeles situasjonsbetinget, som vil variere fra stilling til stilling og fra arbeidsplass til arbeidsplass.

 

Men, som siviløkonom skal du ofte lede andre, og jeg mener du da bør være særdeles omgjengelig.

 

Har lyst å søke på NHH neste år, men er usikker på om jeg har de personlige egenskapene som skal til for å gjøre det godt....

Om du velger å bli siviløkonom eller ikke må du avgjøre selv, det vil dine interesser og personlige mål måtte avgjøre. Endret av gorber
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Og ryktet til BI er etter hva jeg har hørt ikke det beste, det er veldig lett å komme inn på studier her. I fjor så hadde ikke BI noen poenggrense for Bachelorstudenter i for eksempel øk.adm. (fordi det ikke var nok søkere til å fylle studiet) mens NHH hadde en poenggrense på ca 50 tror jeg det var. Dessuten, er du siv.øk. så får du jobb uansett hvor du har gått!

 

Økadm på BI er ikke det samme som økadm på NHH. Bachelordelen av siviløkonomstudiet på BI heter økonomi og ledelse, mens det på NHH heter økonomi og administrasjon. For å gjøre forvirringen komplett har BI også en bachelor i økonomi og administrasjon, men det er det tradisjonelle "åpne" studiet som alle kan prøve seg på. Siviløkonomstudiet på BI har opptakskrav på noen og femti poeng, mens det "åpne" (og adskillig enklere) økadm-studiet hadde ca samme opptakskrav som HHB i fjor.

 

Økadm på BI vet jeg ikke om jeg vil anbefale, da jeg anser det for å være for stor variasjon i kvaliteten på studentmassen. Alle fordommer du måtte ha om BI vil stemme for en del av studentmassen her, selv om de flunker ut så det holder etter førsteåret.

 

Sivøken på BI holder generelt veldig høy faglig standard, og man blir nærmest jaget rundt på skolen av rekrutterere (ihvertfall i disse dager). Likevel, alt er ikke bra. Det koster faens masse penger, og administrasjonen er ikke bestandig så dyktig som man må kunne kreve. På bachelornivå er man også noe preget av at de øvrige studiene, som generelt er åpne, kan dra oss ned i søla ved skandaler som høy strykprosent og juksing. På master er BI i en posisjon hvor de kan avvise fire av fem søkere, så der er man naturlig nok ikke plaget med denslags.

Lenke til kommentar
På master er BI i en posisjon hvor de kan avvise fire av fem søkere, så der er man naturlig nok ikke plaget med denslags.

8790663[/snapback]

 

Hvilke linjer da?

8794719[/snapback]

 

Forskjellige opptakskrav på de ulike linjene, og jeg vet ikke hva det endte på i år annet enn at søkermassen økte igjen. Msc i finansiell økonomi har ca fire søkere per plass synes jeg å huske, mens andre som f.eks. Msc. i ledelse og org.psykologi har enda strengere krav. Er som regel bare 35 plasser, og i tillegg til de som har bachelor fra BI søker vanvittig mange fra UIO og høyskolene rundt omkring. Masterdelen av siviløkonomstudiet har direkteopptak fra sivøkbacheloren, og ca fire søkere per plass på de plassene som er igjen etter hva jeg kan huske.

Lenke til kommentar
På master er BI i en posisjon hvor de kan avvise fire av fem søkere, så der er man naturlig nok ikke plaget med denslags.

8790663[/snapback]

 

Hvilke linjer da?

8794719[/snapback]

 

Forskjellige opptakskrav på de ulike linjene, og jeg vet ikke hva det endte på i år annet enn at søkermassen økte igjen. Msc i finansiell økonomi har ca fire søkere per plass synes jeg å huske, mens andre som f.eks. Msc. i ledelse og org.psykologi har enda strengere krav. Er som regel bare 35 plasser, og i tillegg til de som har bachelor fra BI søker vanvittig mange fra UIO og høyskolene rundt omkring. Masterdelen av siviløkonomstudiet har direkteopptak fra sivøkbacheloren, og ca fire søkere per plass på de plassene som er igjen etter hva jeg kan huske.

8795203[/snapback]

 

Hm,okei. Bare følte jeg fikk plassen i Intl. Management kasta etter meg :)

Lenke til kommentar
På master er BI i en posisjon hvor de kan avvise fire av fem søkere, så der er man naturlig nok ikke plaget med denslags.

8790663[/snapback]

 

Hvilke linjer da?

8794719[/snapback]

 

Forskjellige opptakskrav på de ulike linjene, og jeg vet ikke hva det endte på i år annet enn at søkermassen økte igjen. Msc i finansiell økonomi har ca fire søkere per plass synes jeg å huske, mens andre som f.eks. Msc. i ledelse og org.psykologi har enda strengere krav. Er som regel bare 35 plasser, og i tillegg til de som har bachelor fra BI søker vanvittig mange fra UIO og høyskolene rundt omkring. Masterdelen av siviløkonomstudiet har direkteopptak fra sivøkbacheloren, og ca fire søkere per plass på de plassene som er igjen etter hva jeg kan huske.

8795203[/snapback]

Hva tror du man bør ha i snitt for å komme inn på mastern i økonomi og ledelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...