Gå til innhold

Skjermløsning for visning av bilder


finfyr

Anbefalte innlegg

Hei. I barnehagen hvor jeg jobber kunne vi tenkt oss å ha en skjerm i hver garderobe, hvor vi kan vise bilder. Ønsker å gjøre dette så lett som mulig, så alle kan bruke skjermen. Ser for meg en løsning med fire maskiner, som alle er koblet til hver sin skjerm. Men dette er noe kostbart, og kanskje ikke den letteste løsningen.

 

Lurer på om noen har noen forslag til hvordan dette lettest kan fikses? Finnes det noen skjermer som har kortleser, så kunne vi bare satt i et minnekort og vist bildene på skjermen? Er en løsning å ha LCD-tver der, og koblet digitalkamera rett til tven?

 

Håper noen har tips om en god og billig løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å

* feste en 17 skjerm til veggen

* sette en OfficeStation i et skap/hylle/e.l.

* sette en maskin på kontoret (e.l.), strekke nettverk fra kontoret til OfficeStation'ene, og disse vil fungere som fullverdige PCer

 

Les mer:

http://www.mikrodaisy.no/?id=205

http://www.dinside.no/php/art.php?id=368661

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325521

http://www.hardware.no/tester/nettverk_og_...tion_l200/36109

 

Du trenger

* 1 litt kraft PC som tjener

* Office Station til hver garderobe

* Skjermer/tastatur/mus til hver OfficeStation

* Nettverk mellom tjener og OfficeStation

 

 

Edit: la til ekstra link

Endret av chrisege
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med noen eventbyråer før. Da viste en fyr meg en "boks" som eneste jobb var å få satt inn ett minnekort som så ble spilt i loop. Det var ikke en hel PC..bare en avspiller.

 

Så da kan du jo kjøpe en billig skjerm..og så koble disse boksene til.

 

Jeg spurte dem nå, og de fikk dem fikset gjennom de her: http://www.displayteknikk.no/

 

Så mail med dem..så får du priser og specs!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar
For så vidt ingen dårlig ide. Selv om dette kanskje er noe unødvendig avansert? Ser helst for meg å ha det noe "lettere", spesielt med tanke på at jeg selv må ta meg av alt det tekniske.

8587022[/snapback]

 

Spesielt avansert er det ikke. Du setter opp en vanlig XP-maskin. Legger inn styringsprogrammet og så logger de på som vanlig!

 

 

 

En løsning slik jeg ser det, er at du starter opp maskinene (OfficeStation), starter et bildevisningsprogram som viser alle bildene i en gitt mappen.

Så fjerner du tastatur og mus fra OfficeStation boksene. Disse står bare å surrer og går (pass på at eventuell skjermbeskytter og slikt er deaktivert.

Når nye bilder skal vises, så sitter bare du på tjeneren (XP-maskinen) og putter disse inn i riktig mappe (og fjerner de som ikke skal være der). Vanskligere enn det tror jeg ikke det trenger å gjøres! Jeg mener dette vil bli en enkel og grei løsning, men finnes sikkert greiere løsninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
For så vidt ingen dårlig ide. Selv om dette kanskje er noe unødvendig avansert? Ser helst for meg å ha det noe "lettere", spesielt med tanke på at jeg selv må ta meg av alt det tekniske.

8587022[/snapback]

 

Spesielt avansert er det ikke. Du setter opp en vanlig XP-maskin. Legger inn styringsprogrammet og så logger de på som vanlig!

 

 

 

En løsning slik jeg ser det, er at du starter opp maskinene (OfficeStation), starter et bildevisningsprogram som viser alle bildene i en gitt mappen.

Så fjerner du tastatur og mus fra OfficeStation boksene. Disse står bare å surrer og går (pass på at eventuell skjermbeskytter og slikt er deaktivert.

Når nye bilder skal vises, så sitter bare du på tjeneren (XP-maskinen) og putter disse inn i riktig mappe (og fjerner de som ikke skal være der). Vanskligere enn det tror jeg ikke det trenger å gjøres! Jeg mener dette vil bli en enkel og grei løsning, men finnes sikkert greiere løsninger.

8587488[/snapback]

 

Ser ut til at jeg skal få testet dette nå, på en av avdelingene. Men funker det med en switch fra verten, til å dele ut til de fire basene? Eller må det noe mer avansert til her?

 

Noen som har prøvd dette produktet før?

Lenke til kommentar

Hva med å bruke USB-skjermer (Samsung Syncmaster 940UX)? Hvis man kun skal vise bilder vil dette kanskje gi god nok kvalitet? Du kan lese anmeldelse her. Hvis jeg ikke tar feil finnes det vel USB-forlengere som bruker netterkskabel mellom to "bokser", som tillater ganske lang strekning. Eventuelt kan man vel bare bruke noen billige USB-hubber hver 5. meter. Hvis jeg ikke har missforstått deg så burde dette kunne være en kjempefin løsning. Skjermene er jo ikke så alt for dyre, og PC-en som skal drive dem kan vel godt være noen år gammel. Så lenge USB over de distansene du trenger ikke byr på store problemer så burde det vel kunne fungere?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan forstå vil en slik skjerm fungere akkurat som en vanlig skjerm tilkoblet gjennom en DVI-port (bare med lavere båndbredde over USB da, så film er kanskje vanskelig). Det burde da være så enkelt som å kjøre et hvilketsomhelst slideshow-program i fullskjerm på hver av skjermene. Akkurat hvor mange skjermer man kan ha før det blir for lav båndbredde vet jeg ikke, men det virker som om det er meningen at man i allfall skal kunne ha 4-5 skjermer på 1 PC.

Lenke til kommentar

Joda, det er greit nok det. Men denne løsningen fører til at en ser det samme på alle de 4-5 skjermene, ikke sant? Det som er ønskelig, er at det i hver garderobe, blir vist ulike bilder/tekst. Og det funker vel heller dårlig med denne løsningen med usb.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vet ikke om det kan være en løsning å bruke en DVD spiller tilkoblet hver skjerm?

 

Vil da bare kunne kjøre visning av bilder, film eller spille av lyd, men det holder gjerne?

Du får ikke like bra bildekvalitet som fra PC, men det holder gjerne.

Burde komme ned i rundt 2000.- da for hver plass du skal ha fremvisning.

Slipper også lange strekk av kabler eller vedlikehold av PC, men må selvfølgelig brenne bilder til en plate og sette inn.

 

Ikke like fleksibelt som PC, men billigere mener jeg det vil bli.

 

 

EDIT:

 

Fant et par separate kortlesere som kan vise bilder/video/lyd på en tilkoblet skjerm, og betjenes med fjernkontroll.

Se her og her.

 

 

 

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar
Ser for meg en løsning med fire maskiner, som alle er koblet til hver sin skjerm. Men dette er noe kostbart, og kanskje ikke den letteste løsningen.

8586633[/snapback]

 

Det krever jo veldig lite maskinkraft, så det behøver jo ikke bli så dyrt.

 

Eksempel på hvor billig det går an å bygge med nye deler:

AMD Sempron 3200+ sokkel AM2 : 269,-

Asus M2V-MX : 405,-

TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 512 MB (2x256) : 229,-

Antler SQ-311 : 195,-

Labtec Media wireless desktop : 126,-

Techsolo Intern minnekortleser 16 in 1 : 73,-

Seagate Barracuda 7200.7 80 GB S-ATA : 321,-

Acer AL1716As :1233,-

Ubuntu : 0,-

 

Sum : 2851,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...