Gå til innhold

Er det galt å drepe?


Anbefalte innlegg

Gud beordrer utryddelse av hele folkeslag:

 

2 Mosebok 32:27

27Og han sa til dem: Så sier Herren, Israels Gud: Hver binde sitt sverd ved sin lend! Gå så frem og tilbake fra port til port i leiren og slå ihjel hver sin bror og hver sin venn og hver sin frende!

 

Hvilken Gud sier at man ikke skal drepe i sine bud, for så og kommandere folk til og slå ihjel alt man ser av folk en stund senere? Er denne Guden ikke den samme som den kristne? Det virker som om det er en stor krigfører av noe slag.. Kan noen finne ei forklaring på dette?

 

 

5 Mosebok 7:1-4

 

or de vil få dine sønner til å vike av fra mig, så de dyrker andre guder, og da vil Herrens vrede optendes mot eder, og han vil hastig gjøre ende på dig.

 

Det er faktisk mulig å dyrke andre Guder selv når Herren selv åpenbarer seg.. Det betyr at det ikke bare kan være én Gud.

 

 

5 Mosebok 20:16-17

 

men du skal slå dem med bann, både hetittene og amorittene og kana'anittene og ferisittene, hevittene og jebusittene, således som Herren din Gud har befalt dig,

 

1 Samuels 15:3

 

Gå nu avsted og slå Amalek, og slå med bann alt hvad hans er; spar ham ikke, men drep både mann og kvinne, både barn og diebarn, både okse og får, både kamel og asen.

 

 

Dette er for meg sykt.. Jeg vet at ikke prester er onde, og at kristene som regel er greie folk.. Noen er jo opptat av og forklare at herren er en usynelig nisse oppe i himmelen.. Folk har også laget bilder av ham. Her på forumet blir jeg sett på som en idiot forde jeg ikke forstår hva en Gud er.. Så jeg tenkte og ta igjen. Svar meg på dette her...

 

”Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!”

 

Laur: Forbannet være himmelnissen!

 

Jeremia 48:10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er galt å drepe.

 

Hva skal vi diskutere?

8590018[/snapback]

 

Diskutere om bibelen faktisk er en bok man bør ta på alvor.

Hva skal man gjøre? Jeg mener man bør ta den på alvor, det er så mye krig å svineri grunnet denne bibelen som folk ikke vet en dritt om..

Lenke til kommentar

De fleste.. Ta bryet med å finne ut hvor det gamle testamentet befinner seg.

Ellers er det politikk, men relgion er noe som har en tendens til og bli resultatet av politikken. Hva er egentlig din oppfatning av det hele? Jeg spør meg selv vilken verden du lever i, som benekter at relgion ikke tar del i verdens konflikten...

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Dette er en gåte som du skal prøve og finne ut har noe med bibelen og gjøre.. Svar meg når du har funnet løsningen.

 

jus ad bellum

 

jus in bello

 

 

Uansett, det er nesten skremmende å se at bibelen kan gjengi hvor ondskapsfull verden egentlig altid har vert. Det meste i bibelen ligner utrolig på noe som er i dagens samfunn og før i tiden. Det er nesten skremmende at den kan vise oss det... For det viser bare hvordan vi lar oss styre av dårlige ledre. Det som står i bøkene, er det svært få som vet noe om.. Dermed blir det meget lett for blodtørstige maktsyke mennesker og snakke om hva guds vilje for dem er i en gitt situasjon... Det at folk tror på Guds lover i GT at du ikke skal drepe, og at Gud komanderer til og drepe, forteller bare meg at, det er et fett hva ledrene driver med ettersom bibelen, koranen og andre tekster støtter oppom hva de måtte ønske uansett...

Lenke til kommentar
Uansett, det er nesten skremmende å se at bibelen kan gjengi hvor ondskapsfull verden egentlig altid har vert. Det meste i bibelen ligner utrolig på noe som er i dagens samfunn og før i tiden. Det er nesten skremmende at den kan vise oss det... For det viser bare hvordan vi lar oss styre av dårlige ledre. Det som står i bøkene, er det svært få som vet noe om.. Dermed blir det meget lett for blodtørstige maktsyke mennesker og snakke om hva guds vilje for dem er i en gitt situasjon... Det at folk tror på Guds lover i GT at du ikke skal drepe, og at Gud komanderer til og drepe, forteller bare meg at, det er et fett hva ledrene driver med ettersom bibelen, koranen og andre tekster støtter oppom hva de måtte ønske uansett...

