Gå til innhold

Hvilken mobil har best kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OIOIOI, nå ble jeg glad for at noen vet om n95 vs n73 og k800! kan du dokumentere det/forklare hvordan du fant det ut?

edit: jeg har lest en del tester uten å bli klokere.

uansett, jeg kan si noe om hvordan det står mellom de som visstnok er nest best.

n73 har potensiale til å på flere måter ta bedre bilder, ifølge amobil, men hvis du skal ta bilder i mørket og i fart er det i realiteten k800/k810 man får best bilder med.

men nå kan jeg ikke skrive her mer, for jeg må gå nå. kommmer tilbake hit om noen dager.

Endret av megaloman
Lenke til kommentar

N73 er en knallers mobil til å ta bilder, jeg vil si den er hakket vassere enn SE sin K800/810.. men når det kommer til å ta bilder i dårlig lys er SE igjen bedre.

Så dette må du jo da vurdere opp i mot andre punkter.

 

N95 har jo 5 MP, men nå er det ikke MP ensbetydende med godt kamera

Lenke til kommentar

jeg visste ikke dette men jeg har tilgang til nett igjen nå

N73 er en knallers mobil til å ta bilder, jeg vil si den er hakket vassere enn SE sin K800/810.. men når det kommer til å ta bilder i dårlig lys er SE igjen bedre.

Så dette må du jo da vurdere opp i mot andre punkter.

 

N95 har jo 5 MP, men nå er det ikke MP ensbetydende med godt kamera

 

8597452[/snapback]

jeg vil si at man bør huske på at mp har absolutt ingenting med bildekvalitet å gjøre når det er over vga, noe alle kamera idag er og ganske sikkert alltid vil være, og sett på i under oppløsningen sin/den samme på en normalt tettpiklset skjerm. og å bruke et overpikslet kamera kan i de tilfellene jeg nevner være verre enn å blåse det opp i fotoshop. de ekstra pikslene i et kamera plaget av støy på grunn av for mange piksler på liten flate gir ikke mer informasjon eller like mye, men mindre. og om det har noe som helst med bildekvalitet idag med den bruken av bildene som er nå blandt ola nordmann vil jeg ikke si. og dette sier jeg til alle mindre vitende enn meg. hvis noen mer opplyst enn meg kommer inn, og retter, så er det en stor sjanse den personen heller har rett. for jeg er ingen ekspert.

les litt i denne der jeg sier det samme mye mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Nokia N95 er vel den telefonen som tek best bilete (under perfekte forhold vel å merke). Men problemet med N95 er at den ikkje har blits, slik som SE K800i/K810i. Då blir nemleg ikkje bildene så bra i mørke omgjevnadar.

 

EDIT: Eg trur også at K800i sitt kamera er raskare.

8597328[/snapback]

 

N95 har blits, så der tar du feil. Jeg har begge de mobilene du nevner, og N95 er bedre å ta bilder.

Og har du mobilene ?!

N95 og K800 har like raskt kamera, har ikke merket noe på N95 sitt.

Fantastisk kameramobil.

Lenke til kommentar

Snakk om å være blondie her:P

 

Raste: Nokia N95 har IKKE blitz, slik som K800i. Den har en fotolampe som tilnærmet ubrukelig dersom motivet befinner seg lenger borte enn 1 meter, i mørket.

 

vofif: Du forstod vel at Marasmus bare mente at SE-modellene har bedre batteritid?

 

Sorry hvis jeg er en smule personifiserende her og litt for direkte, men jeg blir litt irritert når enkelte plent må kvirulere for hver minste lille ting som blir sagt.

 

On topic :)

N95 har jo den desidert beste videoen også, så jeg vil jo si at sammen med kanonbra stillbilder, så er vel denne den beste kameramobilen? Den ble jo også kåret til dette av TIPA ;)

Lenke til kommentar
Snakk om å være blondie her:P

 

Raste: Nokia N95 har IKKE blitz, slik som K800i. Den har en fotolampe som tilnærmet ubrukelig dersom motivet befinner seg lenger borte enn 1 meter, i mørket.

