Gå til innhold

Trenger jeg de dyreste minnekortene til dSLR


Anbefalte innlegg

Mulig dette er feil kategori, men jeg prøver.

Kjøpte et SD extreme III til mitt nye D40 og det fungerer helt utmerket. Ønsker å kjøpe flere kort, men trenger jeg å kjøpe extreme III tilsv? hva er godt nok for at jeg ikke merker noe forskjell i bruk. Jeg bryr meg mindre om jeg må vente litt på overføring til PC.

 

Ser nå at det finnes en egen tråd for dette, beklager

Endret av Håkon03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mylig dette er feil kategori, men jeg prøver.

Kjøpte et SD extreme III til mitt nye D40 og det fungerer helt utmerlket. Ønsker å kjøpe flere kort, men trenger jeg å kjøpe extreme III tilsv? hva er godt nok for at jeg ikke merker noe forskjell i bruk. Jeg bryr meg mindre om jeg må vente litt på overføring til PC.

 

Ser nå at det finnes en egen tråd for dett, beklager

8608781[/snapback]

 

Uten å kunne dokumentere dette, så vil jeg svare nei....

Hastigheten på kortet vil ikke spille noen stor rolle med mindre du fyller bufferet på kameraet ditt....

Så lenge du har ett kort som har ok skrive/lesehastighet, så vil du kunne knipse bilder til du har fylt bufferet på kameraet, og deretter vil kortets hastighet evt kunne bli en flaskehals...

 

Nå er jeg ikke sikker på hvor stort bufferet på D40 er, men jeg antar at du fint kan ta 7-15 bilder (avhengig av format) før bufferet er fyllt opp.... (kontinuerlig)

 

Et godt kort som har bra lese skrivehastighet (uten å være så raskt som extreme III) vil for de aller fleste holde lenge....

Lenke til kommentar
Mylig dette er feil kategori, men jeg prøver.

Kjøpte et SD extreme III til mitt nye D40 og det fungerer helt utmerlket. Ønsker å kjøpe flere kort, men trenger jeg å kjøpe extreme III tilsv? hva er godt nok for at jeg ikke merker noe forskjell i bruk. Jeg bryr meg mindre om jeg må vente litt på overføring til PC.

Nei, men samtidig er det veldig lite å spare på å kjøpe noe annet. Ville ikke kjøpt dårligere enn Sandisk Ultra II i hvert fall...
Lenke til kommentar

jeg har nettopp funnet ut at kameraet mitt er raskere når jeg tar bilder i raw en når jeg bruker fine, normal eller basic. Har dette noe med kortet å gjøre? Det gir vel ikke helt mening iogmed at raw filer er større, eller hur?

 

Kortet mitt er forresten et dane-elec 133xs som jeg kjøpte samtidig med kameraet.

Lenke til kommentar
jeg har nettopp funnet ut at kameraet mitt er raskere når jeg tar bilder i raw en når jeg bruker fine, normal eller basic. Har dette noe med kortet å gjøre? Det gir vel ikke helt mening iogmed at raw filer er større, eller hur?

Så lenge du ikke fyller bufferet, er det logisk. RAW er praktisk talt uprosesserte data, mens jpeg-bildene må behandles og komprimeres før de lagres, noe som selvfølgelig tar litt tid...
Lenke til kommentar
Etter å ha tatt tiden med stoppeklokke flere ganger har jeg funnet ut at det tar i gjennomsnitt  1.55 å ta tre bilder. d70s skal vel ha 3 fps?

 

Er det kortet som er flaskehalsen?

8609321[/snapback]

 

Får å få mest mulig nøyaktig måling så bør man vel ta på laveste kvalitet, så høy lukker som kameraet kan, og ta MANGE bilder på en tidslinje. Da vi ikke forskjellen bli så store om man bummer med 0,5 sek. La oss si at du tar tiden på 50 eller 100 bilder, da bør den komme ner 1 sek på 3 bilder.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om vi forstår hverandre. Her kommer ihvertfall fakta, så kan kanskje noen hjelpe meg til å forså hva som kan være galt.

 

Tar bilder i Raw. 3 bilder på 1 sek. Så stopper det opp og det tas et og annet bilde mens jeg holder inne utløseren. Bufferen er full, right?

 

Det samme skjer når jeg tar i raw+basic, men nå tar det enda litt lenge tid før jeg kan ta nye etter at de tre første er tatt.

 

når jeg tar bilder i basic eller fine bruker kameraet ca 1.55 sek på å ta tre bilder. Men nå blir ikke bufferen full, og kameraet tar bilder med samme intervall så lenge jeg holder nede knappen.

 

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg få 3fps i jpeg fine? Er det det billige drittkortet som hindrer dette?