8590958[/snapback]

 

Hvordan kan du si at det er svært få som vet noe om hva som står i bibelen, når kristendommen er verdens største religion og bibelen er vel den boka som har blitt lest mest.

 

Enda et moralsk spørsmål som sees utifra bibelen. Hva er det med dette forumet hvor ALT blir sett ut ifra bibelen? Sett utifra "Er det galt å drepe" er bibelen urelevant for alle de som ikke følger den. Jeg følger ikke bibelen. For meg er det riktig å drepe. For mine forfedre var det riktig å drepe. Hvis oss i Norge (eller andre folk i andre land) ikke hadde drept, hadde vi ikke vært her. Så enkelt er det. De menneskene som ikke dreper, forsvinner.

 

Dette er riktig for meg:

 

-Det er rett å drepe dyr for mat

-Det er rett å drepe andre som truer mitt liv eller min familie og mitt samfunn!

 

Uten å ha regner nøyaktig på det sitter jeg med et inntrykk av at 90% av debattene i dette forumet handler om kristendommen. Når det kommer en debatt som sier "er det riktig å drepe" eller "tror du på gud" eller noe slikt, siktes det alltid til kristendommen. Noen ganger til islam eller jødedommen. I verden finnes det nesten en religion for hvert språk, det vil si mange hundre, men det er alikevel kun tre som blir diskutert her. Jeg vil gjerne svare på slike generelle spørsmål uten at det må gjøres fra et midtøstlig ståsted.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Ja, tror jeg har tapt denne tråden dersom dere tror jeg er opptat av noe spessielt.. Det jeg mente er at bibelen faktisk ikke er fasit på hvordan mennesket bør handle, men at det er oss det kommer ann på. Det som forundrer meg er at noen mennesker er bedre en andre dersom de bare har den rette troa...

Lenke til kommentar
Ja, tror jeg har tapt denne tråden dersom dere tror jeg er opptat av noe spessielt.. Det jeg mente er at bibelen faktisk ikke er fasit på hvordan mennesket bør handle, men at det er oss det kommer ann på. Det som forundrer meg er at noen mennesker er bedre en andre dersom de bare har den rette troa...

8591319[/snapback]

 

Om bibelen sier noe som helst om hvorvidt det er galt eller ikke å drepe forandrer ikke mitt syn på saken. Uansett hva som står i bibelen er det helt urelevant for hva jeg mener om saken. Plagsomt at du må dra inn en slik fjern religion for å diskutere hva som er galt eller riktig for oss. For meg er det helt riktig å drepe, men det kommer selvsagt ann på situasjonen. Jeg er faktisk i en jobb hvor jeg blir trent i å drepe.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Ja, tror jeg har tapt denne tråden dersom dere tror jeg er opptat av noe spessielt.. Det jeg mente er at bibelen faktisk ikke er fasit på hvordan mennesket bør handle, men at det er oss det kommer ann på. Det som forundrer meg er at noen mennesker er bedre en andre dersom de bare har den rette troa...

8591319[/snapback]

 

Om bibelen sier noe som helst om hvorvidt det er galt eller ikke å drepe forandrer ikke mitt syn på saken. Uansett hva som står i bibelen er det helt urelevant for hva jeg mener om saken. Plagsomt at du må dra inn en slik fjern religion for å diskutere hva som er galt eller riktig for oss. For meg er det helt riktig å drepe, men det kommer selvsagt ann på situasjonen. Jeg er faktisk i en jobb hvor jeg blir trent i å drepe.

8591425[/snapback]

OffT: Hva jobber du som/med?

 

OnT: Verden er enkel, vinn eller forsvinn. Jeg støtter Griffar.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
OT: Hva jobber du som/med?

 

OnT: Verden er enkel, vinn eller forsvinn. Jeg støtter Griffar.

8591478[/snapback]

 

Hehe det er nøyaktig det jeg mente :thumbup: Uansett hvor "fælt" det er å drepe, så er grunnen til at vi lever her at forfedrene våre drpte for å forsvare seg. Det folket som ikke dreper finnes enkelt og greit ikke, fordi de ble drept av andre.

 

Jobb: Førstegangstjeneste, militæret. AG3 er ikke til å skyte på elg med :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...