 

8601095[/snapback]

N95 har blits, nå er jeg irritert at du sier noe du ikke har greie på...

Vis du går på Nokia sin hjemmeside, så står det blits og Nokia N95 tråden.

 

Digitalkamera:

-Bildepunkter/oppløsning: 5 megapiksel

-Stillbildeoppløsninger: 2592 x 1944

-Stillbildeformater: JPEG, EXIF

-Min brennvidde: 5.6 mm

-Digital zoom: 10

-Optisk zoom: Ikke integrert

-Spesielle effekter: Negativ, Svart-hvit, Sepia, klar

-Hvitbalanse: Automatisk, forhåndsinnstillinger

-Kamerablitztype: Innebygd blitz

-Videoopptakeroppløsninger: 640 x 480 (VGA) @ 30 fps

-Digitalvideoformater: 3gp, H.263-video og AMR-lyd

 

Det er N73 som har led fotolampe...

Nokia N95 har INNEBYGGET BLITS.

 

Har du N95 og K800?

N95 blits er nesten like brukelig som K800 sin, jeg har begge mobilene.

 

Sorry meg, men irriterer meg at folk ikke har greie på det de prater om..... :thumbdown:

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Jeg har og K800i og N95. N95 har bedre kamera enn K800i. Ble nesten litt imponert over bildene til N95. Det er jo bare en "telefon". Begge telefonene er omtrent like dårlige(bra) på å ta bilder i mørket hvis objektet er lenger enn en meter unna

Lenke til kommentar
Snakk om å være blondie her:P

 

Raste: Nokia N95 har IKKE blitz, slik som K800i. Den har en fotolampe som tilnærmet ubrukelig dersom motivet befinner seg lenger borte enn 1 meter, i mørket.

 

vofif: Du forstod vel at Marasmus bare mente at SE-modellene har bedre batteritid?

 

Sorry hvis jeg er en smule personifiserende her og litt for direkte, men jeg blir litt irritert når enkelte plent må kvirulere for hver minste lille ting som blir sagt.

 

snakker du om ?

 

 

vofif: Du forstod vel at Marasmus bare mente at SE-modellene har bedre batteritid?

 

Med batteritid mente jeg jo så klart at SE telefonen blir jo tom for strøm den og! Hvorfor går alle rundt og snakker om at N95 har så for jævlig dårlig batteri? Batteriet er bare underdimensjonert om du sitter på wifi hele tia! Det er jo bare å lade den hver dag det så holder batteriet som regel hele dagen.

Lenke til kommentar
Nokia N95 er vel den telefonen som tek best bilete (under perfekte forhold vel å merke). Men problemet med N95 er at den ikkje har blits, slik som SE K800i/K810i. Då blir nemleg ikkje bildene så bra i mørke omgjevnadar.

 

EDIT: Eg trur også at K800i sitt kamera er raskare.

8597328[/snapback]

 

N95 har blits, så der tar du feil. Jeg har begge de mobilene du nevner, og N95 er bedre å ta bilder.

Og har du mobilene ?!

N95 og K800 har like raskt kamera, har ikke merket noe på N95 sitt.

Fantastisk kameramobil.

8600016[/snapback]

 

Så alle testene, inkludert amobil sin, tar feil når de påpeker at N95 ikke har skikkelig blits? Dessuten er ikke bare kameraet til K800i raskere, den er også mye raskere i menyene. Hvis man kun er ute etter en mobiltelefon som tar gode bilder, er K800i, eller K810i rette telefonen.

Lenke til kommentar
N95 har blits, så der tar du feil. Jeg har begge de mobilene du nevner, og N95 er bedre å ta bilder.

Og har du mobilene ?!

N95 og K800 har like raskt kamera, har ikke merket noe på N95 sitt.

Fantastisk kameramobil.

