Gå til innhold

Problemer med ekstern harddisk, filfeil crc


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

jeg solgte min Maxtor 250gb harddisk med icebox til, slik at det er en ekstern harddisk, til en kamerat.

 

Problemet var da han skulle overføre noen filer fra pc'n til harddisken. En datahøytaler falt på den, og de filene som var under kopiering virket ikke lenger. Under formatering stopper den på ca 20%, og etter hvert som tiden går kommer det en feilmelding. Feilmeldingen som kommer når han vil åpne filene er "crc".

The most common times you will see the cyclic redundancy check error message is when trying to read data from a damaged CD or DVD

 

Flesteparten av filene fungerer, så det jeg mistenker er at det kanskje har blitt hakk eller ripe i harddiskplata.

 

Noen som vet hva som kan være feilen, eller om det kan gjøres noe med? Føler nemlig et ansvar siden det var jeg som solgte den til han.

 

Tusen takk for hjelp :thumbup:

Endret av Richard_87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten bump og noe tillegg. Jeg har lest litt rundt og fant blandt annet dette:

Det er mest sansynlig en fysisk feil på harddisken. Et program kan ikke fikse fysiske feil på disken, de kan du om adressere området det gjelder, til en annen ledig blokk. og på denne måten vil det virke som det er fikset. Men det er det altså ikke.

Så det beste var om det bare gjeller et lite område på disken. Hvilket program kan jeg bruke til dette? Hvor lang garanti er det på disse? Jeg kjøpte den 04.08.2006.

Lenke til kommentar

Dette skal egentlig skje under (full) formatering, eller ved kjøring av chkdsk. Hvis den stopper med en feilmelding, spørs det om det er håp. Du kan prøve med diagnoseprogrammet fra harddiskprodusenten - Seagate har tatt over for Maxtor nå, så jeg antar det er SeaTools du skal bruke her. Ellers kan du også prøve et verktøy som heter SpinRite. Vær obs på at disse operasjonene kan ta mange timer hvis det er omfattende skader på disken.

 

Det er tre års garanti på de fleste diskene. Tipper du får ny på garantien hvis du holder sannheten for deg selv. Ellers må jeg jo si at det er på ingen måte -ditt- ansvar at kameraten din har vært slumsete med noe han har kjøpt av deg. Dette er helt og holdent hans problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...