 

Edit: Etter å ha lest mr. olsens forslag har jeg prøvd dette. 1/8000s lukker og bilder tas i basic. Selv om dette på ingen måte er vitenskapelige tester så har jeg tatt mange nok til å se at det ligger på rundt 1.55-1.65. Gjorde det samme, men i raw. 3 bilder på rundt 0.80 sek..

Endret av _ART_
Lenke til kommentar
Tar bilder i Raw. 3 bilder på 1 sek. Så stopper det opp og det tas et og annet bilde mens jeg holder inne utløseren. Bufferen er full, right?
Right.

 

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg få 3fps i jpeg fine? Er det det billige drittkortet som hindrer dette?

8609539[/snapback]

Ikke nødvendigvis, men godt mulig. Det kommer også an på om kameraet klarer å matche skrivehastigheten til kortet.

 

Jeg er ikke godt nok kjent med D70s til at jeg vet hvor rask skrivehastigheten er på det eller hvor stor buffer det er, men tre bilder i sekundet i råformat blir vel rundt regnet 8-12 Mb per sekund. Hvis kortet eller kameraet har en lavere skrivehastighet enn dette, så vil det merkes med en gang bufferen er full.

 

I tillegg til dette må du ta hensyn til prosesseringen som kreves for å konvertere bilder til jpeg hvis du skal lagre i det formatet. Da blir kanskje ikke skrivehastigheten en så stor begrensning, men kameraet må bruke tid og internt minne under konverteringsprosessen. Med andre ord, det kan være du ved å gå over fra raw til jpeg bare flytter flaskehalsen fra minnekortet til kameraet.

 

Hva er lukker, blender (Har sikkert ikke så mye å si) og ISO?

 

Det har inegnting med minekortet, for bildene legges i ei "lomme" mellom eksponeringene og lagringen...

Hvis kameraet først klarer å ta bilder i høy hastighet, og den så faller drastisk uten at lukkertiden endres, så er det bufferen ("lommen") som er begrensningen. Og med en gang den bufferen er full, så blir den tregeste av skrivehastighetene til kameraet eller minnekortet en begrensende faktor. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på om vi forstår hverandre. Her kommer ihvertfall fakta, så kan kanskje noen hjelpe meg til å forså hva som kan være galt.

 

Tar bilder i Raw. 3 bilder på 1 sek. Så stopper det opp og det tas et og annet bilde mens jeg holder inne utløseren. Bufferen er full, right?

 

Det samme skjer når jeg tar i raw+basic, men nå tar det enda litt lenge tid før jeg kan ta nye etter at de tre første er tatt.

 

når jeg tar bilder i basic eller fine bruker kameraet ca 1.55 sek på å ta tre bilder. Men nå blir ikke bufferen full, og kameraet tar bilder med samme intervall så lenge jeg holder nede knappen.

 

Spørsmålet er: Hvordan kan jeg få 3fps i jpeg fine? Er det det billige drittkortet som hindrer dette?

 

Edit: Etter å ha lest mr. olsens forslag har jeg prøvd dette. 1/8000s lukker og bilder tas i basic. Selv om dette på ingen måte er vitenskapelige tester så har jeg tatt mange nok til å se at det ligger på rundt 1.55-1.65. Gjorde det samme, men i raw. 3 bilder på rundt 0.80 sek..

8609539[/snapback]

 

Billige 'dittkortet' kan være flaskehalsen. D70 skal klare oppimot 3 bps uansett filformat (i alle fall i ett sek, deretter begynner buffer å spille en rolle).

Sjekk denne:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page10.asp

Ett 'billigkort' han har testet oppmot et Sandisk Ultra II oppnår bare 1/4 av skrivehastighet.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Edit: Etter å ha lest mr. olsens forslag har jeg prøvd dette. 1/8000s lukker og bilder tas i basic. Selv om dette på ingen måte er vitenskapelige tester så har jeg tatt mange nok til å se at det ligger på rundt 1.55-1.65. Gjorde det samme, men i raw. 3 bilder på rundt 0.80 sek..

8609539[/snapback]

Det høres definitivt ut som det er databehandlingen når bildene konverteres til jpeg som utgjør forskjellen, ja.
Lenke til kommentar

Slik tenker jeg:

 

når man først har brukt mangfoldige 1000lapper på et kamera, så ser jeg liten grunn til å begynne å spare ett par 100lapper på minnekort.

 

de tre bps'ene jeg har betalt for skal ikke et billig minnekort få ta fra meg.

derfor kjøpte jeg et nytt kort, og nå er jeg lykkelig ;)

Lenke til kommentar

Sant nok det. Da jeg kjøpte kameraet i høst kjøpte jeg bare et billig kort for å ha noe å lagre på. I vinter har jeg tatt få bilder som krever mange bps, men da jeg tok bilder av vennene mine som spilte fotball merket jeg at det var noe som ikke stemte helt. Da blir det nytt kort på meg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...