8600016[/snapback]

"er den bedre å ta bilder"? kan du forklare dette nærmere?

selvsagt er den fantastisk og har 5 mp. det jeg antar her er at dere elsker den og forsøker å feilinformere/overbevise andre fordi dere er i ekstase over denne fantastiske mobilen når han spør om kun bildekvalitet. det er ikke så viktig hva dere vet, men hva dere er overbevist om og gjerne føler dere vil skrike høyt. om jeg vil en masse drit, så hadde jeg hatet meg selv om jeg hadde delt det med andre for egentlig min egen skyld og spredd rykter. uansett hvor mye jeg føler drit, som at nokia SE samsungs menyer blabla så klarer jeg faktisk å ett hundre prosent begrense meg og legge alt annet enn det jeg vet og det som hjelper til side når noen her spør om hjelp og informasjon.

om dere ikke vet noe, skriv det. om det er noe som gjør noe sannsynlig å tro noe, så kan dere nevne det som får deg til å finne den tingen sannsynlig. men ikke del løgner med oss her. kan alle her fra nå av komme med fakta som kan dokumenteres eller ting som ikke kan dokumenteres som dere VET og dere kan forklare. jeg har ikke sagt noenting om n95, det er noen her som er forferdelig useriøse, jeg også nå pga. dere, og mange av utsagnene jeg har lest har vært preget av at folk gjerne vil tro at denne mobilen tar bedre bilder enn andre mobiler med annet rykte. om du har mobilene har visst ikke hjulpet deg å komme med mer fakta.

 

jeg blander også hvem jeg er irritert på her, så dette er ikke nøyaktig til det over.

Raste: Nokia N95 har IKKE blitz, slik som K800i. Den har en fotolampe som tilnærmet ubrukelig dersom motivet befinner seg lenger borte enn 1 meter, i mørket.

8601095[/snapback]

den har vel en sterk ledlampe. før noen kan dokumentere hvor sterk den er kan vi kanskje slutte å krangle om at n95 på noen felt ikke er perfekt, som noen ganske spesielle mennesker ut ifra det jeg har lest her føler sinne over når de leser dette.

Sorry hvis jeg er en smule personifiserende her og litt for direkte, men jeg blir litt irritert når enkelte plent må kvirulere for hver minste lille ting som blir sagt.

8601095[/snapback]

samme her.

On topic :)

N95 har jo den desidert beste videoen også, så jeg vil jo si at sammen med kanonbra stillbilder, så er vel denne den beste kameramobilen? Den ble jo også kåret til dette av TIPA ;)

8601095[/snapback]

den beste videoen også?

har du lest kommentarene jeg la igjen under artikkelen om at tipa kåret denne til den beste kameramobilen? for hvilken grunn kåret de den? det sto ingen direkte forklaringer på tipas sider eller i artikkelen, men jeg vedder på det var på grunn av noe lignende ekstasen til de menneskene som blir sinte når det snakkes negativt om n95 her.

N95 har blits, nå er jeg irritert at du sier noe du ikke har greie på...

Vis du går på Nokia sin hjemmeside, så står det blits og Nokia N95 tråden.

selvsagt skriver nokia dette. produsentenes sider, iallefall SEs og nokias, er fulloe av skryt og reklame. og ofte mindre informerende enn det prisguide.no ofte kan være.

Digitalkamera:

-Bildepunkter/oppløsning: 5 megapiksel

-Stillbildeoppløsninger: 2592 x 1944

-Stillbildeformater: JPEG, EXIF

-Min brennvidde: 5.6 mm

-Digital zoom: 10

-Optisk zoom: Ikke integrert

-Spesielle effekter: Negativ, Svart-hvit, Sepia, klar

-Hvitbalanse: Automatisk, forhåndsinnstillinger

-Kamerablitztype: Innebygd blitz

-Videoopptakeroppløsninger: 640 x 480 (VGA) @ 30 fps

-Digitalvideoformater: 3gp, H.263-video og AMR-lyd

 

Det er N73 som har led fotolampe...

Nokia N95 har INNEBYGGET BLITS.

 

Har du N95 og K800?

N95 blits er nesten like brukelig som K800 sin, jeg har begge mobilene.

