Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda CR-V eller Toyota RAV 4


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

jeg har lyst på en Honda CR-V eller Toyota Rav 4 og skal begynne å spare penger for å kjøpe den ene eller den andre. Lurer på om hvilken av de to er mest driftsikre og hva som er lurt å kjøpe? Jeg ser på finn.no at prisforskjell er 100.000 kr på samme årsmodell hva kan grunnen for det være? Hvorfor er Toyota mye dyrere enn Honda? Er Honda kjent for å være bra. Jeg har hørt veldig mye positivt om Toyota. Selv har jeg Mazda og den har jeg hatt positiv erfaring med. Hvordan er Honda? Ser frem til gode råd. På forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Honda CR-V er en knallbil, uansett årgang! Bilene er driftsikre, solide og går til du er lei av bilen. Far min har kjørt Honda i snaue 35 år, ikke hatt noen problemer, nå kjører vi siste generasjon CR-V, etter tre tidligere modeller. Gamle modellen (2002-2007) var en knall bil, men 2007 er mye bedre.! :thumbup: CR-V er en forhåndsvis stor bil, RAV 4 er veldig mye mindre mht. benplass i baksetet og bagasjerommet.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Hvilken av disse som er mest driftssikre, er vel et "høna eller egget" spørsmål... Tror ikke du vil få noe videre problemer med noen av dem. Anbefaler å prøve begge og se hvilken du liker best da. Har i likhet med andre her også inntrykk av at CRV er en mer praktisk bil mtp. plass, men det er jo ikke sikkert at det er det viktigste for deg. Sett opp hvilke kriterier du har og test dem mot disse, det er vel det beste rådet jeg kan gi deg. Dette skal uansett være to gode biler! :)

Lenke til kommentar

I tillegg til at nye CR-V er mer romslig enn RAV4 så har den jo en meget drivstofføkonomisk 2,2 liters dieselmotor, om jeg ikke tar helt feil? Dessuten synes jeg det nye designet er ganske artig, faktisk.

 

Nå har jeg ikke kjørt en CR-V selv, men jeg tror jeg ville holdt en liten knapp på den. Særlig dersom prisforskjellen mellom denne og RAV4 er så stor som du sier.

Lenke til kommentar

Takk for gode rådene folkens. En Rav 4 modell 2000 koster ca. over 200.000 kr mens du kan få kjøpt en CR-V fra samme årsmodell for ca. 100.000 kr. Jeg vil ha en bil som gir meg kjøreglede og som har bra med plass. Hvorfor er disse Toyotaene så dyre i forhold til Honda og Mazda? Jeg har mazda og den er veldig bra, vet lite om Honda. Er de tre like driftsikre? For meg er d viktig at bilen er driftsikker og ikke bruker så mye bensin. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Årsaken til prisforskjellen er nok Toyotas (overdrevne?) rykte om driftssikkerhet. Litt merkelig dette med Toyota i Norge. Her er det et av de største merkene, mens det i andre land er et nisjemerke med noen få % markedsandel. Flere i min familie har hatt Honda, og det har vært svært driftssikre mekanisk, men utsatt for rust. Når det gjelder kjøreglede er spesielt Honda kjent for å være bra, men dersom du er ute etter kjøreegenskaper, og mener dét med kjøreglede, er du inne på feil biltype. Enkelt hjuloppheng, høyt tyngdepunkt og kompromiss-fjæring/demping gir deg en bil hvor kjøreegenskapene på asfalt ikke er det som er prioritert høyest.

 

Personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe en høy "kassebil" med 4x4, men jeg respekterer selvsagt at noen kan ha behov for det. For mange er dette imidlertid mer om å henge seg på mini-SUV-bølgen (som snart er over?). Selv velger jeg en vanlig bil (for tiden stasjonsvogn) med forhjulstrekk (kan også gjerne være trekk bak), siden jeg ser for meg at driftsøkonomien blir dårligere med høyere karosseri og tilsvarende luftmotstand, høyere vekt og 4-hjulstrekk.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at en Toyota er dyrere kan også skyldes at den er generasjonen nyere. Toyota og Honda lanserer ikke nye modeller samtidig, men med et par års mellomrom, og derfor vil den dyre Toyotaen egentlig være av en generasjon nyere.

 

zanta: Det er jo ikke noe hemmelighet at Toyota er verdens mestselgende bilmerke, så noe nisjemerke er det definitivt ikke!

Lenke til kommentar
Årsaken til prisforskjellen er nok Toyotas (overdrevne?) rykte om driftssikkerhet. Litt merkelig dette med Toyota i Norge. Her er det et av de største merkene, mens det i andre land er et nisjemerke med noen få % markedsandel.

8622447[/snapback]

 

haha.. håper det var tull? :p

 

Toyota er verdens største bilprodusent. selger mer en GM som består av bla. GM Chevrolet, Saab og Opel som selger nest mest i verden. og de fleste andre bilmerker samarbeider, slik som nesten alle de tykse selskapene består jo av mange bilmerker men likevell selger Toyota mye mer enn de gjør tilsammen.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å fremstille Toyota som liten, men å poengtere at merket har mye høyere markedsandel i Norge enn for Europa som helhet. Her er et utdrag av hva Toyota selv sier om markedet i Europa i fjor:

 

"VW-gruppen er den største enkeltaktøren i det europeiske markedet, med en andel på 20.3 %. Gruppen økte sin andel med vel 5 % i fjor. PSA Peugeot Cirtorn er nest størst med 13.1 % andel foran Ford med 10.6 %. Deretter følger GM med 10.3 % markedsandel, Renault med 8.6 % og Fiat med 7.5. DaimlerChrysler kommer på sjuendeplass med 6 prosent, foran Toyota med 5.8 og BMW med 5.2."

 

I USA har Toyota vært på topp i mange år, og med hybrid-suksessene Prius og RX400h vil de sikkert øke i tiden fremover, både i Europa og i USA.

Lenke til kommentar

Med tanke på at mange som bor i europeiske, bilproduserende land velger å være solidariske mot sine lokale merker, eller merker fra sine naboland, er det vel ikke så rart. Mange glemmer også at de fleste japanske merkene lages utenfor Japan, jeg tror f.x. ikke at mange som kjører (Corolla) Verso vet den er mekka i Tyrkia. Sikkert like bra som de som kommer fra Japan, se bare på hvilket VAG-bilmerke som er kjent for best kvalitet. Det er IKKE Audi....

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Verken RAV 4 eller CR-V har skikkelig 4-hjulstrekk. Ta CR-V for eksempel, stikkakslinger/drivknutene bak er på størrelse med mopedbil, altså utrolig lite moment som gjennomførest her. Førstegenerasjons RAV 4 hadde ett stort problem med plasseringen av styre-enhet, denne ble ofte våt/fuktig og bilen stoppet. Men du er vel mere hjulpet med disse "4x4" enn en vanlig vw polo.

Lenke til kommentar

Har ikke kjørt RAV4, men med CR-V er det ikke vanskelig å bli stående fast. Det som skjer er at man begynner å spinne på et av forhjulene, slik at det mister festet. Etter et lite sekund blir moment overført til bakhjulene, og dersom du har litt pådrag (automat) blir det lett slipp på et av bakhjulene også. Da står du der, og spinner på et forhjul og et bakhjul. Enig i at det er bedre enn trekk på en aksel, men en mulighet til å låse senterdiff, og gjerne også bakdiff, ville gitt langt bedre fremkommelighet. Se for eks på X-Trail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...