Gå til innhold

Nikon D80 m/18-200 objektiv. Alternativer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet tilbud på følgende pakke til 12999,- som virker som en bra pris.

Kamera: Nikon D80

Objektiv: Nikon Nikkor AF-S DX 18-200 IF-ED VR

For meg vil dette bety at jeg sannynligvis ikke trenger noen andre linser med det første.

Har noen noe alternativer til denne pakken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nikon er vel det eneste som tilbyr 18-200 med VR for tida. Vet Sigma er på vei med et tilsvarene objektiv, men det er på vei ut nå, uten at jeg vet pris.

Alternativet, om du "må" ha så stort brennviddeomfang og VR ville jo være ett billigere nikon hus og samme objektiv.

edit: selv tror jeg jeg bare ville gått for den pakken. billigste combo av D80 og 18-200VR jeg fant på nettet var ca 13500...forutsetter at det er nye produkter det er snakk om da.

Endret av MrLee
Skrevet

Takk for svar.

Dette er et tilbud i fotobutikk, så det er nytt ja. Virker som ett veldig bra tilbud. I tillegg slipper jeg bestille fra nettbutikk...

Har vurdert D40x, men likte D80 bedre. Og samlet sett vil prisen bli den samme da de ikke har tilbudet med D40x.

Skrevet

Jeg hadde også klint til :)

Nå er det sommer og sol, og da er det en linse som vil gi mye glede :)

Dog hadde jeg supplimert med litt andre linser etterhvert .)

Skrevet

Hadde nok slått til på det tilbudet ja.

Eneste med det objektivet er at ved bruk av den interne blitzen og bilder på 18mm så vil du få skygge av objektivet nederst. Men det er jo igrunn en liten filleting ;)

Skrevet

Jeg kjøpte pakken og fikk 3 timers kamerakurs for meg og kona + en time i fotostudio med på kjøpet!

Kameraet og objektivet virker helt supert! Gleder meg til å "vokse" med det.

Skrevet
Jeg kjøpte pakken og fikk 3 timers kamerakurs for meg og kona +  en time i fotostudio med på kjøpet!

Kameraet og objektivet virker helt supert! Gleder meg til å "vokse" med det.

8608916[/snapback]

Veldig bra tilbud du fikk der ;)

Jeg kjøpte D80 m/18-135mm kit objektivet hos Japanfoto til 8900,- og har nå solgt kit objektivet for 2500,- til en kompis. Dette ble bytta til 18-200 VR objektivet som jeg fikk til 6500 (sa da havna jeg på ca. 13.000,- jeg også ;))

Men jeg er litt i tvil mht. hvor effektiv VR egentlig er...

Vi var på fest i helga med typisk dårlig innelys og VR var derfor til lite hjelp og måtte skrus av. Ute i masse lys er dette sikkert OK.

Mulig jeg er litt kritisk, men VR virker litt oppskrytt etter helgens festbilder

Noen med tilsvarende erfaringer eller er det bare jeg som er en dårlig fotograf (rykende fersk med dette utstyret, så det er store muligheter for litt manglende kunnskap, så pøs på med tips ;)

/L

Skrevet (endret)

VR hjelper deg med å holde kameraet i ro, mens motivet, i dette tilfelle fulle folk, er svært lite i ro. Hvis de da ikke har fått en del for mye. Ta bilde av noe som er i ro, da hjelper det skal du se. :D

Red: Litt for sein med denne kommentaren.

Endret av Utsyn1
Skrevet
VR hjelper jo ikke hvis motivene flytter på seg....

8661439[/snapback]

Men hjelper rimelig bra om du har vært på fylla og skjelver som aspeløv :)

Mange av oss er lite støtige på handa :)

Skrevet (endret)

Vi var på fest i helga med typisk dårlig innelys og VR var derfor til lite hjelp og måtte skrus av. Ute i masse lys er dette sikkert OK.

Jeg vil si at ute i masse lys er VR like unyttig som innendørs i dårlig lys :p

VR er først og fremst nyttig i de samme situasjonene som et stativ er nyttig. Det hjelper deg til å få et stødigere bilde ved lang lukkertid, men det hjelper ikke i situasjoner der du er nødt til å ha kort lukkertid, f.eks. hvis du skal fryse noe som beveger seg. Så hvis du skal ta bilde av noe som står stille, men har dårlig lys eller vil ha liten blenderåpning, så er VR nyttig. Samt på objektiver med lang brennvidde, der du i større grad merker små rystelser av kameraet.

Hvis du skal ta bilde av noe som beveger seg og vil fryse det i bevegelsen så må du få ned lukkertiden. I dårlig lys er er det da høyere ISO og større blenderåpning som hjelper mest.

Endret av Sutekh
Skrevet

Jeg vil si at ute i masse lys er VR like unyttig som innendørs i dårlig lys :p

VR er først og fremst nyttig i de samme situasjonene som et stativ er nyttig. Det hjelper deg til å få et stødigere bilde ved lang lukkertid, men det hjelper ikke i situasjoner der du er nødt til å ha kort lukkertid, f.eks. hvis du skal fryse noe som beveger seg. Så hvis du skal ta bilde av noe som står stille, men har dårlig lys eller vil ha liten blenderåpning, så er VR nyttig. Samt på objektiver med lang brennvidde, der du i større grad merker små rystelser av kameraet.

Hvis du skal ta bilde av noe som beveger seg og vil fryse det i bevegelsen så må du få ned lukkertiden. I dårlig lys er er det da høyere ISO og større blenderåpning som hjelper mest.

8661483[/snapback]

Fulle folk står skjelden stille ja, burde tenkt på det men tenkte at dersom fotografen i tillegg beveget seg, så måtte dette bli enestående shkape bilder ;)

Så VR er i prinsippet kun til nytte med lengere blender (det er vel her 4 ganger blender tallet kommer inn som Nikon skryter av antar jeg).

Hva med AUTO ISO og Nikon (D80) på manueller programmer ?

Jeg har tråla manualen om dette, men blir ikke klok på hva Nikon mener her.

i Auto program er Auto ISO valgt (OK), men i P, A, S etc, syns jeg manualen er litt dårlig. Jeg har satt ISO til 100 (auto er ikke valgbart)

/L

Skrevet
Men hjelper rimelig bra om du har vært på fylla og skjelver som aspeløv :)

Mange av oss er lite støtige på handa :)

8661464[/snapback]

Hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...