 

Sorry meg, men irriterer meg at folk ikke har greie på det de prater om..... :thumbdown:

8601146[/snapback]

det vi snakker om er vel egentlig hvor sterk lampen/blitsen/hva man vil det skal høres ut som her.

noen vil veldig gjerne kalle den blits og noen lampe fordi det høres ut som blits alltid er sterkere.

du bør ikke kritisere andre så lett. selv om jeg kan ta feil, så er intensjonene mine de beste. jeg vil ikke lure folk selv. og når jeg tar feil er det iallefall ikke bevisst.

Jeg har og K800i og N95. N95 har bedre kamera enn K800i. Ble nesten litt imponert over bildene til N95. Det er jo bare en "telefon". Begge telefonene er omtrent like dårlige(bra) på å ta bilder i mørket hvis objektet er lenger enn en meter unna

8602147[/snapback]

enda en mening.

Med batteritid mente jeg jo så klart at SE telefonen blir jo tom for strøm den og! Hvorfor går alle rundt og snakker om at N95 har så for jævlig dårlig batteri? Batteriet er bare underdimensjonert om du sitter på wifi hele tia! Det er jo bare å lade den hver dag det så holder batteriet som regel hele dagen.

8602506[/snapback]

du er full av sinne. du er en rasende sur veps. bzzzzzz!

Så alle testene, inkludert amobil sin, tar feil når de påpeker at N95 ikke har skikkelig blits? Dessuten er ikke bare kameraet til K800i raskere, den er også mye raskere i menyene. Hvis man kun er ute etter en mobiltelefon som tar gode bilder, er K800i, eller K810i rette telefonen.

8603129[/snapback]

kan vi bare lage en oversikt istedet for å favorisere sånn det passer oss og behager oss selv om vi til en viss grad informerer?

hvis jeg har gjort noe feil med quotes, som er veldig sannsynlig, så si ifra på pm.

jeg blander også hvem jeg er irritert på når jeg kommenterer under. noen her har verre kommentarer enn de fortjener.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg megaloman ang styrke på fotolys/blitz etc.

 

Det jeg mente som enkelte kanskje ikke forstod, er at N95 ikke har Xenon-blitz slik som K800i, men en LED-lampe. Jeg har aldri uttalt meg om hvor sterke de er, kun at LED-lamper ikke er til stor hjelp dersom motivet er mer enn 1 meter unna.

Pappa har N95.

 

Raste:

Har jeg K800i? Nei, men jeg har da sett bilder tatt med den, og jeg har da for all del sett at disse er mye bedre i mørke enn de er med den fantastiske N95'en din.

Du henviste også til Nokia sine hjemmsider der det stod at N95 har blitz. Jaja, så kall det blitz for min del, men dersom en LED-lampe er det samme som en blits (som du påstår), så har plutselig N73 også blitz. Bare gå inn på den tekniske spesifikasjonslisten av N73, og se selv. Der står det at den har blitz, selv om alle vet at det er en LED-lampe. Så da kommer spørsmålet: Er all slags form for kameralys, blitz?

 

Min individuelle mening er at Led-lampe er fotolys, og at Xenon-blitz er skikkelig blitz. ;)

Endret av Tinki Winki
Lenke til kommentar

Det hjelper fremdeles lite med bra kamera på N95 når den er tom for strøm rundt 1700 på ettermiddagen.

 

Det er kanskje en grunn til at selgere i diverse elektrokjeder nå alltid har to mobiler i lomma. En N95 å vise frem, og en ekstra som varer dagen og også neste dag ut.

 

Min varer heller aldri lenger enn til når jeg skal hjem fra jobb rundt 1600, men da haver den i billaderen, mega kjipt, men sant!

 

Kan forøvrig sammenlignes med N80 og P990i som også er tomme for strøm med like mye bruk. Jeg bruker hverken Wlan eller Blåtann veldig mye, men har alltid en Nokia 6233 med meg i tillegg til N95.

 

Men kamera er mega bra på N95, kanskje fordi fokusområdet er så mye større enn på K800i som jeg har hatt 4 stk av. Det kan derimot være lønnsomt å rredusere størrelsen på bildene, slik at de blir i 2mp format, da syntes jeg de blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...